Trimma gsx-r 750 -00

Jag tänkte mest för att mitt helsystem är i titan.

Har ett originalsystem liggande också, tror det ska vara oanvänt. Får inte en smuts bit på fingrarna om man stoppar dom i grenröret.

PD skrev:
varför bygga i titan :va då förstår jag att det kommer bli dyrt :hihi
 
Svetsning kan jag inte, tror jag. Är iallafall inte så värst duktig på det. Har inte kollat hur det ser ut under tanken på min hur det skulle vara att lyckas montera det vettigt och snyggt. Finns det någon som har en sådan hoj med turbo här som man kan få lite bilder ifrån?

Angående tändsystem, går det inte ställa det även med powercommander? Har för mig att det kan ställa tändning också men jag kan ju ha fel.

Titanet var ju mest på grund av mitt helsystem som sitter på men man kanske skulle plocka av det då och montera original igen?

lahi skrev:
Du måste ha turbo... så är det! Bygg nu! :) Ang. byggkostnad så behöver det inte bli så dyrt. Jag byggde turbo på min hoj denna vintern och det kostade ca 15000:- för grejorna. Och då lejde jag ändå bort byggandet av plenumet, och köpte ett begagnat cylinderpaket med kolvar och monterade eftersom cyllarna som satt på var borrade. De kan jag ha till annat :) Grenrör, tryckrör mm snidade jag själv. Köpte en begagnad gik-intercooler på Blocket och byggde om inloppet så det passade. Tändsystem hade jag sedan innan (Dyna2000) men det behöver du kanske inte. Vet ej. Pump och regulator köpte jag begagnat, men nytt är inte så dyrt. Nu har väl du sprut på din hoj, så jag vet inte hur det funkar där, men det finns andra här på forumet som vet! Titan behöver du absolut inte, går alldeles utmärkt med rostfritt eller svartstål. Jag kör med det sistnämnda i grenröret.
 
Grrrooov skrev:
Svetsning kan jag inte, tror jag. Är iallafall inte så värst duktig på det. Har inte kollat hur det ser ut under tanken på min hur det skulle vara att lyckas montera det vettigt och snyggt. Finns det någon som har en sådan hoj med turbo här som man kan få lite bilder ifrån?

Angående tändsystem, går det inte ställa det även med powercommander? Har för mig att det kan ställa tändning också men jag kan ju ha fel.

Titanet var ju mest på grund av mitt helsystem som sitter på men man kanske skulle plocka av det då och montera original igen?
Jag punktade bara ihop mitt och lämnade det till min farbror som helsvetsade. Jag kan inte heller svetsa (fastän jag jobbar på Esab... :rolleyes: )

http://www.turbo-bike.com/ finns det en 750R -96:a med turbo, men jag vet inte om det ser ut som på din.
Powercommandern borde ju kunna fixa tändningen också, men jag vet inte. Andersson Turbo, CHIPPEN_no1 mf.l. borde veta.
Ang. avgassystemet så är väl det enklaste att göra som jag har gjort, d.v.s. montera 2 dm 3-tumsrör rakt ut genom kåpan. Väsnas inte så mycket som man kan tro. Annars kan du ju bara montera en rörböj på utloppet på turbon och från den dra ett rör bakåt till en slipon. Bygg i rostfritt eller någon liknande. Känns onödigt att kapa ditt titansystem...
 
Snyggast måste väl ändå vara att ha ett system vägen bakåt? Men på turbo, då är det inte så viktigt med motstånd längre väl?

Det ska väl vara fritt flöde hela vägen?

Vad tror du om att modda original avgas? Eller är det för litet?

lahi skrev:
Jag punktade bara ihop mitt och lämnade det till min farbror som helsvetsade. Jag kan inte heller svetsa (fastän jag jobbar på Esab... :rolleyes: )

http://www.turbo-bike.com/ finns det en 750R -96:a med turbo, men jag vet inte om det ser ut som på din.
Powercommandern borde ju kunna fixa tändningen också, men jag vet inte. Andersson Turbo, CHIPPEN_no1 mf.l. borde veta.
Ang. avgassystemet så är väl det enklaste att göra som jag har gjort, d.v.s. montera 2 dm 3-tumsrör rakt ut genom kåpan. Väsnas inte så mycket som man kan tro. Annars kan du ju bara montera en rörböj på utloppet på turbon och från den dra ett rör bakåt till en slipon. Bygg i rostfritt eller någon liknande. Känns onödigt att kapa ditt titansystem...
 
Grrrooov skrev:
Snyggast måste väl ändå vara att ha ett system vägen bakåt? Men på turbo, då är det inte så viktigt med motstånd längre väl?

