Trimmning CRF450R

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag slänger upp lite bilder på min crf topp nu när jag portat klart den ...
(Kameran är super kass ja vet :D )

Har tänkt att gjöra följande med hojen.
-Portad topp med större ventiler (37 /32)
-Bigbore cylinder 100 eller 101 i borr
-Vassare kam
-Racevevstake
-12.5 i komp
-Öppna luftburken och bestycka om

Så nu till kruxet finns det bara athena 490 att köpa i sverige ???
Vet ni fler firmor som säljer bigbore m.m skriv ner dem i den här tråden :Bugar

Bifogat

• sh1.JPG
    sh1.JPG
    71.1 KB · Visningar: 114
  • sh2.JPG
    sh2.JPG
    39 KB · Visningar: 105
  • sh3.JPG
    sh3.JPG
    36.5 KB · Visningar: 81
  • sh4.JPG
    sh4.JPG
    25.3 KB · Visningar: 103
  • sh5.JPG
    sh5.JPG
    29.2 KB · Visningar: 95
Last edited:
Vad jag hört ang. bogbore-kiten till honda så har dom en tendense till att nte hålla. Minns inte vad det va som gav med sig, men det har varit uppe här på SH tidigare. Även Atherna-kolvar till 450cc ska vara mindre bra då dom tydligen ska ha en tendense att spricka runt kolvbulten. Det jag blivit rekomenderad är JE-kolvar. Finns som 12,5:1, 13:1 eller 13,5:1.

Vad ska hojen användas till?

Barrett skrev:
2112366 Vad jag hört ang. bogbore-kiten till honda så har dom en tendense till att nte hålla. Minns inte vad det va som gav med sig, men det har varit uppe här på SH tidigare. Även Atherna-kolvar till 450cc ska vara mindre bra då dom tydligen ska ha en tendense att spricka runt kolvbulten. Det jag blivit rekomenderad är JE-kolvar. Finns som 12,5:1, 13:1 eller 13,5:1.

Vad ska hojen användas till?

Hojen ska gå supermoto.

www.rpmsbigbore.com
Den här sidan verkar tillverka fina billetblock och dom använder Wiseco kolvar till sina block.(101mm i borr)
Skulle vara kul att höra med nån som har åkt med 490 eller 500 sats vad dom säger om det.
Vet du någon som har åkt med bigbore?

Tänk på att om du väljer att "borra" den så får du inte åka i 450-klassen längre. Tänk också på att ljudet ska vara 96dB.

Olof Eriksson skrev:
2112466 Tänk på att om du väljer att "borra" den så får du inte åka i 450-klassen längre. Tänk också på att ljudet ska vara 96dB.
Hojen är tänkt att gå i open klassen.
Ljudet det löser jag.

gixxxerracing skrev:
2112402 Hojen ska gå supermoto.

www.rpmsbigbore.com
Den här sidan verkar tillverka fina billetblock och dom använder Wiseco kolvar till sina block.(101mm i borr)
Skulle vara kul att höra med nån som har åkt med 490 eller 500 sats vad dom säger om det.
Vet du någon som har åkt med bigbore?

Boding är den enda svensk jag vet som åkt med Bigbore inom Supermoto. Annars bör det väl finnas en del inom isracing eller utomlands.

Verkar finnas ett 570 kit till TRX450 också, de e samma motor som CRF450X så det borde passa även på CRF-R. (har det på att de e samma cylinder å vev i Xen)

http://www.ronhamp.com//portal/images/TRX450R-570cc-displ.jpg

65hk med bara större borr är väl helt okay :)

*Edit, vad jag hört (ryktesvägen) så har flera 490 spruckit pga att godset är så tunt längst ner i cylindern. Om det stämmer eller inte vet jag inte...

Nu har jag portat toppen lite mer... :hihi

Blev inte riktigt nöjd med första portningen. Mer bilder kommer framöver när jag har fått hem övriga delarna... :tungan

Ska beställa en Carrillo stake nu imorn har jag tänkt.

Har ni fler tips på trimmdelar?

