Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Att finjustera nu när det är 5 gradig "värme" ger väl annars inte så mycket, spar det till vårvärmen. :brinnerup

Nä inte finjustera kanske, men jag vill försäkra mig om att fuggarna är sjyssta och funkar bra med min motor så jag kan fukusera på annat under vintern än att jaga andra...

Då kan jag känna mig trygg med att sälja 40'orna också.
 
hej
spänn de små "glasögonfjädrarna i trottellänkaget.,,,,,, testa ta bort filtren , stoppa in fingret ,lyft på sliden försiktigt , det skall vara bra spänst , brukar vara ett spel på ett par millimeter ,.
det som händer är att alla trottlarna inte kommer ner samtidigt . några draggar ivacuumet o blir hänngande en sund innan dom pulserar/skramlar ner.. mao varvet hänger en stund.
kolla sprängskissen så ser du de små ögglefjädrarna , pilliigt att ta isär ,såta med bryggan till jus o fin arbetsbänk (mycket små pryttlar /komma bort)
det är bara att bryta isär fjädern så blir det spännst itrottellänkaget igen
 
hej
spänn de små "glasögonfjädrarna i trottellänkaget.,,,,,, testa ta bort filtren , stoppa in fingret ,lyft på sliden försiktigt , det skall vara bra spänst , brukar vara ett spel på ett par millimeter ,.
det som händer är att alla trottlarna inte kommer ner samtidigt . några draggar ivacuumet o blir hänngande en sund innan dom pulserar/skramlar ner.. mao varvet hänger en stund.
kolla sprängskissen så ser du de små ögglefjädrarna , pilliigt att ta isär ,såta med bryggan till jus o fin arbetsbänk (mycket små pryttlar /komma bort)
det är bara att bryta isär fjädern så blir det spännst itrottellänkaget igen

Okej, tack för tipset. Ska se om jag kan lista ut hur du menar :)

Nr 11 i sprängskissen?
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
 
Last edited:
ja just den ,den ska ta upp allt spel i lenkaget ,när det blir lite slitet o fjädern sittat där ett tag så räcker inte spänsten o trottel är sladdrig/vill inte ner med en gång , så böj ut så den blir" längre "...................
När man synkar sedan så skruva ner tomgångsruven så det blir svart mot ljus/lampa genom fuggen ,skruva så ljus syns
inspetera de tre trottlar som har justering ,justera,, börja om men tomgångsskruven släck /hitta ljus kontrollera /justera osv,,,,

(backa aldrig ,bara typ gaspådrag vid justeringen)
 
Last edited:
Äntligen hittat "Timing retard" strypningen till tändningen och klippt den kabeln till cdi....återstår att prova och se om vridet ökar och trottel responsen ökar på gsxr 1100´an...:banana
 
Ha bara inte för stora förväntningar på ändrad tändförställning. Jag var uppe i bänk och rörde den fram och tillbaks, ca 1-1/2 häst hittade jag vid varvtalet för maxvridet och planade ut till noll några tusen rpm över och under. Bänkade vid ca 34 grader +/- 4 grader. Så här i efterhand var det inte värt tiden och bänkpengarna - möjligen för vetskapen att det inte betydde annat än hetare motor vid högre tändning - fast det visste vi ju alla redan. :rodnar
 
Ha bara inte för stora förväntningar på ändrad tändförställning. Jag var uppe i bänk och rörde den fram och tillbaks, ca 1-1/2 häst hittade jag vid varvtalet för maxvridet och planade ut till noll några tusen rpm över och under. Bänkade vid ca 34 grader +/- 4 grader. Så här i efterhand var det inte värt tiden och bänkpengarna - möjligen för vetskapen att det inte betydde annat än hetare motor vid högre tändning - fast det visste vi ju alla redan. :rodnar

