Trim till KTM Duke 125

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det krävs åtminstone 25 hk för att komma upp i den farten vilket innebär grova modifikationer. På 125cc ger det nästan samma litereffekt som en 250 GP-hoj.. :)
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Börja med att få den avstrypt... Duke är väl strypt till 100 från fabrik?
 

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 87
men varför köper du en seg hojj om du vill köra snabbt? var det för att KTM.en vart snygg? :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
big bore och turbo så kanske kanske, men en hoj med sådär upprätt körställning behöver nog mer än 25 hk, snarare bortåt 35-40 hk skulle jag gissa och det är inget man snyter fram så lätt.
 

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Inte så lätt att svara på utan att ha lite bakgrund. Hur låter den när du ligger på toppfart nu? Maxvarvar den så den låter brapapapapapa eller låter den mer brrröööööööööö? Gärna film! :hej
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
big bore och turbo så kanske kanske, men en hoj med sådär upprätt körställning behöver nog mer än 25 hk, snarare bortåt 35-40 hk skulle jag gissa och det är inget man snyter fram så lätt.

Stämmer nog bra, min mito har 30 hk och gör 160 på mätaren, då har den kåpor.
Men att ens få 25 hk i en sån här maskin, då krävs en ambitionsnivå som ligger ett par snäpp högre än den genomsnittlige fjunisen :)
 

OskarJ

Ny medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Vadstena
Hoj
Yamaha YZF R125
Snackade med en polare och han trodde de skulle räcka med att byta drev och plana topplocket, vad tror ni om det? :brinnerup
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Snackade med en polare och han trodde de skulle räcka med att byta drev och plana topplocket, vad tror ni om det? :brinnerup

Som sagt, du behöver dubbla effekten för att komma upp i den farten, och det gör du inte genom att enbart plana toppen..
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
för den skall går över 160km/t behövs du tre - fyra gasoltuber en galotin som krossa kranen på dom då går det snabbt en stund :)))).) funkar det inte köp en egli kwaw turbo :))
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, du behöver dubbla effekten för att komma upp i den farten, och det gör du inte genom att enbart plana toppen..

Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?

120-130 beroende på hur mycket det blåser och hur pissnödig man är ifall man ska tro på google :näsblod
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så dubbla effekten leder till att topphastigheten ökar 26 %.
Fast den ekvationen stämmer dåligt i låga farter där luftmotståndet inte riktigt börja dominera.

Hur snabb är en duke 125 original?

Det med "dubbla effekten" var ju lite mellan tummen och pekfingret, men det stämde visst bra :)

Ökar luftmotstånden exakt i kubik med hastigheten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det med "dubbla effekten" var ju lite mellan tummen och pekfingret, men det stämde visst bra :)

Ökar luftmotstånden exakt i kubik med hastigheten?

Ja, med reservationen att alla ekvationer i din fysikbok är approximationer och därmed aldrig 100,000 % exakta.

Luftmotståndet, F = 0,5*cw*A*v^2

cw = luftmotståndskoefficient
A = frontarean
v = hastigheten

Lägg till hjulets radie så får du fram vridmomentet på drivhjul, M = F*r

Vridmomentbehovet på drivande hjul ökar alltså i kvadrat med hastigheten. Inte att förväxla med vridmomentet hos motorn som kan växlas fram till vad som helst.

Lägger man till att för en givet hastighet måste hjulet rotera med en given rotationshastighet som ökar linjärt med hastigheten så blir effektbehovet slutligen i kubik.

Men i låga farter så är rullmotståndet en större påverkande faktor och den ökar bara linjärt med hastigheten, dvs effektbehovet för att övervinna rullmotståndet blir i kvadrat.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja, med reservationen att alla ekvationer i din fysikbok är approximationer och därmed aldrig 100,000 % exakta.

Tack, då har man insikt i det också. Det var den sista klossen jag saknade, att hjulets rotationshastighet spelar roll för momentet, vilket det självklart gör.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top