Triumph Daytona 675 Likriktare / Laddningsregulator

Regulatorn du har i andra länken ser ut som en Shindengen Fh020AA. Jag bytte till en sådan på min VFR, hittade på en skrot i Norrland för 600kr som suttit på en snöskoter.

Verkar finnas två här för 800kr
 
Regulatorn du har i andra länken ser ut som en Shindengen Fh020AA. Jag bytte till en sådan på min VFR, hittade på en skrot i Norrland för 600kr som suttit på en snöskoter.

Verkar finnas två här för 800kr
Står såhär på den jag har, men spelar kanske mindre roll.
Pratade med En firma i Anderstorp, (mycket trevlig bemötande man som sa att när han slog på hojen tydde det på att likriktaren var utbytt) Ingen aning om hur man ser det men han pratade om att de återkallades och byttes ut som tidigare nämnt här. Men även att jag skulle mäta strömmen från statorn mellan L1-L3 för att se om den ger de där 70-75 volten.
 

Bifogat

  • Likriktare.jpg
    Likriktare.jpg
    1.3 MB · Visningar: 9
Last edited:
Regulatorn du har i andra länken ser ut som en Shindengen Fh020AA. Jag bytte till en sådan på min VFR, hittade på en skrot i Norrland för 600kr som suttit på en snöskoter.

Verkar finnas två här för 800kr
KAn man ta FH012AA mosfet istället för som det står på min FH012AB? Och sen är frågan.. vågar man gå på begagnad
 
Som exempel på annan regulator än den som sitter där nu, samt om man vågar köpa beg: på min suzuki 400 ala 1984 sitter det numera en mosfet köpt från skrot som ursprungligen suttit på en kawasaki ninja typ 2000-tal. Kan skillnaden från original vara större?:) Funkar? Jo, kalasbra.
 
Jag ska ge mig ut på lite grumligt vatten nu, de med större kunskaper får rätta mig!

Begreppen likriktare/regulator:
-Generatorn (alltså statorn, rotorn) ger ifrån sig växelström. Övrig elektronik i hojen ska ha likström (batteri, lampor etc). Likriktaren omvandlar växelströmmen till likström.
-Generatorn ger ifrån sig höga spänningar. För att få ner spänningen till de ca 14V som batteriet vill ha så används en regulator, som alltså regulerar spänningen till konstanta ca 14V oavsätt varvtalet. Ju högre varv på motorn desto snabbare snurrar ju generatorn och desto högre blir volten.

Ofta heter apparaten likriktare/regulator (rectifier/regulator på engelska) därför att bägge är inbyggda i samma mojäng.
Ibland är det inte så, och då är det separat likriktare och separat regulator som gäller.
Hos vissa hojar sitter redan den ena mojängen fäst vid generatorn. Minns inte om detta i så fall brukar vara likriktaren.

Har för mig att hos vissa Hondamodeller så går det ut fyra kablar från generatorn iställer för de vanliga tre. Och då kan en likriktare/regulator avsedd för en sån Honda ha fyra anslutningar. Jag vet att jag nån köpt nån beggad som hade just det. Vad den fjärde anslutningen skulle vara till minns jag inte.

Så man kan väl generellt säga att om du har tre kablar ut från generator/stator, dubbelkolla då att likriktare/regulator har tre anslutningar in.

I övrigt kan det ju skilja på vilka mått grunkan har, samt hur fästena ser ut för att monteras fast i hojens ram. Detta kan ju skilja sig från den du har nu.

I övrigt tror jag när det gäller modellbeteckning på mosfet:en att man nog kan säga att el är el. Det spelar ingen roll.
 
Last edited:
KAn man ta FH012AA mosfet istället för som det står på min FH012AB? Och sen är frågan.. vågar man gå på begagnad
FH012AA är nog ett bättre alternativ då det ser ut att vara trångt runt din regulator. Min begagnade fungerar kanon, Det brukar vara garanti på begagnat. Här finns ett gäng

Edit: Jag skulle gå på den som finns i Falun, suttit på en Grizzly som rullat 178mil.
 
Last edited:
Ibland är det inte så, och då är det separat likriktare och separat regulator som gäller.
Hos vissa hojar sitter redan den ena mojängen fäst vid generatorn. Minns inte om detta i så fall brukar vara likriktaren.
T.ex. på alla luft/oljekylda Suzuki (nyare generationen) är allt i ett med generatorn. Två sladdar. Ena "B" ( svart) går direkt till batteriet medans den andra "IG" (svart/orange) är nycklad för att ge ström till rotorlindningen för att skapa en elektromagnet. Jorden via dess hölje, likaså dess startmotor. Det är därför det är an grov kabel från batteriet ned till en M6-skruv på motorblocket.
 
Står såhär på den jag har, men spelar kanske mindre roll.
Pratade med En firma i Anderstorp, (mycket trevlig bemötande man som sa att när han slog på hojen tydde det på att likriktaren var utbytt) Ingen aning om hur man ser det men han pratade om att de återkallades och byttes ut som tidigare nämnt här. Men även att jag skulle mäta strömmen från statorn mellan L1-L3 för att se om den ger de där 70-75 volten.
Då pratade du nog med Björn, riktig "triumphexpert" som tidigare jobbade på Stigefelts. Mycket trevlig och kunnig. Jag trodde du mätt statorn redan?? Det måste göras förstås. Bilden du bifogat är precis samma/likadan regulator som satt på min striple och som fallerade. Mät statorn nu och återkom med resultatet.
 
Då pratade du nog med Björn, riktig "triumphexpert" som tidigare jobbade på Stigefelts. Mycket trevlig och kunnig. Jag trodde du mätt statorn redan?? Det måste göras förstås. Bilden du bifogat är precis samma/likadan regulator som satt på min striple och som fallerade. Mät statorn nu och återkom med resultatet.

Då pratade du nog med Björn, riktig "triumphexpert" som tidigare jobbade på Stigefelts. Mycket trevlig och kunnig. Jag trodde du mätt statorn redan?? Det måste göras förstås. Bilden du bifogat är precis samma/likadan regulator som satt på min striple och som fallerade. Mät statorn nu och återkom med resultatet.
ikväll mätte jag .. Summerar:

Tidigare mätningar L1-L3 1,1 ohm Mellan L1-L3 och jord/batteri minus något högre 1.8 ohm. Jag startade ikväll och ut kom det i L1-L3 32 Volt tomgång som 3-4000 rpm, så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt. Stator kass? Men är den vad det verkar utbytta regulatorn ok då? Om man byter stator, märker man då om regulatorn är ok?
 
ikväll mätte jag .. Summerar:

Tidigare mätningar L1-L3 1,1 ohm Mellan L1-L3 och jord/batteri minus något högre 1.8 ohm. Jag startade ikväll och ut kom det i L1-L3 32 Volt tomgång som 3-4000 rpm, så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt. Stator kass? Men är den vad det verkar utbytta regulatorn ok då? Om man byter stator, märker man då om regulatorn är ok?
Grattis, du verkar ha funnit ett fel men regulatorn kan också vara kass. Enklaste sättet är att mäta laddningen på batteriet, men det kräver som sagt en frisk stator. Men eftersom du inte verkar ha en regulator i mosfet utförande skulle jag nog bita i det sura äpplet ändå byta regulator (till mosfet).
 
ikväll mätte jag .. Summerar:

Tidigare mätningar L1-L3 1,1 ohm Mellan L1-L3 och jord/batteri minus något högre 1.8 ohm. Jag startade ikväll och ut kom det i L1-L3 32 Volt tomgång som 3-4000 rpm, så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt. Stator kass? Men är den vad det verkar utbytta regulatorn ok då? Om man byter stator, märker man då om regulatorn är ok?
Citat "L1-L3 32 Volt tomgång." slut citat
Tänk på att instrumentet ska vara inställt på Volt AC. Du ska få mellan 35 och 40 Volt AC enligt inlägg #9

Citat "så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt" slut citat
Enligt inlägg # 9 ska spänningen vara
around35 to 40 volts ac at 4000-5000 rpm, although this figure varies between models

Ett tuffare test är att koppla in en H4 24V 75/70W lampa med de två glödtrådarna seriekopplade så det krävs ca 48 VAC för de ska lysa för fullt istället för Voltmeter.
Varför inte en H4 12V ? För stor risk lampan smäller direkt / för glödtrådarna brinner av direkt.
Test 1)
Inkopplad mellan L1 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Inkopplad mellan L2 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Inkopplad mellan L3 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Test 2) Mellan L1 och L2, Mellan L1 och L3, Mellan L2 och L3. Ska lysa lika mycket i alla 3 testen.
 