:( hehe ok...hoppas på att få lite mer vrid i mellanregistret där tillsammans med en 4 gr. ignition advancer (bortslängda pengar ?) , hoppas nu när kabeln är klippt, cdi´n inte ändrar tändförställningen på 3-5 växeln ( strypningen) tillsammans med Factory pro 3 till cv förgasarna hoppas jag på lite mer punch/vrid. Vill göra det bästa av det enkla som kan optimeras ihop med org. set up på hojen (4-1 V&H SSR, pod filter). De större operationerna undviks nu i detta skede...men finns rätt kul grejer till vatten buffeln med har jag sett, även om de inte är lika extrema som till oljekokaren. Det får vänta...:-)

Är väldigt sugen att få till en snikportning och slipa själv...slipverktyg finns tillgängligt, men vet inte hur den utförs till den buffel toppen...förstår även att det är en liten hemlighet för de som lever på portning, men roligt skulle det vara att prova.
 
Last edited:
Jag har en portad topp om någon är intresserad. Bilder via PM
 
Idag har det varit finväder så jag har kunnat prova RS36'orna.

Blandskruvarna ut 1/4 varv ytterligare, totalt 1och7/8 varv. Nålarna på mittenspåret och 130 mains. Acc.pump justerad så den har så lite inverkan som möjligt. Den påverkar iallfall inte botten.

Intryck:

Tjurig att starta, även med choke, tog tid att få upp tomgångsvarv(och temp) mot vad jag är van vid med 40'orna.

Lite orolig, snudd på ryckig gång på låga varv (i fart, krypa bakom bilar etc)
Efter den fått upp tempen så vill tomgångsvarvet inte riktigt hålla upp när man drar in kopplingen t ex när man kommer fram mot en korsning eller rödljus. Man får hålla upp varvet med en touch på gasrullen men sen när man står still så ligger varvet ganska stabilt. Det där med att varvet hänger upp sig lite när man "blippar" på rullen finns kvar till viss del men inte alltför mycket. Det märks inte när man kör. Går den fortfarande för snålt trots nästan två varv ut på blandskruvarna?

Drar jämnt och fint genom mellanregistret! Borta verkar tveksamheterna i mellanregistret vara, det där med att man inte kunde öppna trottlarna för snabbt mellan 5-7k. Verkar som att teorin kanske stämde att 40'orna är lite för stora =) Saknar kanske den där riktiga punchen på topp just nu jämfört med tidigare men går absolut bra, det är ju låga temperaturer ute så den kanske skulle gillat lite större mains.

Diagnos på bestyckningen utifrån beskrivningen?
Jag väldigt nöjd förutom kallstart och lågfart som behöver lite jobb än.
 
Lite orolig, snudd på ryckig gång på låga varv (i fart, krypa bakom bilar etc)

Som sagt, hur hojen beter sig innan den inte är uppvärmd är inte speciellt intressant. Däremot ryckigheten vid fjös-körning och en tomgång som sänks efter en duktig repa tyder på för fet tomgång. Efter lite fjöskörning, ser stiften blöta ut eller är det en matt sotig yta, eller brun/grå? Avviker något stift? En ute-temp under 10 grader gör ju att hojen går helt annorlunda jämfört med en 20 gradig värme. Spar det här finlirande tills vi har en +15C vårsol!
 
Hejsan..
Är det ingen som trimmar nån 750 eller är det bara 1100 som gäller??:huvet
//Tanken
 
Hejsan..
Är det ingen som trimmar nån 750 eller är det bara 1100 som gäller??:huvet
//Tanken

När det är så lätt att byta 750 motorn till en 1100 eller Bandit1200 och trimma på de istället, "Nothing beat CC" ;)

Men det går ju att fixa toppen på en 750, köpa bättre kammar och byta förgasare :)
 
Jo iofs är det lättare, men tänkte att det var nån mer än jag som åkte trimmad 750..

Åker 860cc, Carillo, lättad vev, donad topp, värre kammar samt Rs36..:rock
//Tanken
 
Jo iofs är det lättare, men tänkte att det var nån mer än jag som åkte trimmad 750..

Åker 860cc, Carillo, lättad vev, donad topp, värre kammar samt Rs36..:rock
//Tanken

I Gävle bor ju PW som tryckte dit en turbo på en tidig 750R, han skrev ihop en tråd om det men om den blev helt klar är jag osäker på....... :fyllisar
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top