Trimmning till max!!

Status
Ej öppen för fler svar.

Racer_man

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Minimoto 14e
Finns det någon som har en 14e på 39cc som har trimmat den till max?? Undrar om någon nu har gjort det hur snabbt den går och om den accar bra!? Jag ska trimma min till max! :D Iallafall med det värsta jag kan hitta! Ååå det kommer totalt att kosta 2500 :- Så det skulle ju vara bra å veta lite innan man börjar.. för om det nu inte gör så mkt så e det väl igen ide isånnafall.. Men man får ju hoppas på att det gör någon stor effekt!! :hihi

Det värsta du kan hitta kommer kosta bra mycket mer än 2500.

Btw, hört talas om meningsbyggnad?

Födelsedag:
13 May, 1991

man kan säga att jag lagt ut 8000kr på filmen bikeguide 2
priser e på ett ungefär
Minimoto 2200kr
adaracing kit ( cylinder,topp, kolv): 2500kr
Reed Assy ( dubbla reed blad): 1000kr
Förgasare Walbro 603, 15,5mm +kit : 700kr
Trimpipa: 1100kr
Drev: 200kr

Sedan är det lite små plock som inte behövs tas med.
+ inköp av maskiner.

ur som helst.
Trim för 2500kr på en 14e kommer man inte långt med. Iaf inte om man ska maxa.
Blir billigare med en vattenkyld-kinapuff

Racer_man skrev:
Finns det någon som har en 14e på 39cc som har trimmat den till max?? Undrar om någon nu har gjort det hur snabbt den går och om den accar bra!? Jag ska trimma min till max! :D Iallafall med det värsta jag kan hitta! Ååå det kommer totalt att kosta 2500 :- Så det skulle ju vara bra å veta lite innan man börjar.. för om det nu inte gör så mkt så e det väl igen ide isånnafall.. Men man får ju hoppas på att det gör någon stor effekt!! :hihi

Köp en vattenkyld blatakopia för under 4000 kr ny. Du kommer inte få samma effekt eller motorkaraktär ändå på en 14e. Bara massa bortkastade pengar som du inte får tillbaka när du säljer! Men visst kan det va skoj att experimentera.

brorsan har inte lagt ut många hundringar på sin o den gör väl närmare 100 iaf(varvar ut lätt) :yoparty
det är iofs en sån där 43cc eller vad de bruka va..

men han e händig o har haft lite hjälp :)

Andreas_ace skrev:
man kan säga att jag lagt ut 8000kr på filmen bikeguide 2
priser e på ett ungefär
Minimoto 2200kr
adaracing kit ( cylinder,topp, kolv): 2500kr
Reed Assy ( dubbla reed blad): 1000kr
Förgasare Walbro 603, 15,5mm +kit : 700kr
Trimpipa: 1100kr
Drev: 200kr

Sedan är det lite små plock som inte behövs tas med.
+ inköp av maskiner.

ur som helst.
Trim för 2500kr på en 14e kommer man inte långt med. Iaf inte om man ska maxa.
Blir billigare med en vattenkyld-kinapuff

Hur länge sen var det du köpte det då?? För saker går ner i pris.. Ååå trimkits cylidren med topplock och förgasare(15mm) kostar: 1000kr och så ska jag köpa en speciell kolv med fönster så det ökar flödet å den går på: 200 kr å jag tror det ger lika mkt som din gör!! Så ska jag beställa effektblås: 600 kr, vevstake, sportkoppling å lite annat smått å gott! :hihi
Men jag chansar med att köpa detta för jag tror det kommer göra rätt så mkt fatiskt! Om inte så låter man det sitta på för den går ju knappast sämre med det!:tungan

ozeo skrev:
brorsan har inte lagt ut många hundringar på sin o den gör väl närmare 100 iaf(varvar ut lätt) :yoparty

Grymmt!! :yoparty Får väl hoppas att min oxå går så bra sen!! :banana

Racer_man skrev:
Hur länge sen var det du köpte det då?? För saker går ner i pris.. Ååå trimkits cylidren med topplock och förgasare(15mm) kostar: 1000kr och så ska jag köpa en speciell kolv med fönster så det ökar flödet å den går på: 200 kr å jag tror det ger lika mkt som din gör!! Så ska jag beställa effektblås: 600 kr, vevstake, sportkoppling å lite annat smått å gott! :hihi
Men jag chansar med att köpa detta för jag tror det kommer göra rätt så mkt fatiskt! Om inte så låter man det sitta på för den går ju knappast sämre med det!:tungan

Eftersom bikeguide 2 fortfarande är under inspelning så är dessa saker nya.
Och trimdelar från ADAracing inte går ner i pris och kostar en del.

Om din hoj kommer gå bättre eller likadan som min vet jag inte.
Men min är ganska maxxad, har inte så mycket mer att bygga på.
Gå in och kolla på adaracing.com
Sedan så finns det pbu som har bra saker också, men som kostar en del.
Fördelen med dessa är att dem har bra toppar som går att ändra kompression ganska enkelt genom att byta en sk "dome". Denna egenskap har inte dem trimkit som man brukar få för 1000kr.

I vilket fall som helst.
Den effetkökning du får även om du "maxxar" så kommer den inte prestera bättre än en ordentlig vattenkyld.
PBu har en luftkyldmotor som lyckas prestera 8HK, men motorn kostar därmed 4000kr
En Polini Replika kan man typ få för 5500kr, och där har man 10hk.

/Andreas
bikeguide.se

ozeo skrev:

100 kmh är ganska mycket med tanke på att en 14e gör 40-45 kmh original. Men det kanske är så att tomten finns på riktigt också?

MangeH skrev:
100 kmh är ganska mycket med tanke på att en 14e gör 40-45 kmh original. Men det kanske är så att tomten finns på riktigt också?

80 är inga problem o få dom gå..det har jag sett flera..
brorsan har tagit dessa fakta från en cykeldator + att man räknar på drevningen o som sagt..den varvar ut lätt.
den går som ett skott så över 90 e jag inte tveksam till att den gör..
sen att han byggt om halva motorn e en annan femma, dock har han gjort det själv så kostnaden e inte stor
:tummenupp

vanliga mopeder på 50 cc kan ju lätt gå o få över 80 så varför inte en kina moppe som e mycke lättare :va :pannkyss

ozeo skrev:
80 är inga problem o få dom gå..det har jag sett flera..
brorsan har tagit dessa fakta från en cykeldator + att man räknar på drevningen o som sagt..den varvar ut lätt.
den går som ett skott så över 90 e jag inte tveksam till att den gör..
sen att han byggt om halva motorn e en annan femma, dock har han gjort det själv så kostnaden e inte stor
:tummenupp

vanliga mopeder på 50 cc kan ju lätt gå o få över 80 så varför inte en kina moppe som e mycke lättare :va :pannkyss

Precis, min klockade jag och polaren till 60 med bilen under en liten "transportsträcka" hemma i hans by..
Då körde han ändå rätt lugnt eftersom den fortfarade kördes in.
Helt original kinapuffare på 49cc.

ozeo skrev:

Mopeder är växlade så blir en lite fördel där. Men däremot ska d nog gå att få minimoton att gå upp emot hundra om man är duktig på trim osv :tummenupp

Själv mäter man med GPS när det gäller tvåhjulingar.
Bilmätare går absolut ej 100 dom heller.

Våran ena bil ligger ca 10km/h för lite medans volvon ligger ca 5km/h för lite.

Så dessa skall man ej heller lita på.

Och framför allt inte moped mätare. Dom ljuger något så förbannat mycket.
Enligt tjejens mätare på hennes Sym Jet så skall moppen göra ca 65km/h. Verklig fart är 52.5km/h.

Litar mer på GPS än jag litar på hastighetsmätare.
Och att hålla på att gnälla om toppfart är ju sådant man gjorde på moppetiden ju.
Men vem vet? Ni kanske just är i den åldern.

