Enligt en siffra jag hittade nu så väger en YZF-R125 138kg fulltankad och klar. Alltså får den inte ha mer än 22kW om du ska kunna köra den med mellankortet.
Men det innebär ändå att effekten måste dubblas för att komma upp i de siffrorna. På en encylindrig fyrtaktare på 125cc. Som du alltså ska klämma ur 240 literhästar. Den skulle bli mera svårkörd och motorn skulle hålla sämre.
Det går säkert att trimma upp den i det. Men en ny YZF-R125 kostar 44.900kr. Att vässa den till 30hk lär säkert kosta sina modiga tusenlappar och innebära en hel del arbete. Att regga in den med nya effekten kostar säkert också en några hundra.
En flång ny Ninja 250R kostar 49.900kr. Men det finns handlare som fortfarande har osålda -09
r kvar ännu billigare.
Och hur är det nu? Kan man regga om en helfordonsgodkänd hoj hur som helst med högre effekt?
Dessutom riskerar försäkringen att bli dyrare om den reggas för en högre effekt.
Har du redan Abegr eller tänker du ta det i år? Om du inte redan har det kan det vara bra att tänka på att man inte kan köra upp för den behörigheten varesig med en vässad 125a eller en 250. Hojen man har på uppkörningen måste ha en motor på minst 375cc.
(även om du redan har Abegr-kortet så kan den här informationen få stå här, om någon annan skulle ha funderingar på att göra samma sak)
Edit: Det finns en del 600cc sporthojar strypta till 25kW till salu på Blocket för 25-35.000kr. Det vore i mina ögon ett bättre val en att slänga ut en massa pengar på att vässa en 125a. För oavsett vad du köper så kommer du förr eller senare att lessna och köpa något annat. Pengarna du lagt ut på att vässa 125an skulle du aldrig få tillbaka, men köper du en bättre begagnad 600cc sporthoj bör det inte vara några större problem att sälja den för vad du köpte den för.