Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Använd enbart Mikunis originalmunstycken dvs den med fyrkant-i-fyrkant stämplat på sig.

Hade tid att ta en snabbtitt på fuggarna idag och blev lite förvånad då huvudmunstyckena som satt i (120) är i plast(?) Är det Mikuni original verkligen, vad är de annars för något? :va
Det finns också lite grönaktig vätska kring o-ringarna för drain plugsen och i botten på skålarna... vad kan det vara för något?
 
plast = icke orginal, orginalen är i en bronsakting metall och har en fyrkant i en fyrkant etsat i metallen brevid storleksmärkningen precis som andersbrink skrev tidigare.
grönaktig vätska borde vara gammal bensin
 
Det finns ju olika typer av Mikuni munstycken, vilken sort ska det vara i RS?
Är det "LARGE/ROUND" som gäller?
61tO--EdGFL._SL1060_.jpg
 
Nån här som ligger och ruvar på en 1127 motor från 89-92 eller komplett bottendel att sälja?

Har en motor liggandes med kass vevaxel men provade med en annan vevaxel för nått år sen och lagerspelen var för små, vet inte hur man får reda på vilka lager man ska ha? Kanske nån här som är kunnig? Det som fattas till den motorn är rätt lager till vevaxeln och en kamkedja.
 
Last edited:
Jag har en förgasarbrygga över, BST40SS från en GSXR1100 -91 med Factory Pro jetkit (plus original nålar och fjädrar) samt K&N dual pod filter.
 
Har precis fått tag i en motor från en gsx1100f (1127) som ska monteras i min gsxr750 -87.
Som jag har förstått så är det samma motor som i GSXR1127 fast med lite mesigare kammar. Vilka kammar passar? Funkar det och vinner jag något på att flytta över kammarna från min 750? Har ett par mikuni RS 36:or på 750 som kommer att användas.
 
F-kammarna har ungefär samma lyft och kamtider som bandit-kammarna, dvs .330" lyft på insug och 0.315" lyft på avgas. Insuget är ca 5 grader kortare än R-kam och avgas 25 grader. R-kammarna 86-87 är .330" lyft in/ut och 88-89 slingshot .350" lyft.

Flytta över kammarna från din R750. Se till att vipporna följer med och sätts på motsvarande plats så att kamloberna inte slits i onödan. Alla helst flyttar du över hela 750-toppen till din 1100-motor. 1100-toppen har 27cc förbränningsrum och 750-toppen 22 cc = mer kompression.
 
Last edited:
Tack för snabbt svar.
Då blir det nog att jag byter till 750 toppen. Den ska även vara portad enligt förra ägaren. Får väl se hur det är med den saken.
Vilken tändbox bör jag använda? Funkar båda?

F-kammarna har ungefär samma lyft och kamtider som bandit-kammarna, dvs .330" lyft på insug och 0.315" lyft på avgas. Insuget är ca 5 grader kortare än R-kam och avgas 25 grader. R-kammarna 86-87 är .330" lyft in/ut och 88-89 slingshot .350" lyft.

Flytta över kammarna från din R750. Se till att vipporna följer med och sätts på motsvarande plats så att kamloberna inte slits i onödan. Alla helst flyttar du över hela 750-toppen till din 1100-motor. 1100-toppen har 27cc förbränningsrum och 750-toppen 22 cc = mer kompression.
 
Behåll 1100'ans ecu då växlingsvarvtalet för optimalt axx är ca 10500 rpm om du har en lite öppnare ljuddämpare än originalet. Att kunna varva mer är inte intressant i något avseende, iaf inte med original kolv, kolvbult, stake och ventilfjäder. Är du brutal växlar du utan koppling mha varvstoppet om du förbelastat växelpedalen med foten. Jag har en specialpedal som är fjäderförspänd (mha foten) när jag växlar med tutknappen dvs dödar tändningen 60 ms.
 
Allra helst flyttar du över hela 750-toppen till din 1100-motor. 1100-toppen har 27cc förbränningsrum och 750-toppen 22 cc = mer kompression.
Det där gick nog lite väl fort. :-) 750-toppen som TS har passar inte på 1127-motorn. Endast DOT-topparna (88-89 750) passar på 1052/1127/1157.
 
Det där gick nog lite väl fort. :-) 750-toppen som TS har passar inte på 1127-motorn. Endast DOT-topparna (88-89 750) passar på 1052/1127/1157.

Vad är det som inte passar, annat bultmönster? Det skrivs att 88/89 750-toppen kan användas på 86/87 botten. Sen som extrainfo, 1127F-motorn använder helical-drev på primärtransmissionen och lämpar sig inte för någon extremtriming.
 
