Trimning av oljekylda GSXR-tråden

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej! Jag ser ni pratare förgasare här :tummenupp
Om jag får flika in med en fråga, Jag har Mikuni CV 40 förgasare och har tagit bort luftburken för att lättare kunna serva och ställa in förgasarna med pod filter i en gsxr 1100 -95

Nu har jag skaffat beg. förgasare CV40 för bandit 1200 96-00 med ett Factory Pro kit 3 i (100 mil nytt) och vill flytta över det till mina original förgasare och är medveten om att kanske main munstycket inte är rätt för min gsxr och kanske behöver bytas.
Har så långt förstått att detta kit 3 innehåller ( hittar inget specifikt svar på nätet)
Fjädrar
Main munstycken
Nålar och dess brickor och clips
skruv till lock

Men nu till frågan: innehåller det något mer som lågfarts munstycket eller andra delar, någon som vet ?
Tack.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej! Jag ser ni pratare förgasare här :tummenupp
Om jag får flika in med en fråga, Jag har Mikuni CV 40 förgasare och har tagit bort luftburken för att lättare kunna serva och ställa in förgasarna med pod filter i en gsxr 1100 -95

Nu har jag skaffat beg. förgasare CV40 för bandit 1200 96-00 med ett Factory Pro kit 3 i (100 mil nytt) och vill flytta över det till mina original förgasare och är medveten om att kanske main munstycket inte är rätt för min gsxr och kanske behöver bytas.
Har så långt förstått att detta kit 3 innehåller ( hittar inget specifikt svar på nätet)
Fjädrar
Main munstycken
Nålar och dess brickor och clips
skruv till lock

Men nu till frågan: innehåller det något mer som lågfarts munstycket eller andra delar, någon som vet ?
Tack.


Fuggarna du köpte kom från en GSXR1100 -91 de heter BST40SS
Bandit1200 har BST36SS
:)
Kitet innehöll inga andra munstycken än huvudmunstycken eftersom FP använder sig av Mikunis originalmunstycken. Fjädrar, nålar, clips och brickor var det i kitet. Inga övriga delar.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Tack Jocke , så var det ja...gsxr-91 :). eftersom inte bryggan passar rakt av så flyttar jag över kitet och har de andra förgasarna som reservdelar. Vad är det då som skiljer kitet från original, utformningen av nålarna ? och fjädrarna.
..för de ska ju fungera med bra med pod filter med kit 3.

Borrade trottlar "sliders" är det bra ?

Filterna glömdes av...Du får ge dom till " Sakta Finnen" om han vill föra över dom sen.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tack Jocke , så var det ja...gsxr-91 :). eftersom inte bryggan passar rakt av så flyttar jag över kitet och har de andra förgasarna som reservdelar. Vad är det då som skiljer kitet från original, utformningen av nålarna ? och fjädrarna.
..för de ska ju fungera med bra med pod filter med kit 3.

Borrade trottlar "sliders" är det bra ?

Filterna glömdes av...Du får ge dom till " Sakta Finnen" om han vill föra över dom sen.

Vet inte vad förgasarna i din "vattenbuffel" heter och om det är kompatibelt rakt över mot BST40SS men så kanske det är =)

Det är nålarna och fjädrarna som är FP specifika. Det är väl samma med Dynojet men de använder väl sina egna mains också.

Slidesen har ett hål std men i de du fick så finns ett extra så du kan ju prova med de slidesen istället för att borra dina original, om de passar i dina fuggar.

