Triumph Daytona 675 billig märkesförsäkring via IF ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Vet någon hur pass mycket billigare det generellt sett är att försäkra en Daytona 675 i IF kontra en R6:a eller liknande?

Har förstått att IF har Triumph som märkesförsäkring och är lite spänd på vad det kan göra för skillnad.

/D.

Glöm inte att kolla ev självrisk också. Vet inte hur det är på R6 men på en Honda (enligt deras hemsida) så kostar självrisken 25000:- mot 6000:- på IF (för 675an).
Dessutom är försäkring 4000:-/år dyrare på en cbr600 när jag kollade upp för mig.

Kunde inte kolla trots allt, den sväljer inte mitt postnummer eller något annat för den delen.

/D.

Priserna finns i PDFen här:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/1F939B78170BAF9FC12571730038B796/$file/Triumph_07.pdf

Daytona 675 räknas under klassen Sport.

Last edited:
Tack för all hjälp!

Som jag förstår det får jag betala (35 år zon 1-2 sport) 10700 sek för helförsäkring helår med relativt liknande vagnskade och stöldsjälvrisk som jag har nu på min R1-07:a i Folksam.

Om jag nu fattat allt rätt innebär det att jag (om jag säljer min R1:a och köper en D675:a) sänker min försäkringskostnad från 24700 sek (hel/hel) som R1:an kostar mig idag till 10700 sek som D675:an verkar kosta mig.

Är jag rätt på det eller har jag missuppfattat någonting?

/D.

Det stämmer bra, att du är 35 hjälper till mycket som du ser. Bara att gratulera! :)

Tänker själv köpa mig en 675a i sommar tror jag bestämt, tänker dock se mig om efter andra försäkringsalternativ eftersom IFs försäkringspolicys angående bankörning är lite trista och ställer till vid körningar med t.ex. ActionPix.
Sen eftersom jag inte är fyllda 35 så kommer jag inte så billigt undan...

Det stämmer bra, att du är 35 hjälper till mycket som du ser. Bara att gratulera! :)

Tänker själv köpa mig en 675a i sommar tror jag bestämt, tänker dock se mig om efter andra försäkringsalternativ eftersom IFs försäkringspolicys angående bankörning är lite trista och ställer till vid körningar med t.ex. ActionPix.
Sen eftersom jag inte är fyllda 35 så kommer jag inte så billigt undan...

Du skall inte vara alltför ledsen att du inte är 35 ännu, det går snabbare än du tror :D ....

Bra att du nämnde det med bankörningsproblemen, det är också en viktig parameter att räkna in. För min del blir det isåfall läge att byta nu i sommar. Mitt största problem är att jag är så fruktansvärt nöjd med min R1-07:a och anledningen till att jag bytar är isåfall "bara" en ekonomisk fråga. Jag har egentligen råd att behålla den men tycker att det är irrationellt mycket pengar som går till försäkringar (har dessutom 3 barn, 2 segelbåtar,2 bilar,1 villa samt en WR450F-07). Vore bra om man kunde minska kostnaderna lite..

Bara nu man inte blir för besviken att gå från en 189 hk maskin till en 125 hk maskin. Jag tillhör tyvärr de som verkligen ligger mellan 9000-14000 rpm alltsom oftast (på "vischan" där ingen störs,mer än kanske lite:rolleyes: ).

675:an skall dock enligt alla tester vara en kanonhoj, hoppas bara man kan trappa mer utan att bli besviken.

/D.

Beroende på vad du värderar i hojens karaktär behöver du inte se det som ett nedbyte.
675an är mer precis och snabbsvängd än R1an, men saknar givetvis 1000-kubikarens effekt.

Och angående IF och bankörning så är det inget större problem det heller, då både SMC och SSEMSE här nere i Skåne inte har de reglerna för IF och Trygg Hansa som ActionPics råkat bestämma sig för.

Det vore dock trevligt om man någon gång kunde köra på Gotland Ring utan att behöva köra i licensgrupp.

Beroende på vad du värderar i hojens karaktär behöver du inte se det som ett nedbyte.
675an är mer precis och snabbsvängd än R1an, men saknar givetvis 1000-kubikarens effekt.

Och angående IF och bankörning så är det inget större problem det heller, då både SMC och SSEMSE här nere i Skåne inte har de reglerna för IF och Trygg Hansa som ActionPics råkat bestämma sig för.

Det vore dock trevligt om man någon gång kunde köra på Gotland Ring utan att behöva köra i licensgrupp.

Låter bra!

Hade även en Aprilia RS 250 (02:a) i början på detta år så jag vet vad en precis och lättsvängd hoj innebär. Min dröm är rejält kurviga vägar (kör 17 mil t&r bara för att komma till sådana) men det är även riktigt gott att ha ett grymmt pulver även då det öppnar upp. Gör man bytet under vintern kanske man inte märker av effektförlusten så mycket:rolleyes: ..

/D.

....

....

För SMC är det väl så att alla försäkringsbolag är godkända, eftersom de inte arrangerar bankörningar. SMC håller ju i förarutbildningar/trafikövningsdagar, därav att alla försäkringsbolag köper det.

Sen vad det gäller Actionpics(och andra privata arrangörer) så är det väl inget som de kommit på själv utan en eftergift som de påtvingats från Trygghansa/IF.

För det har varit samma när jag åkt med andra arrangörer vad det gäller försäkringarna. Finns ju en hel del trådar här på SH som avhandlar just det ämnet.

:gnissla blev lite OT här....

Jag har egentligen råd att behålla den men tycker att det är irrationellt mycket pengar som går till försäkringar (har dessutom 3 barn, 2 segelbåtar,2 bilar,1 villa samt en WR450F-07). Vore bra om man kunde minska kostnaderna lite..

/D.

Vill du verkligen kapa kostnader borde du kika på Street triple.
Hel/hel för kring 5000 :-

Mest märkbara skillnaden är fjädringen. Men för de 27 K som skiljer i nypris kan man ju uppgradera lite,,,:gnissla

Bara nu man inte blir för besviken att gå från en 189 hk maskin till en 125 hk maskin.
/D.

lycka till, jag gick från 150hk till 133 och det är inte lätt, man blir lätt besviken när man drar fullt. hästkrafter är inte hela sanningen, draget är helt annorlunda mellan 600 och 1000 kubik.

Vill du verkligen kapa kostnader borde du kika på Street triple.
Hel/hel för kring 5000 :-

Mest märkbara skillnaden är fjädringen. Men för de 27 K som skiljer i nypris kan man ju uppgradera lite,,,:gnissla

Får ingen känsla utan kåpor....dessutom får man en FZ1:a med 150 hk för små försäkringspengar om man tycker om nakenhojar.

/D.

lycka till, jag gick från 150hk till 133 och det är inte lätt, man blir lätt besviken när man drar fullt. hästkrafter är inte hela sanningen, draget är helt annorlunda mellan 600 och 1000 kubik.

Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi

Får ingen känsla utan kåpor....dessutom får man en FZ1:a med 150 hk för små försäkringspengar om man tycker om nakenhojar.

/D.

Helt rätt. :yoparty

Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi

Helt rätt. :yoparty

Du som har en 675:a, vad tycker du om den? Vad har du kört för hojar tidigare? Jag är rädd för att bli besviken om jag bytar ut min R1-07:a mot en 675:a....borde jag ha fog för min oro?

/D.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...