Trimmning av honda cb 125 td

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Tjena.. jag har fått lite problem nu efter trimmningen som tagit mig lite över 1.5 år att utföra.. mitt block har spruckit:huvet ! finns det någon som har några tips om vart man kan hitta antingen ett fungerande block en hel motor eller en riktigt duktig aluminiumsvetsare så säg gärna till. jag har sökt som en dåre efter reservdelar men inte hittat något. all hjälp är välkommen.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
lättaste och billigaste är nog att hitta en svetsare :näsblod nemen det är väl bara kolla efter någon "svets" firma i närheten eller? :rolleyes:
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Honda i helsingborg har, sen finns det en motor som jag ska köpa till min men den säger jag ju inte var den är :) Jasså du ska trimma din, jag ska bygga om min helt till en streetfighter, jag ska också dra upp en 22-24 hk i den, den har ju 17 i orginal, läs gärna min projekttråd, alt. kan du ju köpa en skortat cb t i och ta motorn från den
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Orkar inte ge dig länkar med sök på "cb 125 hk" 16.5-17 har den, grejjen är den att killen jag snackade med sa att den hade 16, men det stämmde inte, men en hk hit och dit, den har kanske 14 i nuläget med orenoverad motor, drog ändå upp den till 125 igår på sträckan! (Både med mätare och digitalmätare och gps i fickan :) )
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Orkar inte ge dig länkar med sök på "cb 125 hk" 16.5-17 har den, grejjen är den att killen jag snackade med sa att den hade 16, men det stämmde inte, men en hk hit och dit, den har kanske 14 i nuläget med orenoverad motor, drog ändå upp den till 125 igår på sträckan! (Både med mätare och digitalmätare och gps i fickan :) )
En 125 går i 125km/h
Fatta vad min moppe går fort då=)

Till TS
Lite bökigt att svetsa en topp kanske släng upp bilder
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
En 125 går i 125km/h
Fatta vad min moppe går fort då=)

Till TS
Lite bökigt att svetsa en topp kanske släng upp bilder

Nu hänger jag inte med.. Vad är det du försöker säga? Detta är en twin 125:a, de är lite annorlunda därför så gör de en 135 och har 17 hk
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Nu hänger jag inte med.. Vad är det du försöker säga? Detta är en twin 125:a, de är lite annorlunda därför så gör de en 135 och har 17 hk

Jag har alltid tänkt det på de sättet att flera(4t) cyllar stjälper snarare än hjälper i dom mindre kubiken då det är mera skrot att släpa runt på(ventiler kammar osv.)... Undrar dock om det stämmer?
 

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Honda i helsingborg har, sen finns det en motor som jag ska köpa till min men den säger jag ju inte var den är :) Jasså du ska trimma din, jag ska bygga om min helt till en streetfighter, jag ska också dra upp en 22-24 hk i den, den har ju 17 i orginal, läs gärna min projekttråd, alt. kan du ju köpa en skortat cb t i och ta motorn från den

haha... jag har redan trimmat min. de va krångligt men det gav resultat.. vet inte hur många hästar den har men kan tänka mig att den ligger runt 24-25 hk:yoparty
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
haha... jag har redan trimmat min. de va krångligt men det gav resultat.. vet inte hur många hästar den har men kan tänka mig att den ligger runt 24-25 hk:yoparty

Låter mycket bra, gjort mycket grejjor på den? Cylinderborr, kam, luftfilter, vad har du gjort?
 

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Låter mycket bra, gjort mycket grejjor på den? Cylinderborr, kam, luftfilter, vad har du gjort?

ja de e en massa jag gjort:) ... cylinderborr till 200cc portad o polerad o planad topp med en hemma smidd kamaxel som öppnar maximalt. "extraktor" avgas sen har jag mixat lite med tändningen och har satt på mikuni 32mm förgasare med spjäll. det tog ett tag innana jag fick allt bra... började med att jag skrotade kolvar o topp ventiler o massa annat:gnissla . sen fick jag iordning på det bra men då sprack de jävla blocket vettu.... jag kan fixa fram alla grejer jag gjort med den och skicka det till dig om du ochså ska trimma:D
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
ja de e en massa jag gjort:) ... cylinderborr till 200cc portad o polerad o planad topp med en hemma smidd kamaxel som öppnar maximalt. "extraktor" avgas sen har jag mixat lite med tändningen och har satt på mikuni 32mm förgasare med spjäll. det tog ett tag innana jag fick allt bra... började med att jag skrotade kolvar o topp ventiler o massa annat:gnissla . sen fick jag iordning på det bra men då sprack de jävla blocket vettu.... jag kan fixa fram alla grejer jag gjort med den och skicka det till dig om du ochså ska trimma:D


