Triumph Daytona 675 billig märkesförsäkring via IF ?

Du som har en 675:a, vad tycker du om den? Vad har du kört för hojar tidigare? Jag är rädd för att bli besviken om jag bytar ut min R1-07:a mot en 675:a....borde jag ha fog för min oro?

/D.

Kan hoppa in med några synpunkter. Senaste hoj innan Trajan var en RF900R (135hk men ett gott vrid) och jag åker regelbundet CBR1k-04 som en jämförelse.

På bana eller kurvig landsväg funkar D675:an bra. Den har standard en liten platå i vridmomentkurvan under 7k, håller man sig bara ovanför den går det bra. Faktum är att jag hänger med litermaskinen bra upp till 180 km/h...

Jag är själv usel på detta men powerwheelies med standarddrevning (upp till balanspunkten innan varvstoppet) funkar på ettan om man knixar till med gasen runt 7k och rycker till i handtagen. Wheelies på 2:an kräver koppling. Här är litermaskinerna bättre - i alla fall för oss som inte duger till detta konststycke:) .

Jag rekommenderar att Du testar en innan Du köper. Ge Dig i så fall tid att åka under de förhållanden Du prioriterar mest. Visst funderar jag ibland på en litermaskin, men å andra sidan är det så himla mycket kvar för mig själv att lära som kurvpilot innan denna hoj är det som begränsar ekipagets prestanda.

Nope - Det skulle nog tarva en Daytona 800 eller möjligen 1100 innan ett byte blir aktuellt:)

Hoppas att detta kan ge Dig lite att fundera på - Gott slut i alla fall!

Kan hoppa in med några synpunkter. Senaste hoj innan Trajan var en RF900R (135hk men ett gott vrid) och jag åker regelbundet CBR1k-04 som en jämförelse.

På bana eller kurvig landsväg funkar D675:an bra. Den har standard en liten platå i vridmomentkurvan under 7k, håller man sig bara ovanför den går det bra. Faktum är att jag hänger med litermaskinen bra upp till 180 km/h...

Jag är själv usel på detta men powerwheelies med standarddrevning (upp till balanspunkten innan varvstoppet) funkar på ettan om man knixar till med gasen runt 7k och rycker till i handtagen. Wheelies på 2:an kräver koppling. Här är litermaskinerna bättre - i alla fall för oss som inte duger till detta konststycke:) .

Jag rekommenderar att Du testar en innan Du köper. Ge Dig i så fall tid att åka under de förhållanden Du prioriterar mest. Visst funderar jag ibland på en litermaskin, men å andra sidan är det så himla mycket kvar för mig själv att lära som kurvpilot innan denna hoj är det som begränsar ekipagets prestanda.

Nope - Det skulle nog tarva en Daytona 800 eller möjligen 1100 innan ett byte blir aktuellt:)

Hoppas att detta kan ge Dig lite att fundera på - Gott slut i alla fall!

Tack så jättemycket för den värdefulla informationen! Jag har skickat kontant och inbytesförslag till 4 handlare så får vi se var det leder. Det tråkiga är som sagt att jag redan har min drömhoj, som dessutom är i kanonskick och extrautrustad med det man vill ha. Precis som du säger gäller det att provköra, det finns inget värre (I lands värre menar jag då:rolleyes: ) än att ångra sig direkt efteråt.

Gott slut på dig själv! /D.

Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi

Helt rätt. :yoparty

japp, 129 utan ram-air om man skall vara petig.
sa jag att den varvade 17500varv :tungan

Tack så jättemycket för den värdefulla informationen! Jag har skickat kontant och inbytesförslag till 4 handlare så får vi se var det leder. Det tråkiga är som sagt att jag redan har min drömhoj, som dessutom är i kanonskick och extrautrustad med det man vill ha. Precis som du säger gäller det att provköra, det finns inget värre (I lands värre menar jag då:rolleyes: ) än att ångra sig direkt efteråt.

Gott slut på dig själv! /D.

är du nöjd och har råd byt inte, blunda för kostnaden o njut

Last edited:
japp, 129 utan ram-air om man skall vara petig.
sa jag att den varvade 17500varv :tungan...

:)

Jag tror detta illustrerar lite av vad Trajja675 åsyftade: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=198222&postcount=33

Kille har lekt lite med graferna för 675, 848 och R6 (-08, men ändå...) med Y-axeln graderad i hk/kg och X-axeln graderad i hastighet, inte RPM. Spekulationen gäller förvisso egentligen 848, men förklarar i viss mån kanske resultatet i Masterbike de senaste två åren?:D

Skämt åsido - Då inte många av oss är karlar nog att nyttja våra hojar maximalt är resonemangen klart teoretiska! 675:ans plana vridmomentkurva gör den inte så extremt varvtalsberoende och känns nog därför som ett mindre steg ned från en litersmaskin. I utländsk press jämförs ju tyvärr 675:an mot Gixx 750 allt oftare! För att faktiskt hitta en ny "750 klass" vore det därför intressant med en Daytona 800:yoparty

Nåja - för att komma tillbaka till ämnet så tror jag att vad BTB och andra som kommer från litersradfyror märker främst är att 675:an är så smal, nätt och faktiskt hög över sadeln. Den har helt enkelt en "egen" känsla som man antingen älskar eller avskyr:tummenupp

...

....

OT: Får väl filma lite i vår då, det funkar på gas Roffe :Squid

Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi

R6-05 100 bakhjulskusar@13100(ca: ) borde ju bli någonstans åt 126 kusar i motorn och några till när det rullar och fartvinden hjälper till.

Är väl inte sämre på de nyare.

Henrik

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti