Trimma Suzuki GT125 X4

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
GT125 01a.jpg
Nu har jag köpt den här, en nästan likadan som jag hade ny 1979, fast min hette "Silver Star" med gjutna fälgar och en liten toppkåpa monterad i Sverige av generalagenten. Modellen är i mitt tycke betydligt snyggare än den kantiga X-4:an.
Just den här har ju "Ram Air" toppen så motorn kanske är bytt men det gör inget; den ska få en trimmad motor från en X-4.
Då jag är bortrest tillls oktober så har projektet pausats. Lite "NOS" motordelar är på väg hem från Indonesien och tills nästa sommar borde en eller två av 125:eek:rna att kunna köras.
Längre fram så är tanken är att hojarna ska få en tidsenlig Suzuki vit-blå lack, kanske lite som en GS1000S eller nån liknade 80-tals look.
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Exakt en sån har jag också i den färgen med.
Det ska vara ramair motor i den, satt i min med, denmotorn ligger vid sidan av nu och ska renoveras.
Kör med reservmotorn nu.
Mycket större kylflänsar på dom cylindrarna och toppen.
Kan ta ett jämförelsekort när jag kommit hem sen.
I övrigt har jag 19mm polini cp förgasare på och higgspeed gp-style rör.

Jag tänkte jag skulle höjt min cylinder med 1mm jag med för att få kolvtoppen i nivå med botten av avgasporten i bdc.
Sen ska jag fixa brytarlöst tändsystem, bygga egna avstämda rör och fixa nya förbränningsum med oring precis som du hade tänkt.

Hur gick du till väga för att räkna ut hur långt kanten på kolven var ifrån toppen av cylindern och vilken oring hade du tänkt använda i toppen ?
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Sista året med Ram Air toppen var 1977 och det var även sista året med den runda tanken.
1979 fick även cylindrarna ett nytt utseende, fortfarande utan Power Reeds. Det nya blocket för Power Reeds kom 1980 med X4.

Deckhöjden mäter du med skjutmått när toppen är av.

O-ringar av Viton (FKM), XX * 1,78. (jag har glömt innerdiametern men ringarna köper du online).
Spåret för ringarna kan du göra 2,0(bredd) * 1,2(djup). Enklast att göra i en svarv om man ändå ska plana decket på cylindern.
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Ok.
Tog bilder på båda cylinderutföranden och toppar.
Man kan ju se att dom insåg att dom behövde större kylarea då dom äldre gärna gick varmt.

Gjorde även en enklare avgjutning av mitt förbränningsrum i alufolie förut.
Med en ny original cylinderfotspackning och ingen topplockspackning alls så fick jag ca 1,20-1,30 mm i squish.
Tänkte lägga mig på 0.8-0.9 i squish och modernare design på förbränningrummen.

Dock så har jag ett helvete att räkna ut vinkeln på kolvtoppen och squishbandet.

Känns som jag kapar din tråd lite ?
Kanske kan prata i pm istället ?IMG_20220711_214022.jpgIMG_20220711_214212.jpgIMG_20220711_214045.jpgIMG_20220711_214154.jpgIMG_20220711_214200.jpg
 
Last edited:

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Fräsa ur förbränningsrummen och montera lösa där du kan mäta ut cc själv?
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Känns som jag kapar din tråd lite ?
Kanske kan prata i pm istället ?
Vi kan ta det här, ett visst intresse för tvåtaktare borde finnas, även om vi är ett utdöende släkte...
Sen kan vi nog få en del tips från andra som fastnat i tvåtaktsträsket...
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Sen ska jag fixa brytarlöst tändsystem,,,
Brytarlöst är nog bra men jag har inte hittat nåt som är plug-and-play till GT:n.
Om någon vet var man kan hitta ett sådant eller vet hur man bygger ett så får ni gärna skriva en rad här.
Annars borde brytarna hänga med en bit över 10 000 varv om de är friska, och mycket högre än så bör man nog inte gå med en rak tändkurva på 22 grader BTDC.
Över 10 000 är det nog säkrare att lägga sig på 20 grader och möjligen tappa en aning i mellanregistret för att minska risken för hålbrända kolvar...

GT125 X4
GT125 Ignition Timing.JPG

RGV250 VJ22
Ignition curve RGV250.jpg
Jag kör med Kitboxen i min RGV men alla boxar sänker tändningen vid högre varvtal.
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Åkte in på blindtarmsoperation så mitt bygge stått still ett tag nu.
Men haft mycket tid att fundera.
Förra året fanns det en snubbe på Youtube som hade byggt eget tändsystem med skiftande tändkurva på en x4.
Dock så har han raderat sina videos och sålt hojen.
Kan inte längre komma åt våra konversation and motorn heller tyvärr...

Fundera på om jag skulle gjort 1mm tjock spacer till cylinderfoten och limma den på båda sidor istället för att använda packning.
Sen så stor det mig så otroligt att det inte finns någon styrning för varken cylinder eller topplock på denna motor så ska se till att bearbeta block och topp så det kommer dit.
Mest för att få förbränningsrummen centrerade över kolven.

Har förövrigt arbetat otaliga timmar med att försöka skissa upp mina nya avgasrör och försöka mäta ut vinklarna till grenrören.
Dock så sviker mina matematiska kunskaper mig hela tiden ?

Provade 4 olika program för avgasrör och det skiljer inte mycket mellan dom.
Rätt intressant dock är att om man tar längder och mått på original avgasrör så är dom inte långt ifrån måttmässigt sett från utlopp till mittsektionen jämfört med ett "avstämt" rör
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Lite OT här,
Ett original avgassystem är ju en kompromiss där körbarhet, ljudnivå, livslängd och produktionskostnad är viktigare än hög effekt. Därför är de ofta tunga, tysta och ganska bra med avseende på effekt när alla krav är uppfyllda. Dock ofta väldigt dyra som reservdel...

OT nu då,
Det är ju ingenting som vi behöver bry oss om... Lite stålull i pipan löser det enda problemet vi kan tänkas få...
Jag har scannat original Service Manual för X4:an och den finns tillgänglig mot ett PM med en emailaddress. Manualen funkar även till tidigare modeller 1974-79 då många komponenter delas mellan tidiga och sena modeller.
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Jag har x4 och den äldre manualen redan.

Powerdynamo gör brytarlöst tändsystem både för racing och för gata med ljusspole.
Dock så verkar det som att det är en tändkurva bara.
Lär ju ändå vara en rejäl uppdatering mot brytarspetsarna...
Hpi gör system med funktion för två justeringsbara tändkurvor.

Men ska man upp i högre varvtal så ska det väl gå bra att ställa den på 20grader istället för 22 som är standard.
Borde inte påverka lägre varvtal alltför mycket ?
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
ok, kom precis in från garaget och har med hjälp av endast dubbla cylinderfotspackningar gått från 186-192grader i avgasduration och från 124-128 grader i transferduration.
blowdown ifrån 30-32.
känns som om jag borde stanna där och sedan fokusera på förbränningsrummen.

vågar man gissa på +4hk ökning i kombination med finare tändsystem och avgasrör samt mina 19mm polini förgasare ?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Ignitech tändning....??? Gör vad du vill o lite till.
Borde gå att knö in på befintlig brytarplacering o du kan behålla laddjoxet!?
O inte dyrt heller.

/jj
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Jo det går säkert att använda deras komponenter att knåpa ihop och ersätta brytarspetsarna men min kunskap räcker dessvärre inte så långt för att bygga ett brytarlöst system till en twin.
Allra minst att programera en tändkurva :3freak.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Åja....nedvärdera nu inte dej själv- kan du hålla koll på porttider o durationer cyl fotspackningar o troligen oxo handla mjölk på Ica så är inte tändningen oöverstigligt, några sladdar som ska sitta ihop o små pickuper som ska sitta där brytarna sitter idag (vilket gör att tändläget inte bör drifta många grader- avlånga hål för justering upp/ner).
Ignitech har jag själv ingen erfarenhet av- dock annat tändjox- och få till det är inte sååå svårt ens för mej som är tekniskt handikappad- typ....?.
Ignitechs "grund utförande" förmodar jag är en rak tändkurva- boxen för programmering kan man sen använda för att antingen med rövdynamometer eller redig bänk finslipa o optimera ner till 50 vars intervall (tror jag), men för gemene man så är det rätt mycket överkurs på en "normalt" trimmad tvåtaktare (men som sagt- möjligheten finns!)