Herrejävlar :gnissla Vore mycket schysst, japp ska trimma min själv, men hur lyckades du borra upp den till 200 cc? faktist det värsta jag hört, skriv till Igge som säger det är omöjligt att få en 125:a över 20 hk, tänker få min över 20 hk sen är jag nöjd, vad toppar hojen? 25 4t hk och 200cc det är inte illa
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Får man trimtipsen obelix? :p
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
ja de e en massa jag gjort:) ... cylinderborr till 200cc portad o polerad o planad topp med en hemma smidd kamaxel som öppnar maximalt. "extraktor" avgas sen har jag mixat lite med tändningen och har satt på mikuni 32mm förgasare med spjäll. det tog ett tag innana jag fick allt bra... började med att jag skrotade kolvar o topp ventiler o massa annat:gnissla . sen fick jag iordning på det bra men då sprack de jävla blocket vettu.... jag kan fixa fram alla grejer jag gjort med den och skicka det till dig om du ochså ska trimma:D

Inga undanflykter nu, fram med kameran. DEt låter väldigt intresant ditt bygge. Berätta vilka kolvar du har använt. Blir lite sugen :)

Mats
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Har en 400 som står och skräpar, den har 4 cyllar, alltså 4 100cc en Z400J, men tänker inte borra min så grovt som till 200cc, gå från 62.5 till 100 är lite för mycket,
 

obelix_800

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
göteborg
Hoj
Kawasaki zx9r, -96
Halloj

tjenna. sorry att jag int kunnat svara tidigare. har varit på semester i 2 veckor i norrland så de har inte blivit mycket skrivande... jag ha använt original topp och anväder mig av honda cb 350 kolvar för tillfället.... det håller bättre än med kolvar till 400 spisen, jag ska fixa lite bilder nu i veckan när jag kommer till jobbet där alla saker finns. jag har en fin liten uppsättning med mikuni 32mm spjällförknasare som passar bra till 180 - 200cc cylindrar om någon behöver. innnan blocket sprack så kom jag upp i över 120 sen så såg jag inte vilken hastighet den gick upp till för mätaren stod i botten. men jag kan tänka mig att den toppar runt 140 med dreven som sitter på nu. men nu har jag hittat en fin fin lite motor som jag ska ha som test maskin så vi får väl se vad som händer nu i månaden... om ni kollar på www.bilddagboken.se (där heter jag helvetesfan) så kan ni se bilderna då jag tyckte de va för krångligt att lägga upp dom här... :yoparty
 
Last edited:

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
tjenna. sorry att jag int kunnat svara tidigare. har varit på semester i 2 veckor i norrland så de har inte blivit mycket skrivande... jag ha använt original topp och anväder mig av honda cb 350 kolvar för tillfället.... det håller bättre än med kolvar till 400 spisen, jag ska fixa lite bilder nu i veckan när jag kommer till jobbet där alla saker finns. jag har en fin liten uppsättning med mikuni 32mm spjällförknasare som passar bra till 180 - 200cc cylindrar om någon behöver. innnan blocket sprack så kom jag upp i över 120 sen så såg jag inte vilken hastighet den gick upp till för mätaren stod i botten. men jag kan tänka mig att den toppar runt 140 med dreven som sitter på nu. men nu har jag hittat en fin fin lite motor som jag ska ha som test maskin så vi får väl se vad som händer nu i månaden... om ni kollar på www.bilddagboken.se (där heter jag helvetesfan) så kan ni se bilderna då jag tyckte de va för krångligt att lägga upp dom här... :yoparty

Bilddagboken :D Men har inte mätt och hittar inget på nätet, vad är det för förgasare på en cb? 26-28mm?, har tänkt ha större förgasare, 170cc, större ventiler, kam som lyfter max, K&N filter och bygga egna avgasrör, lär ge lite effekt, man bör lätt få över 20 hk med de grejjorna..

EDIT: 2 stk. Keihin Venturi Ø 22mm har den, vad ska man då byta upp sig till? två 26?
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top