Ja du får filtren nästa gång han är här =)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
OK...:tummenupp misstänkte det.Ja det var det jag hade i tanken för att se om trottelresponsen blir bättre...:)
Det är BST 40 i buffeln...Så alla delar ska passa.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
om man blippar gasen lite då så hänger varvet.
Vad kan hängande varv bero på?
'Flat slides' hänger sig när man slår av från höga varv, motorn vill fortfarande suga mycket luft och tryckskillnad uppstår mellan ut- och insida när trottelns stängs vilket pressar den mot glidspåren så fjädern inte orkar skjuta ner den förrän varvet sjunkit och trycket utjämnats.
Gashandtag med returwire som halar ner hjälper.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
'Flat slides' hänger sig när man slår av från höga varv, motorn vill fortfarande suga mycket luft och tryckskillnad uppstår mellan ut- och insida när trottelns stängs vilket pressar den mot glidspåren så fjädern inte orkar skjuta ner den förrän varvet sjunkit och trycket utjämnats.
Gashandtag med returwire som halar ner hjälper.

Jag har åkt med RS40 nu i två somrar och de "hänger" inte upp sig som de här (RS36) gör men det blev mycket bättre nu sen jag fetade på blandningen som Brinken sa. Är dock inte helt nöjd än så den kanske behöver ännu fetare blandning. Hade 7/8 varv innan och jag ökade först 1/2 på det, var inte riktigt nöjd och ökade 1/4 till men varvet går inte ner riktigt lika fort som jag vant mig vid med 40'orna så jag ska öka på 1/4 till och sen testa när det är torrt ute, svårt att provköra nåt riktigt idag, så jävla blött och kallt ute :(
Men med 1/4 till så är jag nästan 2 fulla varv ute på blandningen, det ska väl inte behövas mer än så tycker jag...

Har givetvis returvajer på :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har givetvis returvajer på :)
Och motorn rusar ändå fastän du tvingar spjället att stänga? Då förstår jag intet, får spisen inte luft borde den inte kunna elda på oavsett hur mycket bränsle den har tillgång till.
Har du möjligen luftläckage någonstans?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Och motorn rusar ändå fastän du tvingar spjället att stänga? Då förstår jag intet, får spisen inte luft borde den inte kunna elda på oavsett hur mycket bränsle den har tillgång till.
Har du möjligen luftläckage någonstans?

Nä tvingar jag igen dem så lägger sig varvet normalt igen. Men man ska ju inte behöva tvinga igen dem egentligen varje gång man öppnar trottlarna, så är inte mina 40'or iallafall. Man ska ju kunna stå och blippa på gasen och varvet ska gå ner normalt utan retur, den är ju bara säkerhetsåtgärd ifall de skulle hänga upp sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hm, det kan ju vara så att dina RS36'or är lite osynkade. Värt å kika på kanske. Vakumklockorna jag köpte från louis.de var iaf väl investerade slantar. Skönt att slippa gissa.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Tror inte jag förstår.
Blippar jag min 1127:a - eller 1157:an som nu sitter i ramen - med RS36:eek:r svarar de förstås småslött om man inte öppnar i den takt motorn kan svälja. Men båda tvärdör när de inte får luft. Använder jag returwiren ordentligt stryps motorn långt under tomgång och ger bra motorbroms.
Är du säker på att du inte har luftläckage någonstans?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Koll?
Var i fredags o körde med 1100r:en , sjungande ljud på 3, 4 o 5:an , tyst på 1 och 2:an kör normal med öronproppar men inte nu.. den har gått 6000mil...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hm, det kan ju vara så att dina RS36'or är lite osynkade. Värt å kika på kanske. Vakumklockorna jag köpte från louis.de var iaf väl investerade slantar. Skönt att slippa gissa.

Okej, tack då vet jag att det kan vara en möjlig orsak. Jag har bara "fulsynkat" dem med baksidan av en 1mm borr.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag har bara "fulsynkat" dem med baksidan av en 1mm borr.
Vilket är allt jag gjort och som grundinställning är fullt tillräcklig i ett mekaniskt system där trottelöppningen direkt styrs av hur mycket man drar i gaswiren. Vakumklockor kan säkert korrigera fel såsom glapp i förgasarbryggans delar men friska RS-förgasare funkar utan sådant finlir.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Vilket är allt jag gjort och som grundinställning är fullt tillräcklig i ett mekaniskt system där trottelöppningen direkt styrs av hur mycket man drar i gaswiren. Vakumklockor kan säkert korrigera fel såsom glapp i förgasarbryggans delar men friska RS-förgasare funkar utan sådant finlir.

