Trippmätare från cykel

swedak

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2014
Ort
Jonstorp
Hoj
Honda Africa Twin 1992
Her en Honda XRV 750 från 1992
Dess elektroniska trippmätare har slutat fungera
Och jag litar inte fullt på bränslelampor
som ska tändas vid olika nivåer.
Hade tänkt sätta dit en trippmätare från en cykel för att för en billig peng få en trippmätare att säga hur långt jag kört för att veta kvarvarande bränsle.

Någon som vet om det funkar med en cykeldator?
Givare i hjulet, ställa in storlek 21"...

Tacksam för input om detta eller andra ideer
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom flesta brukar nå upp till 199kmh, och det borde vara ganska lugnt. Jag skulle satsa på trådat, det är inte helt säkert att tändsystem osv på en 30+ år gammal hoj inte stör ut trådlösa cykeldatorer.

Cyklister är ganska noga med att cykeldatorn visar exakt, så man ställer inte in fälgstorleken och är nöjd, det diffar ju rätt rejält mellan olika profiler, sommar och vinterdäck osv. Så man ställer alltid in omkretsen i millimeter. Parkera hojen med ventilen längst ner, dra ett streck i backen, rulla hojen 1 varv, rita nytt streck, mät, ställ in. Är du extra ambitiös så rullar du 5-10 varv och räknar ut medelvärdet.

Givare i hjulet kommer inte funka med det dom skickar med, det ska bara vara några millimeter mellan magnet och givare, och det är svårt att montera det så på en hoj. Köp neodymmagneter istället, Classe har ett tiopack med perfekta magneter: https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-1467 Limma en sån på fälgkanten (jag brukar använda bygglim, typ PL300) och kolla så att du enkelt kan montera sensorn.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka. Hjulens ytterdiameter är ungefär den samma.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Dom flesta brukar nå upp till 199kmh, och det borde vara ganska lugnt. Jag skulle satsa på trådat, det är inte helt säkert att tändsystem osv på en 30+ år gammal hoj inte stör ut trådlösa cykeldatorer.

Cyklister är ganska noga med att cykeldatorn visar exakt, så man ställer inte in fälgstorleken och är nöjd, det diffar ju rätt rejält mellan olika profiler, sommar och vinterdäck osv. Så man ställer alltid in omkretsen i millimeter. Parkera hojen med ventilen längst ner, dra ett streck i backen, rulla hojen 1 varv, rita nytt streck, mät, ställ in. Är du extra ambitiös så rullar du 5-10 varv och räknar ut medelvärdet.

Givare i hjulet kommer inte funka med det dom skickar med, det ska bara vara några millimeter mellan magnet och givare, och det är svårt att montera det så på en hoj. Köp neodymmagneter istället, Classe har ett tiopack med perfekta magneter: https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-1467 Limma en sån på fälgkanten (jag brukar använda bygglim, typ PL300) och kolla så att du enkelt kan montera sensorn.

Jag monterade en cykeldator från Jula eller Biltema runt 2002-2003 och den funkade kanon och visade drygt 270km/t vet inte vad den gick till. Använde magneten som ingick.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ofta, men inte alltid så går det med fördel att montera/limma magneten på bromsskivans centrum eller med en magnet i hålet på en insexskruv om skivan är monterat med det. Har funkat för mig i minst 10 år med en magneten monterat så .
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top