Det ska väl vara fritt flöde hela vägen?

Vad tror du om att modda original avgas? Eller är det för litet?
Jo, det ser väl bäst ut + att polisen kanske inte lägger märke till hojen lika mycket om man har system hela vägen... men med turbohoj ska man väl helst ha så lite motstånd (avgasmottryck) som möjligt. Därför har jag bara en kort 3"-stump. Tog mig friheten att saxa vad en holländsk turbosnubbe skrev om sin hoj (iofs 1100, men ändå):

Power at 15psi:

With 2" exhaust: 250 rwhp
With 3" exhaust: 285 rwhp
Without exhaust: 300 rwhp
Without exhaust/airfilter 315 rwhp

Med "without exhaust" menar han 2 dm rör ut genom kåpan. Gick alltså upp en tum i avgasröret hela vägen bak och fick +35 hästar vid samma laddtryck. Sen ytterligare +15 hästar med en liten rörstump. Så totalt +50 hästar om han bytte 2"-rör mot en liten rörstump... enkelt att få ut lite extra pulver... Vet inte riktigt om du ens har 2"-rör i avgassystemet så min åsikt blir ju att det är bäst att bygga nytt och grövre, annars tappar du ju effekt, och det är inte bra... :hihi
 
lahi skrev:
Jo, det ser väl bäst ut + att polisen kanske inte lägger märke till hojen lika mycket om man har system hela vägen... men med turbohoj ska man väl helst ha så lite motstånd (avgasmottryck) som möjligt. Därför har jag bara en kort 3"-stump. Tog mig friheten att saxa vad en holländsk turbosnubbe skrev om sin hoj (iofs 1100, men ändå):

Power at 15psi:

With 2" exhaust: 250 rwhp
With 3" exhaust: 285 rwhp
Without exhaust: 300 rwhp
Without exhaust/airfilter 315 rwhp

Med "without exhaust" menar han 2 dm rör ut genom kåpan. Gick alltså upp en tum i avgasröret hela vägen bak och fick +35 hästar vid samma laddtryck. Sen ytterligare +15 hästar med en liten rörstump. Så totalt +50 hästar om han bytte 2"-rör mot en liten rörstump... enkelt att få ut lite extra pulver... Vet inte riktigt om du ens har 2"-rör i avgassystemet så min åsikt blir ju att det är bäst att bygga nytt och grövre, annars tappar du ju effekt, och det är inte bra... :hihi


Nåja den killen har nog gjort nåt annat grundläggande fel

Faktum är att rörlängderna på en hoj är så pass korta att dom i de närmaste skulle klassas som " dump-pipa " om det satt på en bil

En fullflödes ljuddämpare bromsar heller inte nämnvärt så länge den är hårt stoppad och insatsen har samma diameter som övriga röret
ett riktigt luftfilter är heller inte nån bov i dramat

Men har man dåligt avgassysytem respektive luftfilter så visst kan man få sånna resultat
 
sugen på att prova att bara köra med en liten stump på min... har nu yosimura trioval, hur blir effekten sämre eller?
 
CHIPPEN_no1 skrev:
sugen på att prova att bara köra med en liten stump på min... har nu yosimura trioval, hur blir effekten sämre eller?

Jag har kört med en Acrapovic dämpare på min Turbogixxer och jag har kört utan ljuddämpare oxå, men jag känner ingen skillnad (förutom ljudet). Om man bänkar hojen för man nog fram skillnad. Nu håller jag på att modifiera en Yoshimura Raceonly dämpar så att hojen skall låta lite iaf.
 
Last edited:
Självklart ska man lattja o trimma.. Men själv tycker ja det räcker med effekten i dagens sporthojjar...

Lahi... hojjen din ser grym ut.. dom nya kåporna med den gamla gixxer tanken får ett brutalt utseende... :tummenupp
 
Är det nån som vet någon burk som låter ljust och ettrigt på min gixxer och kan väsnas nån kilometer bort?

Utan att tappa effekt?

Akra? Hur är dom?

gixxer_1255 skrev:
Jag har kört med en Acrapovic dämpare på min Turbogixxer och jag har kört utan ljuddämpare oxå, men jag känner ingen skillnad. Om man bänkar hojen för man nog fram skillnad. Nu håller jag på att modifiera en Yoshimura Raceonly dämpar så att hojen skall låta lite iaf.
 
Grrrooov skrev:
Är det nån som vet någon burk som låter ljust och ettrigt på min gixxer och kan väsnas nån kilometer bort?

Utan att tappa effekt?

Akra? Hur är dom?

TOKTYST, hojen låter mindre än en standard iaf på en turbohoj, iofs lite roligt ibland att ha 244hk på bakhjulet och hojen låter snällare an en standard.
 
