Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2101185 Absolut billigast är att montera en lätt portad 1052, 1127 eller 1157 i ramen istället och slipa bort kubik-märkningen från cylindern. Du får då ca 145 hästar för runt 15k. Väldigt rolig för gatbruk.

Ja den lär nog bli kul den.... :hihi
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Shiftmindern

Ni som har shiftminder på era gixxrar och har orginaltändning hur har ni kopplat den?
Får inte min att funka som den ska är ganska säker på att den är rätt kopplad och att det är fel på shiftmindern istället men jag vill kolla med er också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RPM lover skrev:
2106243 Ni som har shiftminder på era gixxrar och har orginaltändning hur har ni kopplat den?
Får inte min att funka som den ska är ganska säker på att den är rätt kopplad och att det är fel på shiftmindern istället men jag vill kolla med er också.

Shiftmindern kommer med en Y-koppling där man har allt från 5k resistor till 50k resistor (beroende på årsmodell) från var spoles icke-orange tråd (dvs den tråd som går till ECU'n) ihopkopplat till minderns ingång.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
andersbrink skrev:
2107132 Shiftmindern kommer med en Y-koppling där man har allt från 5k resistor till 50k resistor (beroende på årsmodell) från var spoles icke-orange tråd (dvs den tråd som går till ECU'n) ihopkopplat till minderns ingång.

Precis och det är så jag kopplat men jag får den bara att lysa ungefär var fjärde gång när jag "tok"varvar och då är den ändå ställd på att lysa vid 6000 varv.
Låter som det blir ett samtal till speeden imorgon.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
RPM lover skrev:
2107247 Precis och det är så jag kopplat men jag får den bara att lysa ungefär var fjärde gång när jag "tok"varvar och då är den ändå ställd på att lysa vid 6000 varv.
Låter som det blir ett samtal till speeden imorgon.

Vad har du för resistor då?
 

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Gsxr 750 -88 topp...

Funderar på att inhandla en topp ifrån en Gsxr 750 -88. Har läst på flera ställen att den har flera fördelar jmf m 1100 toppen (har en -87:as 1100 motor i EF chassie). Kan bli problem i mitt fall pga att den är borrad till 1109 med "högkomp" kolvar, har inte tagit isär och kollat vad det är för kolvar eller om det ens stämmer...

Är tacksam om ngn som vet lite mera kan berätta lite mer detaljerat om fördelarna, typ hur insugningskanalerna skiljer sig, samma ventilstorlek?, orginalkammarna lyft/dur, 750/1100 kammar-kompatibla?, cc förbränningsrum.
Tja ju mer desto roligare!!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det förutsätter att 750-toppen är från 750-motorn som har 73 mm borr. Den har samma ventilstorlek som 1100'an. Insuget än uppflyttade ca 7 mm jämfört med 1100'an. Förgasardelning är identiskt med 1100'an. Förbränningsutrymmet är 20cc jämfört med 26.5cc på 1100'an. Det höjer kompet i en originalmotor från 10:1 till 12.4:1. Insugsventilernas kant är jämns med toppen på 750-motorn medans det är 2.3 mm marginal på 1100-toppen.

1100-kammar har .330" lyft med 230 graders duration. 750-kammarna har .350" lyft med 233 graders duration.

750-toppen passar dåligt om man redan har högkompskolvar. I korthet kan man beskriva 750-toppen som en 1100-topp som har uppflyttade insug och är planad 2.3 mm.

Bästa investeringen är att porta din befintliga topp.

ronnyracer skrev:
2111314 Funderar på att inhandla en topp ifrån en Gsxr 750 -88. Har läst på flera ställen att den har flera fördelar jmf m 1100 toppen (har en -87:as 1100 motor i EF chassie). Kan bli problem i mitt fall pga att den är borrad till 1109 med "högkomp" kolvar, har inte tagit isär och kollat vad det är för kolvar eller om det ens stämmer...

Är tacksam om ngn som vet lite mera kan berätta lite mer detaljerat om fördelarna, typ hur insugningskanalerna skiljer sig, samma ventilstorlek?, orginalkammarna lyft/dur, 750/1100 kammar-kompatibla?, cc förbränningsrum.
Tja ju mer desto roligare!!!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2113936 Om jag får ordning på hälsan att man kan skruva lite mer så kan den här också bli rätt trevlig.

Ja den ser ju rätt rolig ut... Kan nog bli fint med den svingen :hihi
Hoppas att du får vara kry nu bara.

Ska starta upp min nu i veckan också,(enligt Motoman-principen, for perfect ring sealing) fast jag har ju inte fått tag i några flatside så jag får köra med org cv med lösa filter sålänge :(
( org luftburk passar inte i min moddade bakram.)
I ett kamöverfall gav gängorna upp när jag skulle dra dit ventilkåpan också :död , funderar på att göra en fuling där, loctite och siliconblaffa...
Är så mycket annat jag får lägga krut på så jag hinner inte plocka ner å helicoil:a.

Har precis förlängt kablen till bromsljuskontakten samt slangen till oljebehållaren till bakbromsen så att jag kan gå fram och följa ramröret upp till bakkutsen, blir nog kanon

Förresten har någon nåt bra tipps hur jag kan fixa en glapp växelspak, kullederna är ganska bra men hylsan/bussningen i fotpinneaxeln är slut, kan man svarva en ny eller finns den som res.del?

Ha´re
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
Förresten har någon nåt bra tipps hur jag kan fixa en glapp växelspak, kullederna är ganska bra men hylsan/bussningen i fotpinneaxeln är slut, kan man svarva en ny eller finns den som res.del?

Ha´re

Sniktips a la grande: Klipp en remsa av valfri läsk/ölburk och linda runt tappen o sen dit med spaken igen. Anammades hårt på tiden när man körde cross.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det tricket kände jag till och avände flitigt men där satt ju spaken direkt på växelaxeln med en splines, i detta fallet sitter ju spaken runt en slär axel/bussning men det kanske funkar där oxå??
Känns som lite hobby-mek
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2116152 Det tricket kände jag till och avände flitigt men där satt ju spaken direkt på växelaxeln med en splines, i detta fallet sitter ju spaken runt en slär axel/bussning men det kanske funkar där oxå??
Känns som lite hobby-mek

Justja, det var på bromsen jag gjorde så!

Jo... en ANINGEN moppemek. :rolleyes:
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena grabbs!

Lugnt i vårkanten?? :)
Tänkte bara kolla om någon har/vet om ett lock till säkringsdosan till
min GSXR 750 -85. Jag köpte nämligen tillbaka min Überfighter i tisdags
och snubben som hade den har tappat locket.

Tacksam för svar :Bugar :tummenupp
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Panos skrev:
2123844 Tjena grabbs!

Lugnt i vårkanten?? :)
Tänkte bara kolla om någon har/vet om ett lock till säkringsdosan till
min GSXR 750 -85. Jag köpte nämligen tillbaka min Überfighter i tisdags
och snubben som hade den har tappat locket.

Tacksam för svar :Bugar :tummenupp
Jag kollar garaget i morgon tror jag har ett liggande.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top