Trimning av LC4 motorn 625-640-660

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Söker folk som har trimmat sina 625/640/660.
Vad har ni gjort med dom?
Var har ni köpt ert trim?
Hur stor skillnad blev det?
Tajtare service?

DETTA HAR JAG TÄNKT:

FÖRGASARE KEIHIN FCR41:#KÖPT#

KOLV: ÖD, WÖSSNER/JE/WISECO (kanske högkompad) Fick nån varning av en trimmare att det skulle slita som fan på lagerna.

Fick min extra cylinder idag som ska borras till nästa ÖD.

TOPP:Portad.

KAM: Rally/eller nått komplett kitt från Tyskland med fjädrar och hela skiten.

HELSYSTEM: Förmodligen AKRAPOVIC

Kommer nog att byta vevstake till CARRILLO när den ändån är isär.
 
Last edited:
Ägaren innan mig trimmade min. Så egentligen vet jag inte vad som sitter i, men om jag ska lita på det han säger (och den går som ett troll, har haft en org innan och den känns slö i jämförelse) så sitter det; rallykam och helsystem från akra (det vet jag med säkerhet) samt ombestyckad förgasare. Gasresponsen är sinnesjukt grym, körde en 690 smc r och jämförde, med insprutningkändes gasresonsen seg. Vi drog även exakt jämt upp till 150km/h. :tummenupp
Kolv och stake förmodar jag är org. med.

Service gör jag med 60-80mils intervall, olja+filter. Luftfilter efter 100mil. Ventiljustering ska göras för andra gången nu, 1000mil..
 
Tackar för d :)
Vad kör du med för drevning på din?
Jag kör idag 15/42 för den ska orka slanga.Tänkte skaffa 16/42 efter trimning

Ägaren innan mig trimmade min. Så egentligen vet jag inte vad som sitter i, men om jag ska lita på det han säger (och den går som ett troll, har haft en org innan och den känns slö i jämförelse) så sitter det; rallykam och helsystem från akra (det vet jag med säkerhet) samt ombestyckad förgasare. Gasresponsen är sinnesjukt grym, körde en 690 smc r och jämförde, med insprutningkändes gasresonsen seg. Vi drog även exakt jämt upp till 150km/h. :tummenupp
Kolv och stake förmodar jag är org. med.

Service gör jag med 60-80mils intervall, olja+filter. Luftfilter efter 100mil. Ventiljustering ska göras för andra gången nu, 1000mil..
 
Tackar för d :)
Vad kör du med för drevning på din?
Jag kör idag 15/42 för den ska orka slanga.Tänkte skaffa 16/42 efter trimning

kör med 15/40, då orkar den (läs; jag klarar av med min teknik) gasresa på 3an relativt enkelt. toppfarten är 160 om jag verkligen pinnar ut den.
 
3an i 75km/h har jag tekniken till att dra upp den i. ;)
Enligt mätaren så ska min göra 162km/h

Men 17/42 är original,blir det inte samma om man går ner 2 kuggar både fram+bak? Eller jag e helt snurrig nu?



kör med 15/40, då orkar den (läs; jag klarar av med min teknik) gasresa på 3an relativt enkelt. toppfarten är 160 om jag verkligen pinnar ut den.
 
ska du verkligen ha ut mer effekt är Big bore-kit rätta vägen.
Mer kubik ger alltid mer hästkrafter. kombinera det med det du redan har så blir det bra.
 
Vet du om det finns färdiga big bore-kit? Har en extra cylinder för borrning.
Men hade man hittat ett färdigt kolv/vevstaks kit så hade d ju varit kanon.

Läste på nån Usa sida att dom även gav den längre slag. Undra om man ska börja pela med olika vevstaklängder och olika kolvar??

Hur är det med vevaxlen i 660in? den måste ju ha ett annat slag oxå.

ska du verkligen ha ut mer effekt är Big bore-kit rätta vägen.
Mer kubik ger alltid mer hästkrafter. kombinera det med det du redan har så blir det bra.
 
