Trimning av oljekylda GSXR-tråden

"jag har en beggad i min bra-å-ha-låda,"

Jag undrar om du har lust att mäta diametern på startmotordrevets-lageryta?
Snäääälla :Bugar
 
Last edited:
Hur mycket power?

Vad skulle dessa modifieringar resultera i på bakhjulet

1216cc wiseco 13:5 smidda kolvar

advanced unit 5 grader förtändning

portad topp

micron 4-2 grenrör micron supertrapp

cv 40r dynojettade med öppna luftfilter

Det är en GSX-R 1100 -91 i grunden.

Finns det ngt att tjäna på att skippa dynojettet o köra orginalluft burk? Jag är skeptisk till s.k dynojetkit...
 
Det enda du med säkerhet kan säga ger mer är effekt är kubik- och kompressionshöjningen. En taskig portning kan ge mindre eller mer hästar. Tändförställaren ska bort iom att du kör med så hög kompression (ger bara mer mellanvrid på en lågkompad originalmotor, ingen effektökning längst upp i registret).

Beroende på toppen och skick på motorn kan du ha allt från 120 till 160 hästar på bakhjulet.

Toppen, vem har trimmat den och vad är gjort åt den?

Banane skrev:
2181825 Vad skulle dessa modifieringar resultera i på bakhjulet

1216cc wiseco 13:5 smidda kolvar

advanced unit 5 grader förtändning

portad topp

micron 4-2 grenrör micron supertrapp

cv 40r dynojettade med öppna luftfilter

Det är en GSX-R 1100 -91 i grunden.

Finns det ngt att tjäna på att skippa dynojettet o köra orginalluft burk? Jag är skeptisk till s.k dynojetkit...
 
Vet ej vem som gjort jobbet, saxat från en blocket annons som uppger 141hk/120Nm på slangen.

Verkar inte vara så stor ökning jämfört med en orginalhoj, men då jämför man ju olika bänkar också.. men den diskussionen vill vi ju inte ha här...

Inga kommentarer ang öppna filter o dynojet?

MVH /Jan

andersbrink skrev:
2181882 Det enda du med säkerhet kan säga ger mer är effekt är kubik- och kompressionshöjningen. En taskig portning kan ge mindre eller mer hästar. Tändförställaren ska bort iom att du kör med så hög kompression (ger bara mer mellanvrid på en lågkompad originalmotor, ingen effektökning längst upp i registret).

Beroende på toppen och skick på motorn kan du ha allt från 120 till 160 hästar på bakhjulet.

Toppen, vem har trimmat den och vad är gjort åt den?
 
Banane skrev:
Inga kommentarer ang öppna filter o dynojet?

Funkar det bra, dvs är bänkad till Lamda 0.85, är det väl bara att köra vidare med det och pilla på trottelnål och lågfart för bästa bränsleekonomi. Får man inte till det alls, trots bänk, är det kanske idé att byta ut det mot originalprylar. Sticky-tråden för CV-förgasare ger matnyttig info för sånt.
 
andersbrink skrev:
2180690 Jag har för mig stakarna är identiska med 1127'an, men jag kan inte svära på det. Det lär märka då du motorbromsar efter första fullgasvarvningen, håller motorn då - lär den hålla många mil.QUOTE]
Men hur stort mellanrum bör det vara mellan kolv och topp och kan man mäta detta när toppen är på genom att tex sticka in en alu- eller plasttråd
i tändstiftshålet och sedan dra runt motorn och därefter mäta tråden hur platt
den har blivit.
 
Nu så...

Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..
 

Bifogat

  • IM000013.JPG
    IM000013.JPG
    64.6 KB · Visningar: 125
Rugga gängorna på kranen lite lätt med en liten fil så att gängtejpen inte glider så lätt. Använd rikligt med gängtejp, fast se till att inte något hamnar i tanken.

Silverryggen skrev:
2185480 Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..
 
Silverryggen skrev:
2185480 Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..


