Trimma en FMX?

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
SV650S -06
Jag köpte för ett par månader sedan (efter en fyra-fem år utan hoj) en Honda FMX 650. När jag provkörde den tyckte jag väl inte att det var något fel på den och så tyckte jag den var schnügg. Så det blev en -05a med GPR-slipon. Nu har det gått ett par hundra mil och jag undrar om det kanske inte går att få ur mer effekt. Men hur skall jag gå till väga?

Är det värt pengarna att göra en bänkning? Jag tror inte att förgasarinställningar är gjorda efter att GPR-rören monterades. Jag vill ju å andra sidan inte betala tretusen kronor för att få ur bara ett par tre extra kusar.

Frågan är väl egentligen om det är någon idé att försöka få ur en tio-femton hästar till, eller om jag skall byta in & köpa något annat?

Sitter ju samma motor i den som i XR/dominator osv (grunden är samma, sen skiljer sig elstart/600/650 etc).

Annan kam, flatside förgasare, porta, helsystem, högkompskolv, öppnad luftburk är väl några saker man kommer att tänka på lite spontant.
Öppna luftburken lite kan du prova med iom att du har lite bättre flöde i avgaset. Även plocka bort det främre avgastsystemet och se ifall de slängt in någon ond strypning där.

Eller byta hoj. Men vet inte ifall XT660 är så mycket bättre

Jag epostade BIKE i Trållhättan med. En herr Martin svarade, inte helt olikt svaren här:
En viss effektökning på det övre registret kan du få, men inga 10 hk. Sen
kan tyvärr hojen bli väldigt svår att bestycka och känslig för temperaturer
och luftfuktighet. Jag avråder dej till en sådan "trimning". Om du önskar en
sådan ökning så är det uppborrning och högkompkolv, portning av topp m.m. Då
sticker dock prislappen iväg något.

Så mycket meka är definitivt inget jag orkar hålla på med, eller har lust att lägga miljoner på. Då är det ju faktiskt bättre att köpa en annan hoj. Tack för svaren mina vänner.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg