triumph 675 vs yamaha r6

ja daytonan e ju inte alls byggd för bana,,det var ju inte därför den vann klassen i masterbike :pannkyss

Masterbike verkar många inte bry som om underligt nog, bättre test får man leta efter. Sedan verkar det vara så att många bryr sig mer om märket än den aktuella hojen. Märks tydligast på R1-07:an kontra K7:an. R1:an är ett klart bättre paket men många går bara på vad de själv har för hoj. Masterbikes resultat är tydligt. Man bör inte bry sig om märke utan mer hur hojen är oavsett märke. K6:an var exempelvis bättre än R1-06:an.

Daytona 675:an är klart det bästa valet före R6:an, och dessutom ett mer intressant val.

/D

Eftersom ju alla verkar tyckte och tänka engelskt så får väl jag sticka ut och säga: R6 rules!

Inget ont/illa om Trajja, men jag har svårt att de slår japanare i längden vad det gäller inte minst precision och hållbarhet..

Just my two...

Hojjen kommer 99% användas på gata och därför är jag inte intresserad av div varvtider...tävlingar mm.Första hojjen på länge och undrar därför vilken som passar bäst på gatan,vardagligt bruk,bus,nån på bönpallen mm.Just nu känns de som jag sitter bättre på trajjan och läser man tester mm så lutar de åt den men r6 är så förbannat snygg.

Kolla tiderna inom samma kupp :) IDM SuperSport förslagsvis.

För dom 3 team med 675:a, ser det ut så här. Så det är absolut ingen dålig hoj. Sen hur den hade stått sig i SS VM, är skrivet i stjärnorna..

4 Philipp, Hafeneger 125p
18 Christian, Kellner 32p
22 Jürgen, Fuchs 15p

Går faktiskt i exakt samma tankar. Försöker välja mellan en 675:a och en r6:a. Det knepiga är bara att jag inte ens har något kort och därför blir det lite svårt att skaffa sig en egen uppfattning angående dessa. Just nu lutar det mot en 675:a. Är det en bra "nybörjarhojj"?

Förövrigt mitt första inlägg :)

Hojjen kommer 99% användas på gata och därför är jag inte intresserad av div varvtider...tävlingar mm.Första hojjen på länge och undrar därför vilken som passar bäst på gatan,vardagligt bruk,bus,nån på bönpallen mm.Just nu känns de som jag sitter bättre på trajjan och läser man tester mm så lutar de åt den men r6 är så förbannat snygg.

Som sagt, för gatkörning, 675:an utan att tveka en sekund. Som folk skriver ovan är originalreservdelarna och försäkringen (antagligen) dessutom billigare och det är ju det du behöver till en gathoj. Köp! :tummenupp

Går faktiskt i exakt samma tankar. Försöker välja mellan en 675:a och en r6:a. Det knepiga är bara att jag inte ens har något kort och därför blir det lite svårt att skaffa sig en egen uppfattning angående dessa. Just nu lutar det mot en 675:a. Är det en bra "nybörjarhojj"?

Förövrigt mitt första inlägg :)

Välkommen:) Ptjaa, nybörjarhoj - vad tänkte Du få ut av Ditt hojägande de närmsta åren? Snurra i stan, stunta lite grann och åka på något besök på bana? I så fall kanske en FZ-6 eller ännu hellre Street Triple skulle vara ett ännu bättre alternativ.

Kan Du leva med träningsvärk i armar/handleder ett tag (tills Du vänjer Dig använda knäna), taskigare egenskaper vid stadskörning och tänker köra mycket bana - då kan R6 lr D675:an vara perfekta. Dock bör Du hantera bägge med den respekt de förtjänar, ingen av dessa maskiner är väl direkt något Du behärskar till fullo direkt efter uppkörningen?

Enligt en raceputte i Sydafrika som framgångsrikt tävlar med D675 men eventuellt åker R6 nästa år har Daytonan ett mycket kompetent chassi som tillåter honom att skörda stora framgångar i kurvorna. Tyvärr hara han liten fördel av det överlägsna vridet i mellanregistret utan lider i stället av det hästkraftshandikapp som ändå finns (ca 5 hk på toppen av registret) med maskinerna i standardutförande.

För mig som gillar banåkning men är för dålig/lat för att alltid ligga på exakt rätt varvtal i utgångarna är däremot D675:an en fullträff. Jag får mycket bättre flyt om jag låter varvtalet gå ned till 6-8k genom kurvorna och har ändå rimligt med kraft för att komma ut ur kurvorna på hyfsat sätt.

Så åk och titta på bägge maskinerna, provsitt och vrid på prylarna samt låt både plånbok och hjärta guida Dig till ett vettigt beslut.

Lycka till:tummenupp

Välkommen:) Ptjaa, nybörjarhoj - vad tänkte Du få ut av Ditt hojägande de närmsta åren? Snurra i stan, stunta lite grann och åka på något besök på bana? I så fall kanske en FZ-6 eller ännu hellre Street Triple skulle vara ett ännu bättre alternativ.

Kan Du leva med träningsvärk i armar/handleder ett tag (tills Du vänjer Dig använda knäna), taskigare egenskaper vid stadskörning och tänker köra mycket bana - då kan R6 lr D675:an vara perfekta. Dock bör Du hantera bägge med den respekt de förtjänar, ingen av dessa maskiner är väl direkt något Du behärskar till fullo direkt efter uppkörningen?

Enligt en raceputte i Sydafrika som framgångsrikt tävlar med D675 men eventuellt åker R6 nästa år har Daytonan ett mycket kompetent chassi som tillåter honom att skörda stora framgångar i kurvorna. Tyvärr hara han liten fördel av det överlägsna vridet i mellanregistret utan lider i stället av det hästkraftshandikapp som ändå finns (ca 5 hk på toppen av registret) med maskinerna i standardutförande.

För mig som gillar banåkning men är för dålig/lat för att alltid ligga på exakt rätt varvtal i utgångarna är däremot D675:an en fullträff. Jag får mycket bättre flyt om jag låter varvtalet gå ned till 6-8k genom kurvorna och har ändå rimligt med kraft för att komma ut ur kurvorna på hyfsat sätt.

Så åk och titta på bägge maskinerna, provsitt och vrid på prylarna samt låt både plånbok och hjärta guida Dig till ett vettigt beslut.

Lycka till:tummenupp

Äntligen nåt vist utan varvtider och ev serie ställningar,har svängt över kraftigt mot en trajja efter vart helt besluten på en r6.Har kännt klämmt och fluktat på båda att tag nu,och ang uppkörning så är jag 30 med körkort vid 18 år så några mil i ryggen har jag :tungan

Äntligen nåt vist utan varvtider och ev serie ställningar,har svängt över kraftigt mot en trajja efter vart helt besluten på en r6.Har kännt klämmt och fluktat på båda att tag nu,och ang uppkörning så är jag 30 med körkort vid 18 år så några mil i ryggen har jag :tungan

Tjena Cosworthcrew:) Jag skrev ju till ekjavel som inte hade kortet än - det är kanske inte den delen Du ska koncentrera Dig på:D

Ja, jag hade själv en RF900 innan D675:an och föll pladask över känslan av "trimmad moppe" - alltså nätt och hanterbar, men med tillräckligt mycket vrid för att funka rimligt vid "slökörning". Och om det skulle väga jämt är det bara att starta hojarna och jämföra ljudet:yoparty

Det är bara att kolla 675-tråden här för fler synpunkter från ägarna. Lycka till i Ditt val och...

Ha de!

Jag är helt såld på R6 -06 och uppåt, så jag skulle inte kunna tänka mig en trajja framför yamman.

Inget ont/illa om Trajja, men jag har svårt att de slår japanare i längden vad det gäller inte minst precision och hållbarhet..

Och vad bygger du ditt argument på ?

precision?, chassit och väghållning är ju i toppklass.

hållbarhet?, Är det att dom har haft taskig kvalitet?, i såfall kan nog rätt många som äger Trajjor av nyare snitt intyga att kvaliteten är lika bra på Trajja i dag som hos Jappsen.

Vilket märke som man gillar är nog som röven,..... Klö..n.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti