Triumph Daytona 675 billig märkesförsäkring via IF ?

Du som har en 675:a, vad tycker du om den? Vad har du kört för hojar tidigare? Jag är rädd för att bli besviken om jag bytar ut min R1-07:a mot en 675:a....borde jag ha fog för min oro?

/D.

Kan hoppa in med några synpunkter. Senaste hoj innan Trajan var en RF900R (135hk men ett gott vrid) och jag åker regelbundet CBR1k-04 som en jämförelse.

På bana eller kurvig landsväg funkar D675:an bra. Den har standard en liten platå i vridmomentkurvan under 7k, håller man sig bara ovanför den går det bra. Faktum är att jag hänger med litermaskinen bra upp till 180 km/h...

Jag är själv usel på detta men powerwheelies med standarddrevning (upp till balanspunkten innan varvstoppet) funkar på ettan om man knixar till med gasen runt 7k och rycker till i handtagen. Wheelies på 2:an kräver koppling. Här är litermaskinerna bättre - i alla fall för oss som inte duger till detta konststycke:) .

Jag rekommenderar att Du testar en innan Du köper. Ge Dig i så fall tid att åka under de förhållanden Du prioriterar mest. Visst funderar jag ibland på en litermaskin, men å andra sidan är det så himla mycket kvar för mig själv att lära som kurvpilot innan denna hoj är det som begränsar ekipagets prestanda.

Nope - Det skulle nog tarva en Daytona 800 eller möjligen 1100 innan ett byte blir aktuellt:)

Hoppas att detta kan ge Dig lite att fundera på - Gott slut i alla fall!
 
Kan hoppa in med några synpunkter. Senaste hoj innan Trajan var en RF900R (135hk men ett gott vrid) och jag åker regelbundet CBR1k-04 som en jämförelse.

På bana eller kurvig landsväg funkar D675:an bra. Den har standard en liten platå i vridmomentkurvan under 7k, håller man sig bara ovanför den går det bra. Faktum är att jag hänger med litermaskinen bra upp till 180 km/h...

Jag är själv usel på detta men powerwheelies med standarddrevning (upp till balanspunkten innan varvstoppet) funkar på ettan om man knixar till med gasen runt 7k och rycker till i handtagen. Wheelies på 2:an kräver koppling. Här är litermaskinerna bättre - i alla fall för oss som inte duger till detta konststycke:) .

Jag rekommenderar att Du testar en innan Du köper. Ge Dig i så fall tid att åka under de förhållanden Du prioriterar mest. Visst funderar jag ibland på en litermaskin, men å andra sidan är det så himla mycket kvar för mig själv att lära som kurvpilot innan denna hoj är det som begränsar ekipagets prestanda.

Nope - Det skulle nog tarva en Daytona 800 eller möjligen 1100 innan ett byte blir aktuellt:)

Hoppas att detta kan ge Dig lite att fundera på - Gott slut i alla fall!

Tack så jättemycket för den värdefulla informationen! Jag har skickat kontant och inbytesförslag till 4 handlare så får vi se var det leder. Det tråkiga är som sagt att jag redan har min drömhoj, som dessutom är i kanonskick och extrautrustad med det man vill ha. Precis som du säger gäller det att provköra, det finns inget värre (I lands värre menar jag då:rolleyes: ) än att ångra sig direkt efteråt.

Gott slut på dig själv! /D.
 
Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi



Helt rätt. :yoparty

japp, 129 utan ram-air om man skall vara petig.
sa jag att den varvade 17500varv :tungan

Tack så jättemycket för den värdefulla informationen! Jag har skickat kontant och inbytesförslag till 4 handlare så får vi se var det leder. Det tråkiga är som sagt att jag redan har min drömhoj, som dessutom är i kanonskick och extrautrustad med det man vill ha. Precis som du säger gäller det att provköra, det finns inget värre (I lands värre menar jag då:rolleyes: ) än att ångra sig direkt efteråt.

Gott slut på dig själv! /D.

är du nöjd och har råd byt inte, blunda för kostnaden o njut
 
Last edited:
japp, 129 utan ram-air om man skall vara petig.
sa jag att den varvade 17500varv :tungan...

:)

Jag tror detta illustrerar lite av vad Trajja675 åsyftade: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=198222&postcount=33

Kille har lekt lite med graferna för 675, 848 och R6 (-08, men ändå...) med Y-axeln graderad i hk/kg och X-axeln graderad i hastighet, inte RPM. Spekulationen gäller förvisso egentligen 848, men förklarar i viss mån kanske resultatet i Masterbike de senaste två åren?:D

Skämt åsido - Då inte många av oss är karlar nog att nyttja våra hojar maximalt är resonemangen klart teoretiska! 675:ans plana vridmomentkurva gör den inte så extremt varvtalsberoende och känns nog därför som ett mindre steg ned från en litersmaskin. I utländsk press jämförs ju tyvärr 675:an mot Gixx 750 allt oftare! För att faktiskt hitta en ny "750 klass" vore det därför intressant med en Daytona 800:yoparty

Nåja - för att komma tillbaka till ämnet så tror jag att vad BTB och andra som kommer från litersradfyror märker främst är att 675:an är så smal, nätt och faktiskt hög över sadeln. Den har helt enkelt en "egen" känsla som man antingen älskar eller avskyr:tummenupp
 
...
Jag är själv usel på detta men powerwheelies med standarddrevning (upp till balanspunkten innan varvstoppet) funkar på ettan om man knixar till med gasen runt 7k och rycker till i handtagen. Wheelies på 2:an kräver koppling. Här är litermaskinerna bättre - i alla fall för oss som inte duger till detta konststycke:) .

....

OT: Får väl filma lite i vår då, det funkar på gas Roffe :Squid
 
Inte för att vara sån, men om det är R6 -06:ans "133" hk, du menar,,,:hihi

R6-05 100 bakhjulskusar@13100(ca: ) borde ju bli någonstans åt 126 kusar i motorn och några till när det rullar och fartvinden hjälper till.

Är väl inte sämre på de nyare.


Henrik
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top