Trimma stor tvåtakt

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Hallå.

Sitter och ska plocka fram båten för säsongen och spanar lite vad man ska göra med den.

1. Rent motormässigt funderar jag på att trimma lite, det vore ju kul att få lite bättre tryck, och enligt mina aningar kan man nog få ut en del.

3 cylindrar, 499 cc tvåtakt. Det borde man kunna pressa ur en del..
Enligt fabrik ska motorn ge 45 hästar, men jag tänkte att man kanske skulle satsa på att få ut 55-60 till en början.

Vad är det första i trimmningsväg man bör göra?
Porta toppen?
Tunnare topplockspackning?

2. Rent motormässigt detta också. Förra året var den ganska svårstartad. Gick i stort sett aldrig igång om man inte körde startgas. Med startgas behövde man knappt nudda startknappen för att den skulle ryta till.

Vad kan göras för lättare start? (Förrutom bunkra startgas...)

I båda fallen, vad behöver ni veta?

Re: Re: Trimma stor tvåtakt

Jonne_boy skrev:
Sälj och köp hoj...

Inte min egen båt, skulle bli jobbigt att förklara för morfar att jag sålt hans båt. :rolleyes:
Han sponsrar med de kostnader som hör till båten, så då kan man ju bara tacka och ta emot..

Re: Re: Re: Trimma stor tvåtakt

John skrev:
Inte min egen båt, skulle bli jobbigt att förklara för morfar att jag sålt hans båt. :rolleyes:
Han sponsrar med de kostnader som hör till båten, så då kan man ju bara tacka och ta emot..

Härligt

båt e trevligt det med..

((åker 3 hästars))

Om vi ska återgå till ämnet... Hur mycket jobb är du beredd att lägga? Med portning, större förgasare, avstämda avgasrör m.m. bör mer än 100 Hk inte vara särskilt svårt... även om hållbarheten inte riktigt blir densamma då.
Startproblemen beror nog på förgasare eller något som har med den att göra. Är det en reedventilsmotor?

Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”