Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Här i en riktigt trimtråd vill jag fråga: Har 12:1 kolvar i min cbr 945cc nu. ska riva den i vinter, funderar på att höja kompet lite när man ändå håller på. Mening?
 
HenRRik skrev:
Här i en riktigt trimtråd vill jag fråga: Har 12:1 kolvar i min cbr 945cc nu. ska riva den i vinter, funderar på att höja kompet lite när man ändå håller på. Mening?

Med mack-soppa och vattenkyld motor kan du möjligen gå upp till 13:1 i kompression, du vinner ca 3 hästar och 5 Nm i vrid. Knappt värt besväret enligt min mening.
 
Till dom som kan det här med portade GSX-R toppar bättre än mig, vad snackar man om för effektskillnad mellan en raceportad 30/26 topp och en raceportad/plastad 30/26 ?
 
RPM lover skrev:
Till dom som kan det här med portade GSX-R toppar bättre än mig, vad snackar man om för effektskillnad mellan en raceportad 30/26 topp och en raceportad/plastad 30/26 ?

Även om det gjort av samma person kan skillnaden bli noll eller hur mycket som helst - beroende på hur man gör själva portningen. Det är jobbigare att få till samma resultat utan plast, det är därför man plastar, dvs för att slippa gnaga i taket för att få upp insugsradien. Tidsödande operationer vill man helst undvika. Lågfartsegenskaperna blir dock mycket trevligare med en plastad topp eftersom gashastigheten blir högre.
 
andersbrink skrev:
Även om det gjort av samma person kan skillnaden bli noll eller hur mycket som helst - beroende på hur man gör själva portningen. Det är jobbigare att få till samma resultat utan plast, det är därför man plastar, dvs för att slippa gnaga i taket för att få upp insugsradien. Tidsödande operationer vill man helst undvika. Lågfartsegenskaperna blir dock mycket trevligare med en plastad topp eftersom gashastigheten blir högre.

Intressant, tack ska du ha.
 
tänkte höra med er som vet har just inhandlat en gsxr 1100 -92 motor till mitt fighter bygge. tänkte höra vilka förgasare som är bäst till den?
 
Jimp skrev:
tänkte höra med er som vet har just inhandlat en gsxr 1100 -92 motor till mitt fighter bygge. tänkte höra vilka förgasare som är bäst till den?

De CV40 som sitter på den där 92'an original pallar med att supporta uppemot 160 hästar på bakhjulet. Ingen vits att byta om du nu inte siktar på mer än 160 på bakhjulet. 92'orna brukar normalt ligga runt 133 på slangen. Med plastad portad topp med originalventiler och öppnare avgassystem kan du få ut ca 150, med 30/26 ca 155. Men även då räcker dina CV40 gott och väl.
 
Jimp skrev:
tänkte höra med er som vet har just inhandlat en gsxr 1100 -92 motor till mitt fighter bygge. tänkte höra vilka förgasare som är bäst till den?


RS 36-40 eller Keihin FCR 39-41.....vaacum fuggar typ cv är inet vidare för körglädjen..........

Har RS 38 till salu.

mvh H
 
Någon som vill ha en uppsättning nedgågna kammar? Vet ej vad det är men tror att det är orginal från en GSXR 1100 -91 då de följde med när jag köpte den.

Pris : noll sek, prutat och klart
Emotagaren står för transportkostnader.
 
Hej alla faktastinna trimmgurus!

Har surat ner min kärra och ett stift verkar ha lagt av så jag tänkte byta. Skall jag fortfarande köra orginalstift eller skall jag byta till annat? Vet ej idag vad som sitter i.

Förutsättningar:
GSXR 1100 -91
Trolig borrning 1186
Ej portadtopp
RS 36
K&N filter
Yoshi blås 4-1 med "mellanrör" på grenrören
plockar ut 141.5 Hk på svålen
 
Använd originalstiften, antingen JR9A, JR9B eller JR9C. Finns ingen anledning till andra hårdhetsgrader. JR9 funkar i allt från standardmotorer till 400+ hästars turbomotorer.