Bifogat

• sh+1.JPG
    sh+1.JPG
    48.3 KB · Visningar: 119
Last edited:
gixxxerracing skrev:
2112324 Jag slänger upp lite bilder på min crf topp nu när jag portat klart den ...
(Kameran är super kass ja vet :D )

Har tänkt att gjöra följande med hojen.
-Portad topp med större ventiler (37 /32)
-Bigbore cylinder 100 eller 101 i borr
-Vassare kam
-Racevevstake
-12.5 i komp
-Öppna luftburken och bestycka om

Så nu till kruxet finns det bara athena 490 att köpa i sverige ???
Vet ni fler firmor som säljer bigbore m.m skriv ner dem i den här tråden :Bugar
Det finns Wiseco Big bore kit att köpa.(Dom kitten är att föredra då dom funkar mycket bättre än Tex athena) Athena har en tendens att spricka nere vid shucklarna.

Fastway skrev:
2117358 Det finns Wiseco Big bore kit att köpa.(Dom kitten är att föredra då dom funkar mycket bättre än Tex athena) Athena har en tendens att spricka nere vid shucklarna.

Ok.. Det tål att tänka på. Som det är nu funderar jag på att köpa en 498 sats från www.maxpower-engines.com vad tror ni om det??? måste ju funka bättre med en smidd cylinder iallafall + att det är wiseco kolvar i dom med (12.5:1) :rolleyes:

Tycker Wiseco`s Big bore kit är väldigt dyra jämfört med andra kit. :4skrika

Last edited:
gixxxerracing skrev:
2118225 Ok.. Det tål att tänka på. Som det är nu funderar jag på att köpa en 498 sats från www.maxpower-engines.com vad tror ni om det??? måste ju funka bättre med en smidd cylinder iallafall + att det är wiseco kolvar i dom med (12.5:1) :rolleyes:

Tycker Wiseco`s Big bore kit är väldigt dyra jämfört med andra kit. :4skrika
Varför wiseco är lite dyrare än andra Big bore kit.Tror jag beror på att dom är lite mer igenomarbetade.Wiseco svarvar ur cylindrarna och sätter i ett nytt foder. Borrar man bara upp cylindrarna till Tex 100mm så blit shucklarna för tunna och vibrerar av efter ett tag. Wiseco gjorde så till att börja med.

Fastway skrev:
2120070 Varför wiseco är lite dyrare än andra Big bore kit.Tror jag beror på att dom är lite mer igenomarbetade.Wiseco svarvar ur cylindrarna och sätter i ett nytt foder. Borrar man bara upp cylindrarna till Tex 100mm så blit shucklarna för tunna och vibrerar av efter ett tag. Wiseco gjorde så till att börja med.

RPM`s 498 sats är fräst ur ett billet block och inte ett orginal.
Borde hålla, men mäter man hålet i blocket är det ca:107mm och har man då 101 i borr blir det ju bara 3mm cylinderväggar i shucklarna.(men då är cylinderblocket smitt)
För mig mig låter det lite men de säger att det håller så man får väl lita på det.

Hur många är det som kör crf motard i tävlingarna 450 & open ???

Varför är det inga som kör crf i open ??? Håller det inte eller ???
Vad tycker ni som har kört 450 klassen med crf´n om hur den håller m.m

gixxxerracing skrev:
2130286 Varför är det inga som kör crf i open ??? Håller det inte eller ???
Vad tycker ni som har kört 450 klassen med crf´n om hur den håller m.m

Jag tror svaret för dom flesta ligger i att du "måste" köpa bigbore kit & trimma relativt mkt, och ändå ligger du efter framför allt i cc mot många andra. Jämnför det med andra fabrikat där du inte nödvändigtvis behöver trimma alls.
Detta är ju inget som gäller specifikt för honda, utan det är samma för alla fabrikat som inte levererar lämpliga objekt med mer än 450cc.

Men tittar man på resultaten från anderstorp hade man ju kommit lång med bara 450cc oxå så. :tummenupp

*/ ?>
Back