Trimmning av honda cb 125 td

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Bilddagboken :D Men har inte mätt och hittar inget på nätet, vad är det för förgasare på en cb? 26-28mm?, har tänkt ha större förgasare, 170cc, större ventiler, kam som lyfter max, K&N filter och bygga egna avgasrör, lär ge lite effekt, man bör lätt få över 20 hk med de grejjorna..

EDIT: 2 stk. Keihin Venturi Ø 22mm har den, vad ska man då byta upp sig till? två 26?

tror de e 22mm orginal. skaffa dig 2st båt förgasare. förgasare från en johnsson 70hk motor men skaffa mindre munstycken ungefär 2 storlekar så ska de gå fint. se till att få lämna in cylindrarna på borrning och be om o få 50,6mm borrning de e det fetaste du kan få har jag för mig. (om jag inte minns fel). så går du o köper dig kolvar som e till honda cb 350 four sen får du köpa dig ett par original topp packningar o mixtra med dom så du får rätt storlek. finns säkert någon som har packningar i den storleken men jag har inte hittat någon. större ventiler e rätt jobbigt att fixa tror jag. de finns inte så mycket utrymme till det. jag tror inte att just öppna filter gör så mkt effekt men det låter fräsigare iaf ;). ja här kan jag sitta o skriva hela kvällen men de har jag inte ork med. ha de fint allesammans!:tummenupp
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Pallar cyklen så mycket?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
tror de e 22mm orginal. skaffa dig 2st båt förgasare. förgasare från en johnsson 70hk motor men skaffa mindre munstycken ungefär 2 storlekar så ska de gå fint. se till att få lämna in cylindrarna på borrning och be om o få 50,6mm borrning de e det fetaste du kan få har jag för mig. (om jag inte minns fel). så går du o köper dig kolvar som e till honda cb 350 four sen får du köpa dig ett par original topp packningar o mixtra med dom så du får rätt storlek. finns säkert någon som har packningar i den storleken men jag har inte hittat någon. större ventiler e rätt jobbigt att fixa tror jag. de finns inte så mycket utrymme till det. jag tror inte att just öppna filter gör så mkt effekt men det låter fräsigare iaf ;). ja här kan jag sitta o skriva hela kvällen men de har jag inte ork med. ha de fint allesammans!:tummenupp

Jag kollade vilken diameter det sitter i CB350F, 47mm kolvar.
Har ett vagt minne från den gamla goda tiden. 142cc
Om det nu är så att du har hittat någo BigBore kit till Cb350 med 50,6mm kolvar så blir det 165 cc.
Om man utgår ifrån att orginalmotorn ger 17hk orginal, så får motorn med 165cc 23hk och på 142cc ca 22hk .
Samma dataprogram. PipeMax säger också att insuget ska vara 18mm med orginal borr och 21mm med 165 cc
Mao får förgasarna absolut inte vara större än orginal. 22 mm är väldigt bra storlek. Om du nu vill få ut max ur motorn så klart.

Med insug på 26mm och lite större förgasare, ca 28 kan du klämma ur ca 35 hk. Men då måste motorn palla med att varva 17000 rpm. Vev, kolvar, ventilfjädrar måste konstrueras om. Detta kräver också betydligt större ventiler och en kamaxel som både lyfta längre och högre.
Då måste det vara en proffsportning för maximal fyllnadsgrad av motorn.
Avgasröret måste också vara perfekt dimentionerat.

Mats
 

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Jag kollade vilken diameter det sitter i CB350F, 47mm kolvar.
Har ett vagt minne från den gamla goda tiden. 142cc
Om det nu är så att du har hittat någo BigBore kit till Cb350 med 50,6mm kolvar så blir det 165 cc.
Om man utgår ifrån att orginalmotorn ger 17hk orginal, så får motorn med 165cc 23hk och på 142cc ca 22hk .
Samma dataprogram. PipeMax säger också att insuget ska vara 18mm med orginal borr och 21mm med 165 cc
Mao får förgasarna absolut inte vara större än orginal. 22 mm är väldigt bra storlek. Om du nu vill få ut max ur motorn så klart.

Med insug på 26mm och lite större förgasare, ca 28 kan du klämma ur ca 35 hk. Men då måste motorn palla med att varva 17000 rpm. Vev, kolvar, ventilfjädrar måste konstrueras om. Detta kräver också betydligt större ventiler och en kamaxel som både lyfta längre och högre.
Då måste det vara en proffsportning för maximal fyllnadsgrad av motorn.
Avgasröret måste också vara perfekt dimentionerat.

Mats


tack för upp lysningen:) intressant må jag säga. jag e inte direkt något proffs utan jag har provat mig fram och saker o ting har gått i sönder för mig titt som tätt.
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
herrejesus, jag nöjer mig med 20 till min.. som obelix säger, redan vid hans 25 hk så har motordelar gått i sönder hojen håller ju inte för vad som helst
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
tack för upp lysningen:) intressant må jag säga. jag e inte direkt något proffs utan jag har provat mig fram och saker o ting har gått i sönder för mig titt som tätt.


För den som är intresserad av att trimma sin motor i Datorn först innan man sätter vinkelslipen i insuget och "testar" kan man tanka hem ett Program som heter Pipe Max. Det kostar $45. Men det är det verkligen värt. Speciellt om man har lite motorintresse.

Förvisso behöver man veta lite grundläggande motorteknik. Men väldigt mycket hittar man på nätet.

http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

Många erkänt duktiga motortrimmare använder sig av Pipe Max. Programet är egentligen till för att bygga avgasrör. Men man får även reda på oerhört mycket om portning, kolvhastigheter, ventilstorlekar osv.

Tänk bara på att allt är måttsatt i Tum. 25,4 får vara permanent inslaget i miniräknaren.

Mats
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Fan vad fräckt, får höra med farsan
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top