Är stiften bara nersurade men i övrigt fräscha (skarpa kanter på elektroderna) av för mycket kallstarter i garaget, fräscha upp dem genom att hetta upp änd-delen av tändstiftsgängan och isolationskeramiken i mitten till svagt körsbärsrött.
 
andersbrink skrev:
Använd originalstiften, antingen JR9A, JR9B eller JR9C. Finns ingen anledning till andra hårdhetsgrader. JR9 funkar i allt från standardmotorer till 400+ hästars turbomotorer.

Är stiften bara nersurade men i övrigt fräscha (skarpa kanter på elektroderna) av för mycket kallstarter i garaget, fräscha upp dem genom att hetta upp änd-delen av tändstiftsgängan och isolationskeramiken i mitten till svagt körsbärsrött.

OK, tack för svaret.
Trodde det var kört för stiftet då jag körde hojen riktigt varm och stiftet hoppade igång men att det var ur funktion igen dagen efter med kall motor. Skall testa ditt recept om det är justa stift i övrigt.

Föresten, vad är det för skillnad på JR9 (A,B,C) ?
 
Last edited:
Kawwa skrev:
Föresten, vad är det för skillnad på JR9 (A,B,C) ?

"A" har raka kanter som ett vanligt stift.
"B" har en sidoelektrod som avslutar i en spets.
"C" har dubbla sidoelektroder som avslutar i en spets.

Är stiften fräscha (mindre än 1000 mil), dvs har skarpa kanter så tänder det soppablandningen vilket av dem.

Surar stiften ned sig en gång till bör du kika över flottörnålarna så att de inte läcker och gör tomgången för fet.
 
andersbrink skrev:
"A" har raka kanter som ett vanligt stift.
"B" har en sidoelektrod som avslutar i en spets.
"C" har dubbla sidoelektroder som avslutar i en spets.

Är stiften fräscha (mindre än 1000 mil), dvs har skarpa kanter så tänder det soppablandningen vilket av dem.

Surar stiften ned sig en gång till bör du kika över flottörnålarna så att de inte läcker och gör tomgången för fet.


Ja, det droppade soppa från 3:ans flottör märkte jag, efter att knackat på fotörhuset så slutade det. Kan det ha varit det som var problemet? Att flottören hängt sig.
 
Kawwa skrev:
Ja, det droppade soppa från 3:ans flottör märkte jag, efter att knackat på fotörhuset så slutade det. Kan det ha varit det som var problemet? Att flottören hängt sig.

Mer troligt är att flottörnålen är sliten och har fått en "krage" runt tätningsytan. Det finns många gamla trådar som beskriver hur du kan fixa det själv.
 
Hur går det nu för alla med gammel R?
Har ni börjat planera vinterns "trimmning".
Jag har i vilket fall börjat planera att motorn ska ur för att kika över ventilspelet och porta insugsgummina. Bytte från 40mm insugsgummit till 36/38 eftersom ett av mina 40gummin var trasigt. Så nu går hojen silkeslent och jämnt över hela registert men det känns som om jag kanske saknar lite pulver. Efter att jag portat gummina så dom passar ihop med toppen så blir det bänkning för hela slanten, då ska den rackarn få köra lite upp till bevis och självklart försökas justeras in tills det blir optimalt. Ska även försöka modifiera kopplingen så den blir startvänlig, den är ju bra mycket bättre nu när motorn går jämnt men fortfarande svår att starta med.

Mitt enda problem är att jag har ju kallgarage, så man får meka intensivt på förvintern och montera ihop allt på vårkanten, för att slippa köldskador i fingrarna.
 
Qwerty skrev:
Har ni börjat planera vinterns "trimmning".

Det började jag med för en månad sen. Jag väntar på nya vevaxellager innan motorn kan skruvas ihop med Carillo-stakar och 8:1 1292cc JE-kolvar och en flång ny fritt flåsande topp. Sen är det bara den nya turbon jag väntar på och eventuellt en modifierad ram. Nästa säsongs hoj blir nog klar till (h)julafton så resten av vintern tillbringar jag nog i skidspåret och svettas bort lite mage. Det ska åkas rejält fort till nästa säsong och går den sönder orkar jag springa tillbaks till depån med hojen på axlarna! :hihi

I USA fick jag också hålla till i ett kallgarage (jorå, det blev minusgrader även där), men det går rätt bra att mecka med tunna handskar efter lite övning. Ha bara en påse bullar bredvid dig så att inte kroppen går in i avstängnings-läget "survival mode" och stryper blodet till händer och fötter.
 
Back
Top