Triumph Daytona 675 Likriktare / Laddningsregulator

Kan det vara en trasig tempsensor eller spjällgivare?
Kanske.. men vet ej säkert. Ska ta en tur i em och se hur den beter sig. Funkar den inte åker den in i hörnet på garaget och där kommer den få stå på obestämd framtid. Känns som att från att ha gått perfekt, har den nu sedan laddningens krångel en massa pissiga småfel, där tune-ecu inte funkar och allt annat blir en massa felsökningar och jag bara gissar. Den tar för mycket energi. Saknar faktiskt min gamla zx7r..
 
Kanske.. men vet ej säkert. Ska ta en tur i em och se hur den beter sig. Funkar den inte åker den in i hörnet på garaget och där kommer den få stå på obestämd framtid. Känns som att från att ha gått perfekt, har den nu sedan laddningens krångel en massa pissiga småfel, där tune-ecu inte funkar och allt annat blir en massa felsökningar och jag bara gissar. Den tar för mycket energi. Saknar faktiskt min gamla zx7r..
Hmm, kanske snart läge för en runda till Alvesta för att hämta en billig Triumph :unsure:.
 
Hmm, kanske snart läge för en runda till Alvesta för att hämta en billig Triumph :unsure:.
Hahaha mmm. Den känslan börjar infinna sig. Tog den till jobbet idag. Startade, tomgången höjdes och gick sedan ner som tidigare. Men den gick fint kanske ngt hög tomgång vid gassläpp, vilket avtog efter 3-4 sekunder. Tog loss batterikabeln när jag var framme, och får se om den återställer. Ska se om jag hittar en annan od2-kabel. Om det är fel på den. Vet inte om det är versionen på Tune-ECU som är fel. versionen jag har är 2.5.8 (dll2.5.8.9)
 
"Tomgångsmotorn" lade av på min första daytona. Uppenbarade sig med att där inte var någon tomgång längre. Kopplade in tune ecu och försökte kalibrera, men då började den istället leva sitt eget liv. Den hade kärvat ihop, så den gick inte hela vägen till sitt ena ändläge. Visade inga felkoder.
Köpte en manuell tomgångsjusterare istället och bekymrade mig inte längre för det.
 
"Tomgångsmotorn" lade av på min första daytona. Uppenbarade sig med att där inte var någon tomgång längre. Kopplade in tune ecu och försökte kalibrera, men då började den istället leva sitt eget liv. Den hade kärvat ihop, så den gick inte hela vägen till sitt ena ändläge. Visade inga felkoder.
Köpte en manuell tomgångsjusterare istället och bekymrade mig inte längre för det.
Ok. Var det som på den här.. att det finns fin tomgång efter en liten stund?
 
Hahaha mmm. Den känslan börjar infinna sig. Tog den till jobbet idag. Startade, tomgången höjdes och gick sedan ner som tidigare. Men den gick fint kanske ngt hög tomgång vid gassläpp, vilket avtog efter 3-4 sekunder. Tog loss batterikabeln när jag var framme, och får se om den återställer. Ska se om jag hittar en annan od2-kabel. Om det är fel på den. Vet inte om det är versionen på Tune-ECU som är fel. versionen jag har är 2.5.8 (dll2.5.8.9)
Du behöver en kabel från denna sida: https://www.lonelec.co.uk/TuneECU-I...earch=triumph&description=true&category_id=25
 
Ok. Var det som på den här.. att det finns fin tomgång efter en liten stund?
Från början var där ingen tomgång alls, efter kalibreringsförsöket var där emellanåt jättehög tomgång och ibland ingen. Minns tyvärr inte i vilken ordning. Kalibreringen blev ju inte rätt eftersom den inte nådde sitt ändläge.
 