//jj
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Stod vid svarven igår och skulle fixa förbränningsrummen.
Dom var till att börja med inte centrerade över borrningen i cylindern.
Produktionen på dessa topplock lämnade mycket att önska.
Hur som helst så lyckades jag svarva ur dom så att dom nu centrerade och med ett squishband på 6.5mm med något sänkt komp till 6.2:1 mot original enligt manualen 6.8:1 vilket det inte var egentligen med std topplockspackning.

Dock så har jag en teori.
Hur vore det om man sågade av toppen i mitten för att göra två separata topplock.
Det skulle skapa mycket mindre jobb vid modifiering och bättre möjlighet att passa in topparna ovanför cylindrarna då det inte finns några styrningar.
Kommer det påverka vevaxelns styrka mellan vevstakarna.
Antar att dom gjorde ett topplock för att det var billigare och smidigare vid tillverkning.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Med en sån här rundvals...
DSC_0615.JPG

...är det ganska enkelt att rulla plåt till till koner för expansionskammare.
DSC_0616.JPG

Och här sitter en sida monterad på prov på min "nya" 125:a. Motorn på den tidigare modellen och X4:an är annorlunda, men avgasrören är snarlika så expansionskammaren kommer att passa på båda. Stingerpipan och ljuddämparen sitter bara löst i sista konan för syns skull. Sista konan ska vinklas upp en aning för att det ska se bättre ut.
DSC_0623.JPG
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Båda sidorna nästan klara.
DSC_0636s.jpgDSC_0635s.jpgDSC_0631s.jpg
Stingerpipan kanske kortas lite, ljuddämparen är ännu bara löst påstucken.
Passagerarfotpinnarna ska bort.
Bakdäcket, som egentligen är ett klenare framdäck, ser verkligen spinkigt ut. dessutom är det punka... Nytt däck beställt.
Måste göra något åt den långa bakstänkan oxå... Att den blir värdefull om femtio år är inget jag behöver bry mej om.
Ett nytt överdrag för sadeln har jag redan.

Sen ska den startas också...
Saknat tändningslås - lånat från en annan GT. Jag har bytt tändspolarna - den ena kass. Brytarspetsarna - den ena kass och utbytt. Avbrott i dödarknappen - byglad. Så nu har bägge stiften gnista.

Bränslesystem? Ingen aning, men tanken har fått en omgång citronsyra invändigt.
BT
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Projektet går sakta framåt.
Biltemas bättringsfärg i en blå-vit kombination liknande en GS1000S från samma tidsperiod.
Tanken är kvar att lacka.
Jobb med att svetsa upp det rostiga underredet till sadeln pågår.

DSC_2768s.jpg

Sen helsvetsningen har piporna fått en omgång av Biltemas svarta högtemp sprayfärg.
DSC_0646s.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Projektet går sakta framåt.
Biltemas bättringsfärg i en blå-vit kombination liknande en GS1000S från samma tidsperiod.
Tanken är kvar att lacka.
Jobb med att svetsa upp det rostiga underredet till sadeln pågår.

View attachment 484973

Sen helsvetsningen har piporna fått en omgång av Biltemas svarta högtemp sprayfärg.
View attachment 484972
Skulle vara kul att få höra en repa utan ljuddämpare ?
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Sadeln klar. Inte perfekt men jag är nöjd för det är tillräckligt bra.
Kromlisten som ska sitta på sidorna saknas och den har jag inte hittat än.
Perfekt att sitta ute i solen, det gör det enkelt att sträcka överdraget.
DSC_2772s.jpg
DSC_2776s.jpg
DSC_2777s.jpg

Henrik, hojen har blivit startad med piporna och ljuddämparna monterade. Ganska fin klang och inte särskilt högljudd även om ljuddämparna från Wish är kortade med 60 mm.
Det blir nog en repa utan ljuddämpare nån gång, man måste ju prova...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top