Trippmätarna nollas varje gång jag slår av tändning - R1 -00

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.
 
Tja!
Det måste vara kabeln som försörjer instrumenteringen med spänning hela tiden. Även när tändningen är avslagen. Kommer det ingen spänning på den kabeln så nollställs trippmätaren varje gång tändningen slås av.
Kollade just upp villken kabel det är i ett elschema till en -00. I kontakten till instrumenteringen är det en kabel som är Röd/Grön. Den sladden ska ha 12V när tändningen är avstängd. Den går från en säkring som heter "Backup fuse (odometer)" Även ditt larm borde gå på den säkringen.
Lycka till!
someone skrev:
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.
 
Last edited:
someone skrev:
Har fått ett helmysko fel med min instrumentering på min R1:a.. så fort jag slår av tändningen nollas trippmätarna. Fick i samma veva strul med ett relativt nyinköpt spyball-larm som slutade fungera som det skulle. Jag hoppades först att det var det felande larmet som var boven i dramat men det nollas fortfarande fast larmet är urskruvat.

Tips, tankar o idéer om vad det kan vara (och hur man ev. löser det) mottages tacksamt!

Larmet satt i och fungerade helt problemfritt i ca en månad innan det ballade ur och i samma veva började problemet med instrumenteringen.

Vad var problemet med larmet? Jag hade problem med mitt spyball och det löste sig genom att jag ändrade position på det.... Vet inte men om du fortfarande har problem med det men det kan ju vara värt att prova.
 
Visst var det säkringen.. dåligt av mig att inte kolla upp det. Funkar fint nu även med larm inkopplat, hoppas nu bara att det håller i sig o den inte börjar äta säkringar på löpande band.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top