eftersom du inte verkar ha en regulator i mosfet utförande
Jag är rätt säker på att Shindengens prefix FH står för mosfet.
De har en annan prefix, SH, som står för shunt.
Så FH012AB bör absolut vara en mosfet.
Siffrorna som anges verkar finnas som FH08, FH010, FH012, FH020, vilket verkar stå för både generation och ökad kapacitet. Typ 35A i de tidiga, 50A i de senare.
Inte helt lättgooglat. :va
AA och AB, ingen aning...
 
Citat "L1-L3 32 Volt tomgång." slut citat
Tänk på att instrumentet ska vara inställt på Volt AC. Du ska få mellan 35 och 40 Volt AC enligt inlägg #9

Citat "så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt" slut citat
Enligt inlägg # 9 ska spänningen vara
around35 to 40 volts ac at 4000-5000 rpm, although this figure varies between models

Ett tuffare test är att koppla in en H4 24V 75/70W lampa med de två glödtrådarna seriekopplade så det krävs ca 48 VAC för de ska lysa för fullt istället för Voltmeter.
Varför inte en H4 12V ? För stor risk lampan smäller direkt / för glödtrådarna brinner av direkt.
Test 1)
Inkopplad mellan L1 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Inkopplad mellan L2 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Inkopplad mellan L3 och batteriets Minuspol. Ska INTE lysa. För då kortslutning mellan lindningarna och järnkärnan.
Test 2) Mellan L1 och L2, Mellan L1 och L3, Mellan L2 och L3. Ska lysa lika mycket i alla 3 testen.
Hahahah ok.. Jag funderar och tänker.. verkar vara svårt att utesluta saker.. Det verkar alltid komma ett men,, efter varje steg jag kollar. Det kan vara så att jag själv kanske är kass på att mäta (även om jag är bra på att skruva) då jag tycks få olika ohm voltvärde varje gång jag mäter. Skulle jag fixa en 24 voltslampa och testa skulle säkert det bli olika värden på det med på något sätt. Frustrationen över olika mätvärden gjorde att man blev en multitester fattigare då den besökte väggen.

Ni här på forumet är fantastiska! Stöttar och ger svar och råd. Tack och åter tack. Det lutar åt att jag beställer en ny kinastator, tar en begagnad regulator från skrot och då ev byter från FH012AB till FH012AA. Funkar det så gör det, annars ställer jag undan eländet till andan faller på eller man säljer.
 
Ditt värde på 32VAC vid 4000rpm var väl normalt.

Det som pekar åt att statorn är kass är att trefasen har kontakt med chassiet. Är du säker på den mätningen?
 
ikväll mätte jag .. Summerar:

Tidigare mätningar L1-L3 1,1 ohm Mellan L1-L3 och jord/batteri minus något högre 1.8 ohm. Jag startade ikväll och ut kom det i L1-L3 32 Volt tomgång som 3-4000 rpm, så knappt hälften av vad det ska på de 70-75 volt. Stator kass? Men är den vad det verkar utbytta regulatorn ok då? Om man byter stator, märker man då om regulatorn är ok?
Jag är lite tveksam till dina mätvärden. När jag och Jannes MC mätte fick vi över 75 VAC. Kommer inte ihåg vid vilket varvtal. Har du verkligen mätt på rätt sätt? I så fall verkar statorn kass.
 
Hahahah ok.. Jag funderar och tänker.. verkar vara svårt att utesluta saker.. Det verkar alltid komma ett men,, efter varje steg jag kollar. Det kan vara så att jag själv kanske är kass på att mäta (även om jag är bra på att skruva) då jag tycks få olika ohm voltvärde varje gång jag mäter. Skulle jag fixa en 24 voltslampa och testa skulle säkert det bli olika värden på det med på något sätt. Frustrationen över olika mätvärden gjorde att man blev en multitester fattigare då den besökte väggen.