Last edited:
Peder Rosberg skrev:
Man kan nästan räkna tusen kroner hästkraften oavsett tillvägagångssätt,,,


Bågen har gått i närheten av Falkenberg innan. Ingen du känner till? Ulf Isaksson hette han. Sen Mikael som jag köpte den av.

Omkullkörd men det vill ingen erkänna knappt.
 
Klarar man sig med det menar du för turbo? Vill ha upp cykeln på trean utan någon vidare ansträngning som sliter för mycket :-)


madmagnus skrev:
bygg ett eget turbokit för 10-15 tusen... fixar du inte det så klarar du förmodligen inte sugmotortrimma själv heller å det e minst lika dyrt och håller sämre... dessutom genererar det mindre effekt. trimkammar och portningsjobb kostar säkert 15000:- å då har du kanske 30-40 hk till. samma pengar på ett turbokit så pratar vi 150 hk effektökning kanske :tummenupp
 
Har du haft ute hojen på bana ännu?

boka annars in 2/7-3/7, då anordnar Humlans Endurance Team bankörning, kör tills du spyr!

Även tips med spårval, fjädring, sittställning, mm. mm.

Apropå inget så är det FÅ gsxr 750 som går upp på bakhjulet på trean...fast om du har tur så får du se vår toktrimmade gixxer 750 :)
 
Nej inte på bana. Skulle väl ha crashkåpor på den. Jag vill egentligen leka mest. Visst har jag varit sugen på bana men det var väl egentligen när jag hade rgv.

Tycker denna cykeln känns konstig. Är väl sne eller något.

Hade ju en original 750 från -00 innan och den gasade jag ju upp på bakhjulet på trean. Den jag har nu som ska ha några pållar till vill ju knappt resa sig om man kopplar till den. Bara lättar lite. Nerdrevad ett kugg fram också.

Tåbbä skrev:
Har du haft ute hojen på bana ännu?

boka annars in 2/7-3/7, då anordnar Humlans Endurance Team bankörning, kör tills du spyr!

Även tips med spårval, fjädring, sittställning, mm. mm.

Apropå inget så är det FÅ gsxr 750 som går upp på bakhjulet på trean...fast om du har tur så får du se vår toktrimmade gixxer 750 :)
 
Kom till Anderstorp nästa bankörning, där finns flera proffesionella förare som hjälper dig med gratis råd!
Kraschkåpor är väl inte nödvändigt, det viktigaste är väl att ha kraschpuckar, så att du inte repar eller bucklar ramen (bucklig ram = osäljbart)

Nr:18 har begagnade kraschkåpor till en 750 om du är intresserad..

Seså, kom dit o kör & bli fast i träsket du med! :)
 
Vad kostar det att åka på bana då? Licens? Kraschpuckar går ju inte att ha på vänstra sidan utan att kapa ett hål i originalkåpan ju och det är jag inte så sugen på...

Tåbbä skrev:
Kom till Anderstorp nästa bankörning, där finns flera proffesionella förare som hjälper dig med gratis råd!
Kraschkåpor är väl inte nödvändigt, det viktigaste är väl att ha kraschpuckar, så att du inte repar eller bucklar ramen (bucklig ram = osäljbart)

Nr:18 har begagnade kraschkåpor till en 750 om du är intresserad..

Seså, kom dit o kör & bli fast i träsket du med! :)
 
Det kostar 1000:-/dag, det är LÄTT värt det! Sist så blev det gymt mycket körande!
Licens behövs ej, endast körkort!
Det går ju köra utan kraschpuckar på vänstra sidan, det är bara att se till att man kraschar åt höger :)
Försäkringar gäller EJ....
 
Jag tycker inte att 1000kr/dag låter inspirerande. Vad får man för dom? Vad kostar det att åka till anderstorp och bara köra en vanlig dag för att ha lite roligt? Funkar det? Eller måste man ta träningslicens då?


Tåbbä skrev:
Det kostar 1000:-/dag, det är LÄTT värt det! Sist så blev det gymt mycket körande!
Licens behövs ej, endast körkort!
Det går ju köra utan kraschpuckar på vänstra sidan, det är bara att se till att man kraschar åt höger :)
Försäkringar gäller EJ....
 
Tåbbä skrev:
Det kostar 1000:-/dag, det är LÄTT värt det! Sist så blev det gymt mycket körande!
Licens behövs ej, endast körkort!
Det går ju köra utan kraschpuckar på vänstra sidan, det är bara att se till att man kraschar åt höger :)
Försäkringar gäller EJ....


1000:- låter jäääkligt mycket :va mellan 200 och 400 brukar vara mer normal pris
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top