Trimning av oljekylda GSXR-tråden

För stort squishutrymme?

Hjälp!

Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen var från en 88/89 750, dvs med mindre förbränningsrum.

Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men det räcker inte.

Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".

Notera att jag byter till Webcams #236 med längre duration (270º, eller 246º vid 0,05" lyft) så det effektiva kompet blir lägre, men jag vet inte hur stor skillnaden blir i praktiken.

Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?

All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?

Mvh,
Niklas
 
Last edited:
Vet någon om GSXR750 90-92 avgassystem kan passa på en gsxr110 -89?
Är väl olika avstånd mellan avgasportarna..?

// Linus
 
Det här är iofs en trimtråd men... :va
Eftersom min Bandit dregglar lite olja vid toppackning och cylinderfot + att jag har ett par gsxr-kammar som legat och skräpat några år tänkte jag att det börjar vara dax att hojen skulle få bli lite ompysslad innan säsongen drar igång.

Hur gör man med kopparpackningar? Går sånna att återanvända efter att man värmt dom? Hur hårt bör man dra toppen?

Det verkar som hojen går hyffsat fett med tanke på allt sot som i förbrännsingsrummen. :brinnerup
Vissa av insugsventilerna är koksade på baksidan av ventiltalriken. Svårt att få någon rikigt bra bild men http://www.andersbrink.se/sv/trim/trim.htm har bättre bild en bit ner på sin sida.
Varför blir det så och vad gör man åt det? Jag antar att det beror på att ventilen inte tätar som den ska så jag provade att hälla t-röd insugskanalen men det sipprade inte igenom någonting. Räcker det att slipa in ventilerna med indianpinne och pasta eller är det läge för ett seriösare jobb med ventilsätesfräsning och större ventiler? :hihi
 

Bifogat

  • PICT0339 (L).JPG
    PICT0339 (L).JPG
    88.9 KB · Visningar: 140
  • PICT0344 (L).JPG
    PICT0344 (L).JPG
    62.8 KB · Visningar: 143
  • PICT0345 (L).JPG
    PICT0345 (L).JPG
    62.9 KB · Visningar: 135
  • PICT0348 (L).JPG
    PICT0348 (L).JPG
    101 KB · Visningar: 152
  • PICT0440 (L).JPG
    PICT0440 (L).JPG
    133.2 KB · Visningar: 135
Topppackning

Leffe, om det är 1216 du åker skulle jag köpa en stålpackning i stället.
 
Vad är max cc (1371) man kan åka på gatan utan det blir problem med värme och sånt.

Har hört att APE cylinder blocket ger dålig kylning för gatan.
 
Vad är max cc (1371) man kan åka på gatan utan det blir problem med värme och sånt.

Har hört att APE cylinder blocket ger dålig kylning för gatan.

Har hört detsamma om aftermarketcylindrarna.
Det bästa lär vara att fodra om en orginalcylinder till 1340 som då är max.
men då blir tyvärr vad jag förstår cylinderraden lite "vinglig" då det inte blir så mycket gods kvar. Marklund talade varmt om 1277 när jag hörde efter med honom, har dock ingen egen erfarenhet....
Kör du mycket gatkörning skulle jag nog hålla mig från de större kubiken, ett annat plus om du stannar vid 1340 är att du slipper kopparpackningen som inte är speciellt rolig.
 
Någon som har ett gott recept på en gsx1100r motor här för gatbruk? letar efter något runt 160 på hjulet när ja är klar. har aldrig provat 750 topp på någon av mina motorer. är det något o ha?
 
tändbox GSXR

Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne
 
Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne

Kolla på forumet på www.gixxer.com under "oilers", där finns de flesta kopplingsscheman som jepg-filer..

Happy hunting!
 
Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne

Du kan kolla inlägg #2781 & #2833 i katanatråden. Dom kanske kan hjälpa dig.
Jag vet inte om färgerna på kablarna är samma på alla årsmodeller dock.
Lycka Till
 
Växellåda

Har du några erfarenheter av växellådor? Har en 750 -88 som det är något vaj med lådan på. Är det enkelt att fixa själv?
 
Vad för vaj? jag renoverade min 1100 -89 låda i vintras o det var hur lätt som helst att plocka isär och ihop samt att se vad som var fel när lådan väl var exponerad.

Vad har hojjen för symptomer?
 
Finns det någon effekt vinning (eller förlust) med att montera ett V&h sidewinder system på min hoj.

Sitter ett skapligt högljudt D&D system med väl tilltagena rör. Och motor är en 1216cc portadtopp och rs36 förgasare.

Blir det mycket ombestyckning av förgasarna ?

En annledning till varför jag vill byta är att kunna sänka hojen en bit till utan att det blir problem på gatan (väg gupp och lastning på kärran sätter stopp för mer sänkning nu).
 
Injustering av FCR-39 på 1100 r -90

Vem är bäst i landet på detta egentligen? Vilken firma har mest erfarenhet?
 
Vem är bäst i landet på detta egentligen? Vilken firma har mest erfarenhet?

MC-Xpress

Piteå

MotoSpeed (ENDAST om du köpt brygan där, annars kostar de fläsk)

Västerås

Är de som har längst erfarenhet (iaf de som arbetat / arbetar på dessa ställena).
 
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.
 
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Hej, jag är inte expert på dom motorerna men några detaljer kan jag.
Utvändigt så är F motorn svart. Det är inte R motorn. Motorkåpan över drevet har ev. lite olika form. Är inte säker på det.
Invändigt är det olika kamaxlar och kopplingar.
Det skiljer säkerligen fler saker men detta är iaf några.
Det som man kan kolla snabbast är färgen och kopplingen.
 
Back
Top