Ni här på forumet är fantastiska! Stöttar och ger svar och råd. Tack och åter tack. Det lutar åt att jag beställer en ny kinastator, tar en begagnad regulator från skrot och då ev byter från FH012AB till FH012AA. Funkar det så gör det, annars ställer jag undan eländet till andan faller på eller man säljer.
Det är mycket svårt att mäta och få samma resultat varje gång. Oxider på metaller gör att "motståndet" kan bli jättestort. Testa och mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Borde ju var väldigt lågt, under 1 Ohm. Blir det under 1 ohm har du lyckat gå igenom oxiderna.
Blir motståndet mellan de två skruvarna högt är det oxiderna på skruvarna som isolerar.......
När jag kollade växelspänningen från statorn på min SV650S tryckte jag knappnålar genom de tre sladdarna. (Finns knappnålar med 4mm "stora" glasknoppar som är ganska lätta trycka igenom en sladd).
Tryck igenom dom på olika ställen av sladdarna så inte knappnålarna kan kortsluta med varandra.
Sedan Testkabel med krokodilklämmor mellan knappnålarna och sladdarna från Instrumentet.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254.
Verkar vara slut överallt.
Och från Kjell
Mätsladdarna från Kjell är så dåliga så jag brukar löda in egen 1,5 mm2 kabel mellan krokodilklämmorna för att inte luras av motståndet i Kjells klena sladdar.
Det är just för att det är så svårt att mäta som jag föreslog testet med H4 lampor. För lyser lampan så vet man att det finns både spänning och lågt motstånd. Dagens Instrument har ju så känsliga att motstånd på några 10000 Ohm inte påverkar en Voltmätning nämnvärt. Biltema "billiga"
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
har t.ex. vid mätning i området 20 VDC ett inre motstånd på 1000000 Ohm.
I varje fall det exemplar Multimetern jag kollade på.
 
Jag är lite tveksam till dina mätvärden. När jag och Jannes MC mätte fick vi över 75 VAC. Kommer inte ihåg vid vilket varvtal. Har du verkligen mätt på rätt sätt? I så fall verkar statorn kass.
Det är inte bara du som är tveksam :) Vet ej om jag mätt rätt. Därför jag tänker att jag bara byter både stator och regulator.
 
Det är mycket svårt att mäta och få samma resultat varje gång. Oxider på metaller gör att "motståndet" kan bli jättestort. Testa och mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Borde ju var väldigt lågt, under 1 Ohm. Blir det under 1 ohm har du lyckat gå igenom oxiderna.
Blir motståndet mellan de två skruvarna högt är det oxiderna på skruvarna som isolerar.......
När jag kollade växelspänningen från statorn på min SV650S tryckte jag knappnålar genom de tre sladdarna. (Finns knappnålar med 4mm "stora" glasknoppar som är ganska lätta trycka igenom en sladd).
Tryck igenom dom på olika ställen av sladdarna så inte knappnålarna kan kortsluta med varandra.
Sedan Testkabel med krokodilklämmor mellan knappnålarna och sladdarna från Instrumentet.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254.
Verkar vara slut överallt.
Och från Kjell
Mätsladdarna från Kjell är så dåliga så jag brukar löda in egen 1,5 mm2 kabel mellan krokodilklämmorna för att inte luras av motståndet i Kjells klena sladdar.
Det är just för att det är så svårt att mäta som jag föreslog testet med H4 lampor. För lyser lampan så vet man att det finns både spänning och lågt motstånd. Dagens Instrument har ju så känsliga att motstånd på några 10000 Ohm inte påverkar en Voltmätning nämnvärt. Biltema "billiga"
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
har t.ex. vid mätning i området 20 VDC ett inre motstånd på 1000000 Ohm.
I varje fall det exemplar Multimetern jag kollade på.
De billiga som den jag har (tror jag) har inget där man börjar på 1 utan 2k 20k osv med steg om 2. Den som var mer avancerad slängde jag i väggen och där är jag nu. Frustrationen märks säkert av och jag har inte orken att tillverka och greja, utan inköp av nytt blir det nog. Felsökning har jag märkt inte är min starka sida. Bättre är det när det bara lägger av. Men när något funkar (mer eller mindre) men som i mitt fall då det inte kommer ström till batteriet även om hojeländet startar blir bara, nähä.. nu byter vi allt så får det bli bra sen. Men mäta, nja, verkar inte vara min grej. Man kan inte vara bra på allt :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top