Funderade igår när jag kom hem eftersom motorlampan lyser. Det har den gjort sedan tidigare då den inte startade pga laddning, men nu vill den inte slockna och avgasspjället öppnar således inte heller. Den går bra när den är kall sen när den är varm går den piss som sagt och verkar få en jäkla massa bränsle.. Vet att den gick lite fett som den varit mappad innan med TOR och allt vad förra ägaren lagt in i Tune ECU som jag inte kommer in i. Hur fanken kan det bli så om man byter stator och allt funkade tidigare?
Ta bort tank och lyftburk och gå igenom alla kablar igen? Funderar på om man ska sätta dit alla vaccumslangar och spjäll som togs bort av förra men då behöver man väl ändra i TUNE igen och behöver jag sätta dit det då den gick innan?
Var inne och tittade. men nu finns inte download för Windows utan bara för android och jag har Iphone. Om det nu är fel länk och version jag har för TUNE-ECU

Ni ser,, jag försöker att inte ge upp ?
 
Last edited:
Minns inte hur det var, längesen jag behövde mecka, släcks felkoderna automatiskt på dessa eller måste man släcka dom med tune ecu?

Har du haft av tanken? Sitter en syresensor med en luftslang som lätt hoppar av när man monterar tillbaka tanken, och då går den som en påse nötter med tänd motorlampa. Lätt hänt när man står och stressmeckar en sen kväll inför en bandag eller tävling :rodnar Inringad på bild.

Avgasspjället öppnar inte, du menar det som sitter vid katalysatorn? Går den bättre om plockar av vajrarna och låter det vara öppet? Det spjället brukar sätta sig. Har haft det inaktiverat via tune ecu på bägge daytonor jag haft just för att undvika en ganska säker felkälla.

Kommer jag ihåg kan jag kolla ikväll vilken version av tune ecu jag har.

Vad är det förra ägaren plockat bort? Spjället i nosen och SAI? Har du original luftfilter och avgas med katalysator nu skulle jag nog kört med standardmappen, och bara inaktiverat spjäll och sai.

trajja.jpg
 
Minns inte hur det var, längesen jag behövde mecka, släcks felkoderna automatiskt på dessa eller måste man släcka dom med tune ecu?

Har du haft av tanken? Sitter en syresensor med en luftslang som lätt hoppar av när man monterar tillbaka tanken, och då går den som en påse nötter med tänd motorlampa. Lätt hänt när man står och stressmeckar en sen kväll inför en bandag eller tävling :rodnar Inringad på bild.

Avgasspjället öppnar inte, du menar det som sitter vid katalysatorn? Går den bättre om plockar av vajrarna och låter det vara öppet? Det spjället brukar sätta sig. Har haft det inaktiverat via tune ecu på bägge daytonor jag haft just för att undvika en ganska säker felkälla.

Kommer jag ihåg kan jag kolla ikväll vilken version av tune ecu jag har.

Vad är det förra ägaren plockat bort? Spjället i nosen och SAI? Har du original luftfilter och avgas med katalysator nu skulle jag nog kört med standardmappen, och bara inaktiverat spjäll och sai.

View attachment 461305
Den lilla sensorn känner jag igen. Den satt lite lös så den satte jag fast... Ska banne mig titta om slangar är lösa/av på den. Förra ägaren har satt dit TOR-slipon, Sportfilter rensat spjället i nosen och pluggat vevhusventilationen och tagit bort någon vacuumgrunka ( till vevhus antar jag) som ligger i en påse. (Han körde lite bana med den). Spjället och motorn fungerar och rör sig med tändningen. Den brukar släcka lampan på egen hand efter 5-6 körningar.
 
Minns inte hur det var, längesen jag behövde mecka, släcks felkoderna automatiskt på dessa eller måste man släcka dom med tune ecu?

Har du haft av tanken? Sitter en syresensor med en luftslang som lätt hoppar av när man monterar tillbaka tanken, och då går den som en påse nötter med tänd motorlampa. Lätt hänt när man står och stressmeckar en sen kväll inför en bandag eller tävling :rodnar Inringad på bild.

Avgasspjället öppnar inte, du menar det som sitter vid katalysatorn? Går den bättre om plockar av vajrarna och låter det vara öppet? Det spjället brukar sätta sig. Har haft det inaktiverat via tune ecu på bägge daytonor jag haft just för att undvika en ganska säker felkälla.