Vad är det som inte passar, annat bultmönster? Det skrivs att 88/89 750-toppen kan användas på 86/87 botten. Sen som extrainfo, 1127F-motorn använder helical-drev på primärtransmissionen och lämpar sig inte för någon extremtriming.
Hej. 88-89 års 750 hade samma bulmönster o.d. av block, cylinder o topp som 1052/1127/1157. 1990 gick man tillbaka till den mindre kortslagiga varianten. Gjutningarna är helt enkelt större, och passar inte rent fysiskt. Dessutom hade 88-89 års 750 samma ventilstorlekar som 1052/1127/1157. Ventilkåporna är också en detalj som skiljde sig åt 88-89.

Värt att notera är att det finns olika typer av s.k. DOT-toppar. De som användes på GSX-R 750 88-89 har insugsportar med 15 mm högre portar än de DOT-toppar som användes på GSX750F (vilka hade samma höjd på insugskanalerna som 1052/1127/1157).
 
Ska jag tolka detta som att toppen från min gsxr750 1987 inte passar?
Passar kammarna? Hur mycket effekt är rimligt att tro jag kan vinna på att byta kammarna i en 1127F?
Hej. 88-89 års 750 hade samma bulmönster o.d. av block, cylinder o topp som 1052/1127/1157. 1990 gick man tillbaka till den mindre kortslagiga varianten. Gjutningarna är helt enkelt större, och passar inte rent fysiskt. Dessutom hade 88-89 års 750 samma ventilstorlekar som 1052/1127/1157. Ventilkåporna är också en detalj som skiljde sig åt 88-89.

Värt att notera är att det finns olika typer av s.k. DOT-toppar. De som användes på GSX-R 750 88-89 har insugsportar med 15 mm högre portar än de DOT-toppar som användes på GSX750F (vilka hade samma höjd på insugskanalerna som 1052/1127/1157).
 
Ska jag tolka detta som att toppen från min gsxr750 1987 inte passar?
Passar kammarna? Hur mycket effekt är rimligt att tro jag kan vinna på att byta kammarna i en 1127F?
Ja, tyvärr är det så. 85-87 och 90-91 års 750 GSX-R hade en annan geometri än 748/1052/1127/1157.

Försök hitta en DOT-topp från en GSX-R 750 88-89 (högre insugskanaler, mindre förbränningsrum och större ventiler (samma som 1052/1127/1157)) eller en DOT-topp från en GSX750F (mindre förbränningsrum och större ventiler). Kammarna är utbytbara mellan alla oljekylda 750/1100/1200, utom 90-91 750 och 91-92 1100 som hade shimsade ventiler. Som Anders skrev så är 88-89 års GSX-R 750-kammar bäst. Alla GSX-R 750-kammar är en förbättring jämfört med Bandit/1100F. Om jag inte missminner mig så är dock utblåskammarna ofta desamma (dock ej samma på 88-89 års GSX-R 750).

Skulle du få tag in en 91-92 GSX-R 1100-topp (med shimsade ventiler) för bra pengar skulle den vara en bra uppgradering (om du inte tänker byta kammar eller varva mer än 10500). De topparna var mer "portade" och hade ett märkbart bättre flöde. De brukar inte vara speciellt populära (pga bristen på utbyteskammar) så du kan kanske hitta en sådan topp till bra pris.
 
Följer intresserat diskussionerna om kammar!
Min '92 1127:a rasade två gånger med några hundra mil i mellan och trots många kunniga inblandade kan ingen säkert säga varför. Har inte tagit isär den men noll komp på en cylinder och ett nerslipat ventilshims hittades i ventilkåpan.
Snabbfixades med en standard Bandit 1157:a, funkar helt OK men den slutar dra ungefär där 1127:an vaknade till ordentligt. Trött på dyra ras lutar det nu åt att fortsätta använda 1157-motorn.

Vilka andra kammar passar direkt?
 
Enda nackdelen med 91-92 1100-topparna är att de har förmåga att spotta shims om ventilfjädrarna börjar bli med åren.

<edit>Kammar du bör använda är gsxr750 88-89, gsxr1100 86-90</edit>
 
Last edited:
Enda nackdelen med 91-92 1100-topparna är att de har förmåga att spotta shims om ventilfjädrarna börjar bli med åren.
Allt sådant utbytt till nytt för 100 mil sedan. Dessutom dog cylindern vid <5000 rpm några minuter efter ett tankstopp. 10-20 minuter före tankning eldades det dock max i spisen om det kan ha någon betydelse.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top