Trimmning CRF450R

Barrett skrev:
2130337 Jag tror svaret för dom flesta ligger i att du "måste" köpa bigbore kit & trimma relativt mkt, och ändå ligger du efter framför allt i cc mot många andra. Jämnför det med andra fabrikat där du inte nödvändigtvis behöver trimma alls.
Detta är ju inget som gäller specifikt för honda, utan det är samma för alla fabrikat som inte levererar lämpliga objekt med mer än 450cc.

Men tittar man på resultaten från anderstorp hade man ju kommit lång med bara 450cc oxå så. :tummenupp

Som jag resonerar med mitt CRF projekt är att jag kombinerar ett smidigt chassi ihop med en grym motor.
Sen får vi väl se hur körbar den blir och hur den håller...
Trimmar gör man ju för att det är kul :D
Har ni några tips på bra frambromsok man kan använda till honadan ???
Länkar?

gixxxerracing skrev:
2130936
Har ni några tips på bra frambromsok man kan använda till honadan ???
Länkar?

Beringer har fina kit med 6-kolvs ok & pump. Sunbike tar in dom i Sverige vad jag vet.
Annars finns ju svenska ISR. Kör själv med deras ok tillsammans med en Bremo pump vilket jag är nöjd med.

Barrett skrev:
2130947 Beringer har fina kit med 6-kolvs ok & pump. Sunbike tar in dom i Sverige vad jag vet.
Annars finns ju svenska ISR. Kör själv med deras ok tillsammans med en Bremo pump vilket jag är nöjd med.
Vad kostar ISR oken ???

Vad är lämpligt att använada 4/6 kolvsok ???
Går det att använda standard huvudcylindern ???

gixxxerracing skrev:
2130975 Vad är lämpligt att använada 4/6 kolvsok ???
Går det att använda standard huvudcylindern ???

6-kolvs är att föredra & isf funkar inte standard cylinder.

F.ö. så har du inte gjort ngt åt fjädring så bör ju ju se över detta & satsa pengar på det & bromsar innan du funderar på motorn. Vet att det inte är lika kul. Men vill man att det ska gå fort, vilket i sig är det roligaste, så är det rätt väg att gå.

Om jag ska rekomendera något så är det att välja Jocke "Öhlins-jocke" som håller till ute på RR-tävlingarna till att bygga om fjädringen och att inte välja ISR's 6kolvs-ok då det är besvärligt varje gång du ska byta hjul och halvsvårt att lufta och hålla efter.

Sikta på något med ett belägg på vardera sida istället för tre. Brembo eller Beringer är bra riktmärken.

Barrett skrev:
2131022 6-kolvs är att föredra & isf funkar inte standard cylinder.

F.ö. så har du inte gjort ngt åt fjädring så bör ju ju se över detta & satsa pengar på det & bromsar innan du funderar på motorn. Vet att det inte är lika kul. Men vill man att det ska gå fort, vilket i sig är det roligaste, så är det rätt väg att gå.
Jag ska preppa fjädringen också men jag fick lov att börja med motorn genom att den haverera. :huvet

Olof Eriksson skrev:
2131322 Om jag ska rekomendera något så är det att välja Jocke "Öhlins-jocke" som håller till ute på RR-tävlingarna till att bygga om fjädringen och att inte välja ISR's 6kolvs-ok då det är besvärligt varje gång du ska byta hjul och halvsvårt att lufta och hålla efter.

Sikta på något med ett belägg på vardera sida istället för tre. Brembo eller Beringer är bra riktmärken.
Ok, tack för tipset. jag ska snart ta och köpa hjul,bromsar m.m
Så därför vill jag ha tips gjällande det ...
Fyll på med förslag om firmor priser fabrikat m.m
Tack på förhand!!!

Hallå !!!
Ja vet det kanske inte är det mest intresanta att skriva länkar till firmor m.m, Men jag skulle vara glad för tips på firmor med bra priser så kom igen nu vad finns det för motardfirmor ? Fram med förslagen :Bugar

Jösse skrev:
2154006 Såg att Duells har 500cc kitt till crf´n , 17500kr... köp !
Du kan köpa 500 kit för ca:8500KR i USA så jag tar nog hem en sats därifrån.
Det lutar åt att jag köper satsen från den här sidan www.rpmsbigbore.com
Det verkar vara det bästa köpet som jag uppfattat det.

Men fyll på med firmor svenska & utländska det kvittar.

Sitter och funderar över vad det finns för firmor som är duktiga på att köra motardhojar i bänk (För bestyckning) är det någon som har bromsat sin ???

Slänger upp lite bilder på toppen ...

Det rödmarkerade på toppen är hur mycket förbränningsrummet kan ökas med 101mm kolven. (som vi har tänkt ska det bara ökas runt ventilerna).
Nästa steg på toppen blir att skära bort de gamla ventilsätena och sätta nya större säten för 32/37 vetilerna, sen ska det i nya kortare ventilstyrningar för "Mysto kammen" www.webcamshafts.com
Åter kommer med mera bilder senare.

Bifogat

• SH---1.JPG
    SH---1.JPG
    50.6 KB · Visningar: 54
  • SH---2.JPG
    SH---2.JPG
    68.7 KB · Visningar: 57
Hej alla ...

Nu är 498cylindern beställd, och det slank även med en Webcam Mysto +fjädrar och 37 32 vetiler. Så nu är det snart dax att börja plocka ihop Hondan :D

Så nu till min fråga, vem ska man vända sig till med bänkkörningen / injusteringen ???

Hej igen alla sladdglada..,

pga av att en viss firma inte kan få fram delar i tid har mitt CRF500 projekt blivit försenat, men nu idag fick jag äntligen den sista delen till motorn (en carrillo vevstake):Bugar
Jag sattsar nu stenhårt på att hojen ska vara klar i tid till nästa säsong!!!
Ska bli kull att se om bettan lever upp till förväntningarna:D
Är det några andra här på SH som vässat sina motardhojar???

gixxxerracing skrev:
2397229 Hej igen alla sladdglada..,

Är det några andra här på SH som vässat sina motardhojar???

Ja. Tillräckligt, men ändå otillräckligt.
Bättre att köpa bensin och gröt, fast inte lika roligt alla gånger.

Som svar på om det körs 450-hojjar i SM så blir svaret att Crille Kronnäs kört sin RMZ och Per Hammarstrand kört sin CRF i Openklassen. Det är de jag kommer på på rakade armen. Åtminstone Per körde med Athenas 490 och Crille vill jag minnas sagt att han oxå har 490.
Micke Stambeck har f.ö kört både 450 och 250 i Openklassen (inte SM) under året.

Coolt projekt, ska bli skoj att se resultatet:tummenupp

Supermoto skrev:
2398202 Som svar på om det körs 450-hojjar i SM så blir svaret att Crille Kronnäs kört sin RMZ och Per Hammarstrand kört sin CRF i Openklassen. Det är de jag kommer på på rakade armen. Åtminstone Per körde med Athenas 490 och Crille vill jag minnas sagt att han oxå har 490.
Micke Stambeck har f.ö kört både 450 och 250 i Openklassen (inte SM) under året.

Coolt projekt, ska bli skoj att se resultatet:tummenupp
Mickes "450" är bara 450 i basen, egentligen är det en 630 med lite extra, om det inte är en annan hoj än förra året dvs.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back