Kommer jag ihåg kan jag kolla ikväll vilken version av tune ecu jag har.

Vad är det förra ägaren plockat bort? Spjället i nosen och SAI? Har du original luftfilter och avgas med katalysator nu skulle jag nog kört med standardmappen, och bara inaktiverat spjäll och sai.

View attachment 461305
Kom hem nyss... plockade bort tanken och tittade nyfiket på syresensorn........ Dra åt he...!!!! slangen var lös vid sidan om.. Tryckte dit den monterad och med spänning startade. Går hur najs som helst. Nu laddar den kanon och går som en dröm.. som pet detective Ace ventura sa It´s alive,,, It`s aliiiiiveeeee. Stort tack alla och stoooort tack "Geten" som tänkte på slangeländet med syresensorn. Nu finns hopp för lite hojåkning trots allt.

För denna gång.. tack alla än en gång för råd och hjälp
/Magnus
 
Kom hem nyss... plockade bort tanken och tittade nyfiket på syresensorn........ Dra åt he...!!!! slangen var lös vid sidan om.. Tryckte dit den monterad och med spänning startade. Går hur najs som helst. Nu laddar den kanon och går som en dröm.. som pet detective Ace ventura sa It´s alive,,, It`s aliiiiiveeeee. Stort tack alla och stoooort tack "Geten" som tänkte på slangeländet med syresensorn. Nu finns hopp för lite hojåkning trots allt.

För denna gång.. tack alla än en gång för råd och hjälp
/Magnus
Nöjd över att jag inte är den enda som gjort den tabben nu :cool:
 
Jo de ska typ "reboota" sig själva, och även göra det efter 5 startcykler där motorn gått varm, men här vet i sjutton. det har inte funkat.
- Är det någon som vet om detta stämmer?
Jag kopplade bort batteriet en stund men har inte kört nämnda cykler 5 st. Skall jag köra fem uppvärmningar i rad. Måste motorn kallna emellan.
 
- Är det någon som vet om detta stämmer?
Jag kopplade bort batteriet en stund men har inte kört nämnda cykler 5 st. Skall jag köra fem uppvärmningar i rad. Måste motorn kallna emellan.
Tror det var tre varm och sedan kall innan någon felsignal försvann på Sprint RS.
Men det var inga problem att köra den med felsignal. Så efter tre dagsturer var felsignalen borta den 4:e dagen.
( ja det var på sommaren, nu idag med snöfall hade jag inte kört)
 
För kännedom; checkenginelampan slocknade! Gick ut i garaget för att fortsätta med "körcykler". Har gjort tre, fyra st. sedan igår.
Sååå underbart!
Undrar bara vad det var som gjorde att den krånglade i början. Kanske gammal bensin i ledningarna, men den surrar fint som vanligt nu.
 
Hej på er!
Jaha.. startade upp maskinen inför våren.. Denna långa tråd jag startade blir längre.. Allt verkade ju toppen sist då jag bytte stator, till slut fick dit slangen under tanken och hojen gick finfint.. I helgen när jag startade igång den,, blev de tre gula kablarna så varma att det nästa rök om dem. Är det statorhelvetet igen eller är det likriktaren som gett upp nu? hittade en ersättningslikriktare.. det står...


Kan den funka? Är det en mosfet? och vad tror ni har statorn pajjat igen?
 
Last edited:
Hejsan... igen :cautious:
Mätte stator utan likritaren i och med den i tar den all ström verkar det som.. Bara klickar vid försök att starta. Tar jag bort så startar hojjen.. laddar 28-30 volt tomgång och 75-90 volt runt 5000 varv . Ska väl ha ström ut runt 45 50 volt vid 4-5000 varv? när den står på tomgång och jag sätter i likriktaren går motorvarvet ner och den laddar 16.5 volt..
Är det statorhelvetet som jag bytte som är kass?
Nu bytte jag placering på likriktaren till höger fram bakom kåpan då kablarna från statorn ändå var sönderbrända.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top