Trim till KTM Duke 125

Det krävs åtminstone 25 hk för att komma upp i den farten vilket innebär grova modifikationer. På 125cc ger det nästan samma litereffekt som en 250 GP-hoj.. :)
 
men varför köper du en seg hojj om du vill köra snabbt? var det för att KTM.en vart snygg? :)
 
big bore och turbo så kanske kanske, men en hoj med sådär upprätt körställning behöver nog mer än 25 hk, snarare bortåt 35-40 hk skulle jag gissa och det är inget man snyter fram så lätt.
 
Inte så lätt att svara på utan att ha lite bakgrund. Hur låter den när du ligger på toppfart nu? Maxvarvar den så den låter brapapapapapa eller låter den mer brrröööööööööö? Gärna film! :hej
 
big bore och turbo så kanske kanske, men en hoj med sådär upprätt körställning behöver nog mer än 25 hk, snarare bortåt 35-40 hk skulle jag gissa och det är inget man snyter fram så lätt.

Stämmer nog bra, min mito har 30 hk och gör 160 på mätaren, då har den kåpor.
Men att ens få 25 hk i en sån här maskin, då krävs en ambitionsnivå som ligger ett par snäpp högre än den genomsnittlige fjunisen :)
 
Snackade med en polare och han trodde de skulle räcka med att byta drev och plana topplocket, vad tror ni om det? :brinnerup
 
Snackade med en polare och han trodde de skulle räcka med att byta drev och plana topplocket, vad tror ni om det? :brinnerup

Som sagt, du behöver dubbla effekten för att komma upp i den farten, och det gör du inte genom att enbart plana toppen..
 
för den skall går över 160km/t behövs du tre - fyra gasoltuber en galotin som krossa kranen på dom då går det snabbt en stund :)))).) funkar det inte köp en egli kwaw turbo :))
 
Som sagt, du behöver dubbla effekten för att komma upp i den farten, och det gör du inte genom att enbart plana toppen..

Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?
 
Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?

120-130 beroende på hur mycket det blåser och hur pissnödig man är ifall man ska tro på google :näsblod
 
Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?

Det med "dubbla effekten" var ju lite mellan tummen och pekfingret, men det stämde visst bra :)

Ökar luftmotstånden exakt i kubik med hastigheten?
 
Det med "dubbla effekten" var ju lite mellan tummen och pekfingret, men det stämde visst bra :)

Ökar luftmotstånden exakt i kubik med hastigheten?

Ja, med reservationen att alla ekvationer i din fysikbok är approximationer och därmed aldrig 100,000 % exakta.

Luftmotståndet, F = 0,5*cw*A*v^2

cw = luftmotståndskoefficient
A = frontarean
v = hastigheten

Lägg till hjulets radie så får du fram vridmomentet på drivhjul, M = F*r

Vridmomentbehovet på drivande hjul ökar alltså i kvadrat med hastigheten. Inte att förväxla med vridmomentet hos motorn som kan växlas fram till vad som helst.

Lägger man till att för en givet hastighet måste hjulet rotera med en given rotationshastighet som ökar linjärt med hastigheten så blir effektbehovet slutligen i kubik.

Men i låga farter så är rullmotståndet en större påverkande faktor och den ökar bara linjärt med hastigheten, dvs effektbehovet för att övervinna rullmotståndet blir i kvadrat.
 
Last edited:
Ja, med reservationen att alla ekvationer i din fysikbok är approximationer och därmed aldrig 100,000 % exakta.

Tack, då har man insikt i det också. Det var den sista klossen jag saknade, att hjulets rotationshastighet spelar roll för momentet, vilket det självklart gör.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top