Pingel kran, är det bara jag som haft problem med dom? Mina har alltid kärvat ihop och börjat gå tok tungt att öppna och stänga eller så har dom inte stängt ordentigt. Jag tycker dom är kass, jag brukar åka till en VVS-firma istället och köpa en Mora-link eller FM-Mattson istället dom funkar kanon bra. Det är iof lite pyssel att tillverka anslutnings plattan men det är det värt.
 
gixxer_1255 skrev:
2185553 Pingel kran, är det bara jag som haft problem med dom? Mina har alltid kärvat ihop och börjat gå tok tungt att öppna och stänga eller så har dom inte stängt ordentigt. Jag tycker dom är kass, jag brukar åka till en VVS-firma istället och köpa en Mora-link eller FM-Mattson istället dom funkar kanon bra. Det är iof lite pyssel att tillverka anslutnings plattan men det är det värt.

Problemet jag hade med min gamla var arr den var lite lynnig, det rinner bara "ibland" ur den ena anslutningen vilket resuletar i att hojen bara går på 2 burkar, det varierar litegrann om man vinklar tanken (bortplockad), full med skit är den också.. Den jag hittade nu är "helt" ny och känns mycket bra..

Kan säga att jag var också nära att sätta dit en Ballofix motsv, problemet är att det är riktigt trångt där på min.
 
Jag kör trimmad som är borrad, portad Mikuni RS 40 en -89 med orginalkran
och det funkar för mig går att dra ur den på alla växlar.
 
Gixxerrider skrev:
2185676 Jag kör trimmad som är borrad, portad Mikuni RS 40 en -89 med orginalkran
och det funkar för mig går att dra ur den på alla växlar.

Har inga sådana flödesproblem, men orginalkranen med vaccum får inte plats ernt fysiskt
 
andersbrink skrev:
2185518 Rugga gängorna på kranen lite lätt med en liten fil så att gängtejpen inte glider så lätt. Använd rikligt med gängtejp, fast se till att inte något hamnar i tanken.

Det funkade kanon med gängtejpen ( Biltema 4.90kr ). Vilken skillnad det var på denna kranen. Sprutade friskt när jag provade med tanken löst, den andra pingenkranen (med RES) sipprade det litegrann, ändrade man läge lite på tanken så slutade det i den ena anslutningen osv, den var rätt full med skit me, Rensade tanken på med nya kranen, nu går den ordentligt, funkar lite bättre med rätt flotörhöjd.. Har bara den vanliga "puckeln" i mellanreg, annars går den finfint, ska bänka med lambda snarast efter bes..

Over
 
andersbrink skrev:
2182270 Lödtenn. Minst 1.2 mm spalt mätt på kolvtoppen ovanför kolvbulten. Träffar lodet fel så vickar kolven och det blir felmätt. Mät flera gånger.

Har nu mätt med 1.5mm lödtråd och som synes på bilden ligger spalten runt
1mm. En viss osäkerhet finns att mätningen inte blev ovanför kolvbulten
men flera mätningar gav samma resultat.
Frågan är om jag vågar köra eller är det bara att bita i det sura äpplet och
riva för att sätta dit en extra cylinderfotspackning.
 

Bifogat

  • Schwis.jpg
    Schwis.jpg
    23.2 KB · Visningar: 95
Sätter du rev-limitern på 9000 varv kan du köra vidare. Vill du varva mer är det bara att riva och montera en extra 0.25 mm fotpackning. Det finns både 0.20 och 0.50 mm tjocka. Vad originalet är har jag ingen aning om.

GSRecycle skrev:
2190338 Har nu mätt med 1.5mm lödtråd och som synes på bilden ligger spalten runt
1mm. En viss osäkerhet finns att mätningen inte blev ovanför kolvbulten
men flera mätningar gav samma resultat.
Frågan är om jag vågar köra eller är det bara att bita i det sura äpplet och
riva för att sätta dit en extra cylinderfotspackning.
 
Back
Top