Trimma upp en 125:a till 25kw

Kungens

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
R6 - 00
Tjena!

Har sökt lite men hittade ingen liknande tråd, har jag missat så får ni gärna tipsa...

Jag undrar den enkla frågan ifall man kan tex köpa en YZF-R 125:a och trimma upp den till 25kw då jag har begränsad men vill ha en sportmodell som går för ett rimligt pris och försäkring.

MVH
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Om du redan har begränsad, varför ska du då trimma upp en 4-takts 125:a? :va

Köp en billig mellanhoj ist.

Sammanfattning:
Du vill altså ha en sämre hoj till ett högt pris och på köpet få en massa jobb?
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Bra tänkt.

Köp en aprilila RS 125, och plocka bort alla strypningar och köp ett bra avgassystem till den.
Sen borde den att gå att regga som mellanklass mc. Kanske har lite för mycket effekt förhållande till vikten, men det borde gå att fixa.
Du kommer att ha en sjukt mycket roligare hoj en tex en r6'a med 25kw.

Köra runt med en tung sporthoj som är strypt är bara korkat.
 

Kungens

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
R6 - 00
Därför kan man plocka bort strypningen och köra fulleffekt :tummenupp


:rolleyes::)

Försäkringen gäller ej dessutom har jag ej tillräcklig erfarenhet för sådana krafter, skulle nog köra ihjäl trots att jag är relativt lugn på vägen och körde moppe otrimmad.

Då ska du ju hålla på och regga om den, och det kommer inte gå. Bromsarna och ramen är nämligen inte byggda för mer effekt än 11kw.

Okej ja i så fall är det ju kört, men det gäller i princip för alla 125:eek:r sport att ramen ej håller/blir godkänd på besikning?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då ska du ju hålla på och regga om den, och det kommer inte gå. Bromsarna och ramen är nämligen inte byggda för mer effekt än 11kw.

Har jag svårt att tro.

Är väl bara Europa som fjollar med 11kW
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Okej ja i så fall är det ju kört, men det gäller i princip för alla 125:eek:r sport att ramen ej håller/blir godkänd på besikning?

De enda jag skulle kunna tänka mig som har ett chassi som skulle kunna godkännas för lite högre effekt är Aprilia rs eller Cagiva Mito av vanliga 125, kanske suzuki rg...

Har jag svårt att tro.

Är väl bara Europa som fjollar med 11kW
Nästan, hojen är nog byggd för ursprungseffekten dvs utan strypningar.



Yamaha r125 eller vad den heter är antagligen konstruerad för bara 11kw då det är en 4-takt = väldigt trött motor.
Det finns inga strypningar i den.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kolla in kawwas 250 ninja, är reggad på 25kw och garanterat mycket billigare än trimma en 4-takt 125 yamma till 25kw, vilket låter dyyyyrt ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: B89

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Då ska du ju hålla på och regga om den, och det kommer inte gå. Bromsarna och ramen är nämligen inte byggda för mer effekt än 11kw.

Eller så köper man en som redan har full effekt.



Därför kan man plocka bort strypningen och köra fulleffekt :tummenupp


:rolleyes::)

Men med tanke på vad TS skrev så utgick jag ifrån att han ville ha en hoj som var laglig att farmföra på mellanklasskort.
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
Försäkringen gäller ej dessutom har jag ej tillräcklig erfarenhet för sådana krafter, skulle nog köra ihjäl trots att jag är relativt lugn på vägen och körde moppe otrimmad.



Okej ja i så fall är det ju kört, men det gäller i princip för alla 125:eek:r sport att ramen ej håller/blir godkänd på besikning?

:gnissla:krama
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tänk om, tänk rätt. Du får en betydligt mycket billigare roligare hoj om du köper en mellanklass direkt utan att behöva en (omöjlig) trimmning av en R125:a till 25 kW.

Köp en billig mellanhoj istället och sluta grubbla så mycket! ;)

:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Enligt en siffra jag hittade nu så väger en YZF-R125 138kg fulltankad och klar. Alltså får den inte ha mer än 22kW om du ska kunna köra den med mellankortet.

Men det innebär ändå att effekten måste dubblas för att komma upp i de siffrorna. På en encylindrig fyrtaktare på 125cc. Som du alltså ska klämma ur 240 literhästar. Den skulle bli mera svårkörd och motorn skulle hålla sämre.

Det går säkert att trimma upp den i det. Men en ny YZF-R125 kostar 44.900kr. Att vässa den till 30hk lär säkert kosta sina modiga tusenlappar och innebära en hel del arbete. Att regga in den med nya effekten kostar säkert också en några hundra.

En flång ny Ninja 250R kostar 49.900kr. Men det finns handlare som fortfarande har osålda -09:eek:r kvar ännu billigare.

Och hur är det nu? Kan man regga om en helfordonsgodkänd hoj hur som helst med högre effekt? :va

Dessutom riskerar försäkringen att bli dyrare om den reggas för en högre effekt.

Har du redan Abegr eller tänker du ta det i år? Om du inte redan har det kan det vara bra att tänka på att man inte kan köra upp för den behörigheten varesig med en vässad 125a eller en 250. Hojen man har på uppkörningen måste ha en motor på minst 375cc.
(även om du redan har Abegr-kortet så kan den här informationen få stå här, om någon annan skulle ha funderingar på att göra samma sak)


Edit: Det finns en del 600cc sporthojar strypta till 25kW till salu på Blocket för 25-35.000kr. Det vore i mina ögon ett bättre val en att slänga ut en massa pengar på att vässa en 125a. För oavsett vad du köper så kommer du förr eller senare att lessna och köpa något annat. Pengarna du lagt ut på att vässa 125an skulle du aldrig få tillbaka, men köper du en bättre begagnad 600cc sporthoj bör det inte vara några större problem att sälja den för vad du köpte den för. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top