? Trimmade moppar...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte morfars gamla Husqvarna Novolette för 50kr ca 1965. Remdriven, en växel. Gjorde enligt hastighetsmätaren i original ca 50km/h. Efter jag trimmat den gjorde den 30km/h.
En av de bästa och billigaste lärdomar jag fått. Vet vad du gör , tro inte.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? Så härligt att läsa alla era anekdoter och stämningen på topp samt fått mig många goda skratt. Detta gillar jag ??
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Hade en Rex Comet Cross köpt av storebror, planad topp (mot betonggolvet i garaget) och jackad kolv. Ca 55 km/h
 

Bifogat

  • rex73a2.jpg
    rex73a2.jpg
    72.8 KB · Visningar: 7

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Flaka, Dappe, Raketarsle, Compact, Suzuki bland många andra.
3/8-or och 5 1/2-or och blandade modifieringar beroende på kunskap och tillgång till pengar.

Just det, en E-typ också.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Flaka, Dappe, Raketarsle, Compact, Suzuki bland många andra.
3/8-or och 5 1/2-or och blandade modifieringar beroende på kunskap och tillgång till pengar.
Det var tider det när det genuina intresset fanns och stålar alltid saknades. Mecka, lära sig och få oljiga händer/kläder till ens föräldras förskräckelse. På något sätt lyckades man alltid få ihop pengar till att köra/köpa delar. Vi var väl levnadskonstnärer på den tiden ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var tider det när det genuina intresset fanns och stålar alltid saknades. Mecka, lära sig och få oljiga händer/kläder till ens föräldras förskräckelse. På något sätt lyckades man alltid få ihop pengar till att köra/köpa delar. Vi var väl levnadskonstnärer på den tiden ?
Min far köpte moppen till mig specifikt för att jag skulle lära mig skruva och få en känsla för mekanik. Så moppen var lite sliten och i behov av meck. :hihi
Luktade bensin och olja i 3 år i sträck.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Min andra moppe var Zündapp KS50.
Köpte en KS100 motor efter fick veta att den passade perfekt.
Endast en liten modifikation bara byta drevet på bakhjulet och kedja.
Vart chockade vid första provkörningen.
Vart kung, inget trim på andra moppar kunde utmana.
Gick bättre än flesta 125or.

Vart jagad av polisen så många gånger under 2 år
att dem skaffade en Offroad liknade motorcykel för att få tag i mig. Sålde då moppen.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Köpte min moped för 300 kr av någon bonde som rensade ut sin lada.
I nedförsbacke gjorde den kanske i bästa fall 30.
Efter ett tag så tyckte min kompis som var "motorexperten" i gänget att det var dax att "plana" toppen mot asfalten och jacka kolven. Efter det fick man vara kung i ca 5 min.... sen gick den aldrig mer (kommer fortfarande ihåg londondimman som man skapade under dessa ljuva 5 minuter).
Sålde moppen för 50 spänn eftersom personen i fråga behövde sadeln.
1692645453033.png
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Köpte min moped för 300 kr av någon bonde som rensade ut sin lada.
I nedförsbacke gjorde den kanske i bästa fall 30.
Efter ett tag så tyckte min kompis som var "motorexperten" i gänget att det var dax att "plana" toppen mot asfalten och jacka kolven. Efter det fick man vara kung i ca 5 min.... sen gick den aldrig mer (kommer fortfarande ihåg londondimman som man skapade under dessa ljuva 5 minuter).
Sålde moppen för 50 spänn eftersom personen i fråga behövde sadeln.
View attachment 488662
Härlig skrivelse! Eloge ?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
MCB E-typ årsmodell -73. Nedärvd från storebröderna.
60 cc och drevad så mycket det gick.
Gjorde nog 55 km/h.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag fick en K50 när jag vart 15, den var original i början och drevade snart upp den så den gjorde 40 på slät mark. Hade två kompisar jag åkte med och deras gjorde runt 50-65 så det var inge kul när vi åkte 1,5 mil till skolan. Farsan hade gått igenom motorn och lackat den så den var i fint skick och behövde inte skruvas något med så vart aldrig att jag skruvade något själv och visste ingenting om trimning och sånt. Efter ett tag när jag blivit van att köra så fixade farsan lite grejer som han hittade på någon ta till vara affär, tror det vart 16mm insug, dubbelred och ostrypt cylinder så den gjorde 60kmh. Småbröderna använde den lite grann och sen vart den ståendes efter att bror nr 3 i ledet skruvade med den och fick väl inte ihop det rätt så ett nållager hade gjort kaos med cylindern.

10009740_10201550041181164_755395471_o.jpg

Många år senare efter att jag blivit med rullstol efter en skärmflygsolycka så rotade jag fram den och skruvade ihop den med nya delar och körde lite då jag klarar små lätta hojar men nu var man ju van med MC sedan många år så då dög det ju inte med bara 60-70kmh.
190203 1.png

Och nu som vuxen har man både kunskap och resurser så då vart det ordentligt trimmat och inte bara i motorn. 0-100 snabbare än en laglig 125a och riktigt stabil.
200421 1.jpg
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Hade en K50 som jag fick av min min bror, den var redan trimmad med en rosa långhårig pälsmatta.
Köpte mig en DT-50 när åldern var rätt....87, det följde med ett kitt (som jag övertalade mamma om att betala extra för) med förgasare, insugsrör, cylinder/kolv, avgassystem samt matchande drev.

Fick även med en nyckelring i svart som det stod 'Bad boys club' på, den snodde syrran :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Senaste moppen jag trimmade var en Monarped med Jlo-motor som jag experimenterade med för att se hur fort jag kunde få den att gå med vanligt "bonnatrim". Med hemportad puch-cylinder, kolv från Husqvarna flinta med litet jack, större förgasare, planad topp och hemsnickrad expansionskammare så gick den rätt skapligt:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Senaste moppen jag trimmade var en Monarped med Jlo-motor som jag experimenterade med för att se hur fort jag kunde få den att gå med vanligt "bonnatrim". Med hemportad puch-cylinder, kolv från Husqvarna flinta med litet jack, större förgasare, planad topp och hemsnickrad expansionskammare så gick den rätt skapligt:
Haha, likadan som jag när jag var 12.
Fick en av morbrors ungdomssynder, asade hem i lådor på bussen, sist ramen.

Lite ovalt insug 18x19 mm, plattjärn i vevhuset, kanalerna fick ha kolven som vägg, planat, jackat och en lite för liten motorsågsförgasare till skillnad från när morbror brukade den, 1 tagg drevad fram och ombyggd till fläktkyld efter för många ras/nyp.

Gick på tomgång eller fullt. Inte så körbar men pinnade på förvånansvärt bra under ett hysteriskt varvande. Fattar inte att den höll.

Han var både ökänd och erkänd på sin tid, morbror.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är inte det där en Rex Comet Cross?
Hade inte Comet Sprint och Racing lågt draget avgas system?
- Nope, så såg min Rex Sprint -78 ut iallafall. Tror det var enda modellen med magnesiumfälgar, medan de andra hade ekerfälgar.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top