Trimma upp en 125:a till 25kw

Tänk om, tänk rätt. Du får en betydligt mycket billigare roligare hoj om du köper en mellanklass direkt utan att behöva en (omöjlig) trimmning av en R125:a till 25 kW.

Köp en billig mellanhoj istället och sluta grubbla så mycket! ;)

:tummenupp

Tänk om, tänk rätt.
En rs 125 har 22 kw original och är bra mycket lättare än någon annan hoj i 25kw klassen.

Fattar inte folk som åker runt med strypta sporthojar, så fruktansvärt onödigt att betala värdeminskning, försäkring service mm för att få en hoj som går som en påse nötter och är onödigt tung och överdimensionerad för sin effekt.

Tänk om, tänk rätt.
En rs 125 har 22 kw original och är bra mycket lättare än någon annan hoj i 25kw klassen.

Fattar inte folk som åker runt med strypta sporthojar, så fruktansvärt onödigt att betala värdeminskning, försäkring service mm för att få en hoj som går som en påse nötter och är onödigt tung och överdimensionerad för sin effekt.

Om du läser inlägg #20 så ser du att man inte får köra upp med en mc under 375cc, det kan ju vara en bidragande orsak till att folk köper mellanklass-hojar. Sen lessnar man ju på 125:ans motor och effekt efter något år och vill känna på något annat.
yamaha xt 600 blev det för min del.

Enligt en siffra jag hittade nu så väger en YZF-R125 138kg fulltankad och klar. Alltså får den inte ha mer än 22kW om du ska kunna köra den med mellankortet.

Men det innebär ändå att effekten måste dubblas för att komma upp i de siffrorna. På en encylindrig fyrtaktare på 125cc. Som du alltså ska klämma ur 240 literhästar. Den skulle bli mera svårkörd och motorn skulle hålla sämre.

Det går säkert att trimma upp den i det. Men en ny YZF-R125 kostar 44.900kr. Att vässa den till 30hk lär säkert kosta sina modiga tusenlappar och innebära en hel del arbete. Att regga in den med nya effekten kostar säkert också en några hundra.

En flång ny Ninja 250R kostar 49.900kr. Men det finns handlare som fortfarande har osålda -09:or kvar ännu billigare.

Och hur är det nu? Kan man regga om en helfordonsgodkänd hoj hur som helst med högre effekt? :va

Dessutom riskerar försäkringen att bli dyrare om den reggas för en högre effekt.

Har du redan Abegr eller tänker du ta det i år? Om du inte redan har det kan det vara bra att tänka på att man inte kan köra upp för den behörigheten varesig med en vässad 125a eller en 250. Hojen man har på uppkörningen måste ha en motor på minst 375cc.
(även om du redan har Abegr-kortet så kan den här informationen få stå här, om någon annan skulle ha funderingar på att göra samma sak)

Edit: Det finns en del 600cc sporthojar strypta till 25kW till salu på Blocket för 25-35.000kr. Det vore i mina ögon ett bättre val en att slänga ut en massa pengar på att vässa en 125a. För oavsett vad du köper så kommer du förr eller senare att lessna och köpa något annat. Pengarna du lagt ut på att vässa 125an skulle du aldrig få tillbaka, men köper du en bättre begagnad 600cc sporthoj bör det inte vara några större problem att sälja den för vad du köpte den för. :tummenupp

Tack för ett bra och långt svar, uppskattas.

Jag har redan A-begränsad sedan Augusti förra året så de är klart på den biten. Problemet är ju att jag är äckligt utseende fixerad vid vissa sport hojar och har inte ansett att jag hittat någon som jag skulle trivas med utan att irritera mig på designen för under 60.000... Dock får jag nog börja kolla på äldre årsmodeller.

SOm folk sagt tidigare. Köp en tung hoj och stryp ner den istället. Så blir det smidigare när du får obegränsad istället. Efter den är reggad till 25kw kan du ju alltid ta bort strypningen med om du vill.

Det jag kan rekommendera är ju en 600cc isf. Så blir det inte allt för mycket kraft om du känner dig osäker

//Jocke

Men det innebär ändå att effekten måste dubblas för att komma upp i de siffrorna. På en encylindrig fyrtaktare på 125cc. Som du alltså ska klämma ur 240 literhästar. Den skulle bli mera svårkörd och motorn skulle hålla sämre.

Det går säkert att trimma upp den i det. Men en ny YZF-R125 kostar 44.900kr. Att vässa den till 30hk lär säkert kosta sina modiga tusenlappar och innebära en hel del arbete.

Nu kan jag inget om 125 4taktare men... 240literhästar??!

Det vill jag se.

Det finns ju 2-takts 125cc som har dryga 30hk original och en sådan lär ju vara betydligt sportigare än en strypt 600.
Hur funkar det med de gamla 125cc som var på full effekt, vad räknas en sån som idag, borde väl rimligen klassas som en mellanhoj?

Nu kan jag inget om 125 4taktare men... 240literhästar??!

Det vill jag se.

120 literhästar ska det nog vara. Esquire räknade utifrån att en 125:a har 30hk, men med en 125 4-takt så får man räkna med ca. 15hk.

8 x 15 = 120, eller tänker jag fel nu?

Tänk om, tänk rätt.

Tänk om tänk rätt igen. ;) Inlägget handlade om en Yamaha R125, dvs 4-taktare som har 11kW orginal. En Aprilia RS 125 är en 2-taktare...

Tänk om, tänk rätt.

Nja, du tänker inte rätt själv tyvärr. En rs125 är inte godkänd för mellankortet utan strypning. Vikt/effektförhållandet blir för lågt.

På slutet av 80 och in på 90 talet fanns det effektstarka 2-taktare 125cc " gathojar a la sport" på 35+ hk, sen hur hållbara de var:va

Yamaha 125 dt offroadmodellen var uppe på 25 hk. Gatmodellen Rd lc hade väl samma motor.

Då ska du ju hålla på och regga om den, och det kommer inte gå. Bromsarna och ramen är nämligen inte byggda för mer effekt än 11kw.
Jag skulle vilja påstå att Yamahan är bättre konstruerad för hög effekt (De 22kW TS önskar få ur sin hoj) än den här.

Kawasaki-KH500-76-1.jpg

Finns, så vitt jag vet, inga dispenser utfärdade för denna som har klena bromsar och mopedram.

120 literhästar ska det nog vara. Esquire räknade utifrån att en 125:a har 30hk, men med en 125 4-takt så får man räkna med ca. 15hk.

8 x 15 = 120, eller tänker jag fel nu?

Han räknade nog rätt. frågan var om man skulle klämma upp en 125 4t i 25kw dvs 34hk.
Det går 8 125:or på 1000cc och 8x34 är till och med 272hk dvs 272literhästar vilket måste anses vara extremt ur ett icke överladdnings fall.
Om dom plockar 200hk ur 800cc i motogp så är det mindre än vad som skulle plockas ur denna 125:a.

små cylindrar har lättare att nå höga litereffekter men jag skulle ändå bli mycket imponerad om det lyckades.

Vet en som trimmade en MZ 125 (ca 15hk original) för en kunds räkning. Medlem på detta forum men minns inte vad han heter. Tror att det spenderades ungefär 20-25k på den motorn och slutade någonstans runt 21-22hk. Det är absolut inte värt pengarna på en 4t 125a. I så fall är det ju en ostrypt 2t som gäller men som många redan nämnt, faller pga 0,16kw/kg. Annars har de ju chassi som är god för 25kw som är deras ursprungseffekt, give or take.

Om du vill ha en mellanklasshoj att köra lagligt så se till att hitta en hoj som är lämplig för just det.

Att registrera om en lätt mc har du nog redan förstått att det inte är ett bra alternativ när du får köra tyngre. Att köra en ny sporthoj vare sig det är 600, 750 eller 1000 cc på 25 kW är inte heller något som kommer ge dig några större nöjen på vägarna.

Leta efter något mellanting som tex Ducati Monster, Aprilia RS250 som kan ge körglädje även med strypningarna i.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back