Hmm.
660in har annan vevaxel/vevstake/större borr/annan kolv.
Man skulle alltså haft en 660 motor
 
Jag har funderat på 15/42 drevning, men vet inte om det är lite overkill för mina ambitioner. ligger jag i 70km/h så funkar 3 bra att gasa upp den. 15/42 kanske hade räckt till att göra samma sak med 4an. Men transportsträckor blir nog olidligt. Tycker allt över 100-110 är riktigt skakigt idag, även om jag gillar det ;)

3an i 75km/h har jag tekniken till att dra upp den i. ;)
Enligt mätaren så ska min göra 162km/h

Men 17/42 är original,blir det inte samma om man går ner 2 kuggar både fram+bak? Eller jag e helt snurrig nu?
 
Jag har hittat 105mm Wiseco kolv :) :) Lite sugen man blir på d nu ju :) Ska kolla sidan du skicka oxå.
625/640 har 101mm i borr
660 har 102

Vad fan blir 105mm i storlek 670/690

Allt du behöver finns på http://www.ktmax.de/ men den sidan verkar ligga nere just idag. Dom har både 105mm bigbore och stroker-vevar.
 
Jag måste koppla upp den på 3an i 70km/h. jag får nog träna mer verkar det som :/
Som sagt blir nog att gå upp till 16 när den e trimmad.Varvar ju som ett as nu




Jag har funderat på 15/42 drevning, men vet inte om det är lite overkill för mina ambitioner. ligger jag i 70km/h så funkar 3 bra att gasa upp den. 15/42 kanske hade räckt till att göra samma sak med 4an. Men transportsträckor blir nog olidligt. Tycker allt över 100-110 är riktigt skakigt idag, även om jag gillar det ;)
 
Jag hade ett sånt kit på min Duke 2. Tyvärr bänkade jag den aldrig så den gick inte riktigt rent.. men kraften var det minsann inget fel på. Jag försökte även montera det på min 660 ett par år senare, tror det skulle blivit 670cc någonting men det blev för kuckligt med packningar och sånt så jag gav upp till sist vilket jag har ångrat sedan dess.
 
Haha, service vid 60-80 mil. Det skulle bli en gång i veckan för min del.
 
I fallet toktrim beror ju serviceintervallen på hur man kör. Om du kör så långt varje vecka antar jag att du inte ligger på fullt hela vägen utan pendlar i någon form. Då kan du förlänga intervallet ordentligt. Är det bara buskörning / bana som gäller så får man nog finna sig i lite service också. Ska man fläska på med allt trim som beskrivits i denna tråd bör man även skaffa sig en oljekylare. Inte bara för kylan utan även för att öka på oljemängden lite. Mer olja = längre intervall.
 
Där sa du något.Oljekylare har jag sett hos en firma i Tyskland


I fallet toktrim beror ju serviceintervallen på hur man kör. Om du kör så långt varje vecka antar jag att du inte ligger på fullt hela vägen utan pendlar i någon form. Då kan du förlänga intervallet ordentligt. Är det bara buskörning / bana som gäller så får man nog finna sig i lite service också. Ska man fläska på med allt trim som beskrivits i denna tråd bör man även skaffa sig en oljekylare. Inte bara för kylan utan även för att öka på oljemängden lite. Mer olja = längre intervall.
 
Vev: 78mm slag är standard. 80mm slag finns på rallyvevar, dessa håller lika bra som 78mm vevarna. 82mm slag uppnås gwnom offsettad storända i 80nn veven men dessa går typ 300mil innan renovering (dessa användes av fabrikarna i vissa kortare rallyn)

Cylinder: 101mm borr är standard på 625/640 102mm på 660. Det går att borra till 105mm och bara nicasila för 108mm borr används stålfoder.

Kolv: 102mm är största ktm originalkolven men det finns leverantörer upp till 108mm. Högkompkolv rekommenderas framför planing av toppen.

Förgasare: Skall man bygga med mer cc så bör FCR borras till 43mm för att inte vara begränsande.

Jag har delar för den som vill göra allt ifrån ett kambyte till 700cc byggen som kostar mer än cykeln....
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top