Jo de fungerar ju och blev mycket bättre med fetare blandning men de droppar inte ner varvet lika snabbt som mina RS40 gör på samma motor. Kan vara lite slitnare trottelfjädrar på den här bryggan möjligen för det är som att de inte orkar stänga riktigt trots att de står i hårdaste läget... detta när man alltså står på tomgång och "blippar". Har inte kunnat göra någon riktig testrepa för det har varit för blött och regnigt. Har provat att smyga runt lite fram och tillbaka till macken men då blir det öppningar på max 1/4 och det har fungerat bra så den har inte "hängt" under körning så att säga.
Jag ska prova att feta på blandningen 1/4 varv ytterligare och se om det blir ännu lite bättre. Nu är jag på lite mer än 1,5 varv ut.


Edit: Nu har jag inte inspekterat och jämfört lågfartsmunstyckena mellan de två olika bryggorna. Men både RS40 och RS36 har väl 17.5 som default enligt http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

Kan det vara att det sitter ett för litet lågfartsmunstycke i dem så jag behöver kompensera med fet blandning och att varvet inte riktigt vill droppa ner för att jag fortfarande är lean? Ska kolla om jag kan utläsa storleken på dem som sitter i 40-bryggan, det kanske är ett 20 i dem....

Tänker eftersom att det blev bättre med fetare blandning att de ändå är lean eftersom symptomen ändå finns kvar.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Du är helt stupsäker på att flottörnivån är 17 mm?

Jag har försökt mäta detta noga, kan inte svära på att det blev 100% spot on. Men det ska inte diffa mycket från 17mm iallafall, kanske 0,5mm +/- ifrån kan jag väl våga mig på att lova. Mätte med bryggan vinklad precis så att flöttörerna touchade mot den lilla kontaktytan (vad den nu heter), från kanten av huset till högsta punkten på flottören (om man tänker sig bryggan vänd upp-och-ner)

Kan kanske vara lite igensatta pilotmunstycken också? Men isåfall borde alla vara exakt lika igensatta för annars skulle den väl gå ojämt? Den ligger fint och stablit på tomgångsvarv.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Å andra sidan är problemet med lite hängande gas väldigt mycket lindrigare än att ha tvärt om dvs när det är för fett och man får tjuvstopp när man drar in kopplingen efter en fullgasning.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Å andra sidan är problemet med lite hängande gas väldigt mycket lindrigare än att ha tvärt om dvs när det är för fett och man får tjuvstopp när man drar in kopplingen efter en fullgasning.

jag provar feta på 1/4 varv till, om den är lite kinkig att starta i det här vädret utan att jag choke'ar eller prime'ar med acc.pumpen så borde det iallafall inte vara FÖR fett, visst?

jag tror att den kan vara lite lean ännu. jag tänker på att chokar jag 40'orna så startar den direkt och varvet går upp ganska högt om jag inte är med direkt och trycker in choken. de går att starta utan choke i det här vädret.

när jag provade 36'orna med nuvarande blandning (efter att den stått och kallnat) med choke så gick den igång men gick inte alls upp i varv lika snabbt, jag stå på choke ett tag innan tomgången la sig så att jag kunde trycka in choken.


Jag har nog inte fått motorn riktigt varm ännu och inte varit över 1/4 gas heller så jag får återkomma med mera intryck (och problem kanske) när jag kunnat göra det.

jag tänkte prova lite till fetare blandning, kolla om varvet går ner av sig själv någorlunda iallafall och sen en lugn provtur där jag får upp lite värme och provar vanlig vardagstrafik och upp till 1/2 gas. få se hur den beter sig.

funkar det bra så provar jag gasa halv till fullt sen. låter vettigt?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top