Trimmning av honda cb 125 td

Bilddagboken :D Men har inte mätt och hittar inget på nätet, vad är det för förgasare på en cb? 26-28mm?, har tänkt ha större förgasare, 170cc, större ventiler, kam som lyfter max, K&N filter och bygga egna avgasrör, lär ge lite effekt, man bör lätt få över 20 hk med de grejjorna..

EDIT: 2 stk. Keihin Venturi Ø 22mm har den, vad ska man då byta upp sig till? två 26?

tror de e 22mm orginal. skaffa dig 2st båt förgasare. förgasare från en johnsson 70hk motor men skaffa mindre munstycken ungefär 2 storlekar så ska de gå fint. se till att få lämna in cylindrarna på borrning och be om o få 50,6mm borrning de e det fetaste du kan få har jag för mig. (om jag inte minns fel). så går du o köper dig kolvar som e till honda cb 350 four sen får du köpa dig ett par original topp packningar o mixtra med dom så du får rätt storlek. finns säkert någon som har packningar i den storleken men jag har inte hittat någon. större ventiler e rätt jobbigt att fixa tror jag. de finns inte så mycket utrymme till det. jag tror inte att just öppna filter gör så mkt effekt men det låter fräsigare iaf ;). ja här kan jag sitta o skriva hela kvällen men de har jag inte ork med. ha de fint allesammans!:tummenupp
 
Pallar cyklen så mycket?
 
tror de e 22mm orginal. skaffa dig 2st båt förgasare. förgasare från en johnsson 70hk motor men skaffa mindre munstycken ungefär 2 storlekar så ska de gå fint. se till att få lämna in cylindrarna på borrning och be om o få 50,6mm borrning de e det fetaste du kan få har jag för mig. (om jag inte minns fel). så går du o köper dig kolvar som e till honda cb 350 four sen får du köpa dig ett par original topp packningar o mixtra med dom så du får rätt storlek. finns säkert någon som har packningar i den storleken men jag har inte hittat någon. större ventiler e rätt jobbigt att fixa tror jag. de finns inte så mycket utrymme till det. jag tror inte att just öppna filter gör så mkt effekt men det låter fräsigare iaf ;). ja här kan jag sitta o skriva hela kvällen men de har jag inte ork med. ha de fint allesammans!:tummenupp

Jag kollade vilken diameter det sitter i CB350F, 47mm kolvar.
Har ett vagt minne från den gamla goda tiden. 142cc
Om det nu är så att du har hittat någo BigBore kit till Cb350 med 50,6mm kolvar så blir det 165 cc.
Om man utgår ifrån att orginalmotorn ger 17hk orginal, så får motorn med 165cc 23hk och på 142cc ca 22hk .
Samma dataprogram. PipeMax säger också att insuget ska vara 18mm med orginal borr och 21mm med 165 cc
Mao får förgasarna absolut inte vara större än orginal. 22 mm är väldigt bra storlek. Om du nu vill få ut max ur motorn så klart.

Med insug på 26mm och lite större förgasare, ca 28 kan du klämma ur ca 35 hk. Men då måste motorn palla med att varva 17000 rpm. Vev, kolvar, ventilfjädrar måste konstrueras om. Detta kräver också betydligt större ventiler och en kamaxel som både lyfta längre och högre.
Då måste det vara en proffsportning för maximal fyllnadsgrad av motorn.
Avgasröret måste också vara perfekt dimentionerat.

Mats
 
Jag kollade vilken diameter det sitter i CB350F, 47mm kolvar.
Har ett vagt minne från den gamla goda tiden. 142cc
Om det nu är så att du har hittat någo BigBore kit till Cb350 med 50,6mm kolvar så blir det 165 cc.
Om man utgår ifrån att orginalmotorn ger 17hk orginal, så får motorn med 165cc 23hk och på 142cc ca 22hk .
Samma dataprogram. PipeMax säger också att insuget ska vara 18mm med orginal borr och 21mm med 165 cc
Mao får förgasarna absolut inte vara större än orginal. 22 mm är väldigt bra storlek. Om du nu vill få ut max ur motorn så klart.

Med insug på 26mm och lite större förgasare, ca 28 kan du klämma ur ca 35 hk. Men då måste motorn palla med att varva 17000 rpm. Vev, kolvar, ventilfjädrar måste konstrueras om. Detta kräver också betydligt större ventiler och en kamaxel som både lyfta längre och högre.
Då måste det vara en proffsportning för maximal fyllnadsgrad av motorn.
Avgasröret måste också vara perfekt dimentionerat.

Mats


tack för upp lysningen:) intressant må jag säga. jag e inte direkt något proffs utan jag har provat mig fram och saker o ting har gått i sönder för mig titt som tätt.
 
herrejesus, jag nöjer mig med 20 till min.. som obelix säger, redan vid hans 25 hk så har motordelar gått i sönder hojen håller ju inte för vad som helst
 
tack för upp lysningen:) intressant må jag säga. jag e inte direkt något proffs utan jag har provat mig fram och saker o ting har gått i sönder för mig titt som tätt.


För den som är intresserad av att trimma sin motor i Datorn först innan man sätter vinkelslipen i insuget och "testar" kan man tanka hem ett Program som heter Pipe Max. Det kostar $45. Men det är det verkligen värt. Speciellt om man har lite motorintresse.

Förvisso behöver man veta lite grundläggande motorteknik. Men väldigt mycket hittar man på nätet.

http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

Många erkänt duktiga motortrimmare använder sig av Pipe Max. Programet är egentligen till för att bygga avgasrör. Men man får även reda på oerhört mycket om portning, kolvhastigheter, ventilstorlekar osv.

Tänk bara på att allt är måttsatt i Tum. 25,4 får vara permanent inslaget i miniräknaren.

Mats
 
Fan vad fräckt, får höra med farsan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top