Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
GixxerMike skrev:
Tjena! Så du sålde fightern.
Köp ett begagnat överfall kan inte kosta många tior med tanke på alla rasade 750/1100R motorer som finns i hela landet.
Lycka till.

Rasade!? Finns väl inga rasade 750/1100R motorer? Var har du fått det ifrån??Det måste du ha drömt nån mardröm om... :hihi
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
GixxerMike skrev:
Tjena! Så du sålde fightern.
Köp ett begagnat överfall kan inte kosta många tior med tanke på alla rasade 750/1100R motorer som finns i hela landet.
Lycka till.

Överfallen är borrade ihop med toppen...inte bara att nyta utan lite arborrning,mm.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Wibbe skrev:
Överfallen är borrade ihop med toppen...inte bara att nyta utan lite arborrning,mm.

Sen finns ju den brutala metoden. Att ta ett överfall (ett lite avfräst eller ett "lite för litet") som nyper fast lite på kamaxeln och använder sen ventilslippasta och kör tills man fått rätt spel. Alla sätt är bra utom... :tummenupp


Fast den därna avbrutna "gängtappen", dvs ventilkåpans infästning, Låt någon svetsa/löda dit den lösa delen.
 
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
GixxerMike skrev:
Tjena! Så du sålde fightern.
Köp ett begagnat överfall kan inte kosta många tior med tanke på alla rasade 750/1100R motorer som finns i hela landet.
Lycka till.


det blev så :(
var tvungen o göra det :(
men nu e jag på G :banana
och ska ha mig en gixxer o strida med :yoparty
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
J.J skrev:
Hej !
Har alla gammelgixxerchaffisar med trimambitioner gått i ide ?
Är på G att investera i lite tändprylar i höstmörkret och tänkte få lite ideér av er som har lite erfarenhet. Dyna 2000 eller 4000 ? Jag vill ha shiftlight och ett shiftkit, vad finns det att välja på och framför allt, vad funkar? Brink, har hört att du pysslat lite med såna här prylar och har att sälja ?
/ JJ


Nej då man lever i allra högsta grad....pysslar lite i garaget bara :tungan
Kolla igenom en gammal film som jag hade från Bike W 2001, och såg att vi redan har kört mot varandra(i kvalet)...*s*.. du körde Busa på den tiden stämmer inte det ?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
RPM lover skrev:
Nej då man lever i allra högsta grad....pysslar lite i garaget bara :tungan
Kolla igenom en gammal film som jag hade från Bike W 2001, och såg att vi redan har kört mot varandra(i kvalet)...*s*.. du körde Busa på den tiden stämmer inte det ?

Stämmer bra, jag var där och körde då på kvaldagen. Åkte du Katana då eller ? Hur går det med R:en, kommer det att spåra ur nu under vintern ?
:hihi /J.J
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
J.J skrev:
Hur går det med R:en, kommer det att spåra ur nu under vintern ?
:hihi /J.J
Det är jag också nyfiken på, man har ju förstått hur han kan va, den där... :)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
J.J skrev:
Stämmer bra, jag var där och körde då på kvaldagen. Åkte du Katana då eller ? Hur går det med R:en, kommer det att spåra ur nu under vintern ?
:hihi /J.J

Nej jag åkte en GSX 1100E som var vit/orange/svart med röd pärlemor över.
Tror inte det kommer att spåra ur i vinter.....hoppas jag eller så har det redan det....man vet aldrig.
Nej då du och biker kan vara lugna men lite preppat ska det väl bli i alla fall. Måste hålla på traditionen och ändra nåt till varje år så man får börja om från noll igen lära sig köra hojen :yoparty sen så håller jag på lite kosmetiskt..har lite saker på gång.
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Cylinderbyte 1054 ->1127

Ni som har satt på en 1127 cylinder på en 1054 motor, vad har ni fått göra
mer än att slipa upp cylinderhålen på övre motorhalvan. Inga problem för övrigt med oljekanaler, dragstänger osv.
Kompet bör ju bli något lägre då slaget är någon milimeter kortare på 1054 motorn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GSRecycle skrev:
Kompet bör ju bli något lägre då slaget är någon milimeter kortare på 1054 motorn.

Skippa fotpackningen (som är på 0.50 mm, dvs skillnaden i slaglängd/2) och kör enbart med ett tunt lager silikonpackning istället.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
GSRecycle skrev:
Ni som har satt på en 1127 cylinder på en 1054 motor, vad har ni fått göra
mer än att slipa upp cylinderhålen på övre motorhalvan. Inga problem för övrigt med oljekanaler, dragstänger osv.
Kompet bör ju bli något lägre då slaget är någon milimeter kortare på 1054 motorn.

Har fräst ner cylindrarna en bit. Minns inte hur mycket.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
GSRecycle skrev:
Hmm.. Sticker cylinderfodren förlångt ner i blocket eller var har du fräst?