Min PB-908 gjorde enligt bilmätaren som visar 10km/h ca 70km/h. Alltså ungefär 60km/h.

Mät med GPS istället för billiga cykeldatorer från biltema :tummenupp

Racer_man skrev:
Min går faktist i 55 km/h orginal, så det så!! :tungan

Hehe! Nej det gör den inte , kul att du har fantasi iaf :lol

En 14E 47cc gör ca: 40-45 km/h
En 14E 39cc gör ca: 35-40 km/h

Fråga mig jag vet, båda uppmätt med kalibrerad cykeldator.

Testat med båda motorerna!

Sedan för att få den att gå snabbare , hjälper inte trim dig något. Endast drevning :)

Trim = Starkare. :3freak

1Ce skrev:
Hehe! Nej det gör den inte , kul att du har fantasi iaf :lol

En 14E 47cc gör ca: 40-45 km/h
En 14E 39cc gör ca: 35-40 km/h

Fråga mig jag vet, båda uppmätt med kalibrerad cykeldator.

Testat med båda motorerna!

Sedan för att få den att gå snabbare , hjälper inte trim dig något. Endast drevning :)

Trim = Starkare. :3freak

Denna tråden verkar balla ur gällande kunskap.......

Racer_man skrev:
min DT åå den går att lita på !!

Jag tycker att du skall ta och läsa mitt svar innan du skrev detta om DT.

Säger detta för sista gången.

MOPEDMÄTARE GÅR EJ ATT LITA PÅ.

Jag har själv en 2000 Sym Jet och det är ingen skitmoped precis.
Har även kollat med Brorsans lite billigare moped (Jag är 26år han 30år, och använder dessa moppar till att åka och fiska m.m med på sommaren) och har mätt dessa med GPS.

Kan slå vad om att din DT mätare visar minst 5km/h fel. Kan nästan slå vad om att den visar 10 med.

Ville bara säga detta då medelåldern verkar lika mkt låågt härinne, och man måste förklara samma grej 20ggr.

Men detta kanske bara gäller i minimoto delen?

Sak samma.

Tänkte skita i denna tråd men jag Får sjukna lika låågt jag med då ( enl A LB)

Att hålla på att skylla på låg medelålder och att man måste repetera 20ggr är inte så mycket mer moget själv.

Alla har sina teorier och vad som man själv tror funkar bäst.
Du har din teori och andra helat andra. Men låt dem tycka det och håll inte på att dumförklara dem. Du kanske har rätt om dina saker men andra kan tycka att det är fel, men låt dem göra det. Alla väljer sina egna vägar på vad man kan tyckas vara rimligt.

Och du kan skriva hur mycekt som helst om GPS och felindikationer på andra mätare, tror inte så många tar åt sig.

Sedan kan du dumförklara mig om du vill efter detta, men jag tror på mina egna teorier som jag själv skapar/uppfattar.

Over and out...

Andreas LB skrev:
Jag tycker att du skall ta och läsa mitt svar innan du skrev detta om DT.

Säger detta för sista gången.

MOPEDMÄTARE GÅR EJ ATT LITA PÅ.

Jag har själv en 2000 Sym Jet och det är ingen skitmoped precis.
Har även kollat med Brorsans lite billigare moped (Jag är 26år han 30år, och använder dessa moppar till att åka och fiska m.m med på sommaren) och har mätt dessa med GPS.

Kan slå vad om att din DT mätare visar minst 5km/h fel. Kan nästan slå vad om att den visar 10 med.

Ville bara säga detta då medelåldern verkar lika mkt låågt härinne, och man måste förklara samma grej 20ggr.

Men detta kanske bara gäller i minimoto delen?

Sak samma.

Hallå.
jo jag förstår hur du menar.
Men när man behöver förklarar en sak ett antal ggr baserat på sin egan erfarenhet, så hoppas man ju alltid på att någon lyssnar och tar till sig detta.

En moped mätare kan aldrig visa rätt. Det vet både du och jag.
Sak samma. Ska försöka vara lite tystare i framtiden. Men nu vet ni i alla fall vad jag tycker :P

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...