Uppe på cylindrarna.
Dom sticker ner lika mycket som med 1052 cylindrar. Men för att få kompet liknande 1052/1052 med en 1052/1127 så tog jag av lite på cylindrarna pga att 1127 har längre slag (1mm?)än 1052. Nu tog ju jag av lite extra istället för att plana toppen, 20 japaner kan inte ha så jäkla fel på förbränningsrummen.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Qwerty skrev:
Uppe på cylindrarna.
Dom sticker ner lika mycket som med 1052 cylindrar. Men för att få kompet liknande 1052/1052 med en 1052/1127 så tog jag av lite på cylindrarna pga att 1127 har längre slag (1mm?)än 1052. Nu tog ju jag av lite extra istället för att plana toppen, 20 japaner kan inte ha så jäkla fel på förbränningsrummen.

1127 fodrena sticker ner ca 5,5 mm längre än 1052, om det är orginalfoder. Jag har fräst av 6 mm (fodrena i underkant) på dom motorerna jag skruvat ihop på det sättet.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Wibbe skrev:
1127 fodrena sticker ner ca 5,5 mm längre än 1052, om det är orginalfoder. Jag har fräst av 6 mm (fodrena i underkant) på dom motorerna jag skruvat ihop på det sättet.


Okey, då hade jag fel då. Då var mina foder redan avkapade innan jag kom med in i bilden på denhär motorn.
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Är det alltså samma kolvbultsdiameter på 1052 och 1127?

Och kan man använda cyl från en GSX1100F, och hur skiljer toppen på den.

Det jag har att utgå ifrån är en 1052motor i delar med dåliga ventiler/topp.

Och vad ska man helst använda från 1052 och inte 1127 för att 7/11-bygget går lättast i en 85:a
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
1052 motorn ?

Hur är 1052 motorerna jämfört med 1127:an i trimningssynpunkt mm. ???
Har en 1127:a med 1370 och stora ventiler osv. osv. sen har jag en mig veterligen orörd 1052:a som jag tänkte sniktrimma och kasta i en gathoj.
Planerna är porta/plana toppen, RS 36:eek:r och Yoshi-pipa. Kopplingen är väl
inte likadan, är den sämre ?? (Man lär väl ta ut den på strippen vid tillfälle)
Hur många cc. blir det om man tar en 1127 cylinder+kolvar och bultar dit ?
:tomten
/ J.J
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Blitzen skrev:
1. Är det alltså samma kolvbultsdiameter på 1052 och 1127?
2. Och kan man använda cyl från en GSX1100F, och hur skiljer toppen på den.
3. Och vad ska man helst använda från 1052 och inte 1127 för att 7/11-bygget går lättast i en 85:a

1. Ja
2. Ja, ingen skillnad (eller j..lgt liten skillnad)
3. 1052motorn då oljekylar anslutningarna är lika, bakre motorfästen har 10bultar (1127 12mm) och ventilkåpan är lte lägre.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
J.J skrev:
Hur är 1052 motorerna jämfört med 1127:an i trimningssynpunkt mm. ???
Har en 1127:a med 1370 och stora ventiler osv. osv. sen har jag en mig veterligen orörd 1052:a som jag tänkte sniktrimma och kasta i en gathoj.
Planerna är porta/plana toppen, RS 36:eek:r och Yoshi-pipa. Kopplingen är väl
inte likadan, är den sämre ?? (Man lär väl ta ut den på strippen vid tillfälle)
Hur många cc. blir det om man tar en 1127 cylinder+kolvar och bultar dit ?
:tomten
/ J.J

Max borr 81mm på orginal foder ger 1195 på 1052 och 1216 på 1127.
Kopplingen på 1052 är lite sämmre än 1127. 1052 har kortare slag, hur det påverkar rent effektmässigt vet jag inte, man man kanske kan öka varvet något på en 1052a i och med det kortare slaget och ha tuffare kammar, bättre fjädrar för lite högre varv det ger säkert lite mer effekt. Men vad vet jag jag är ju bara en glad amatör som ännu inte råkat ut för några haverier.

Btw God Jul. Sitt inte inne på SH nu när julen är här.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
J.J skrev:
1. Hur är 1052 motorerna jämfört med 1127:an i trimningssynpunkt mm. ???
Har en 1127:a med 1370 och stora ventiler osv. osv. sen har jag en mig veterligen orörd 1052:a som jag tänkte sniktrimma och kasta i en gathoj.
Planerna är porta/plana toppen, RS 36:eek:r och Yoshi-pipa.
2. Kopplingen är väl
inte likadan, är den sämre ?? (Man lär väl ta ut den på strippen vid tillfälle)
3. Hur många cc. blir det om man tar en 1127 cylinder+kolvar och bultar dit ?
:tomten
/ J.J


1. 1052motorns vev sägs vara lite stadigare, är osäker på om det stämmer.
2. 1052koppling kan vara lite jobbig,vill på att hugga om man slirar mycket på den (dragrace starter). Men för gat bruk funkar den bra
3. 1109cc
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top