Trim recept

GSX-R1100W93 skrev:
2554935 Håller med dej ,min hoj kommer att användas även som en helt vanligt touring hoj inte bara som en tävlings hoj.

Hur är det med hållbarheten om hojen kommer kunna varvas till 13k?
 
Jag har en 750 cdi box på min men skulle villa ha en 1100 box då min motor är orginal och ej klarar det högre varvet, så är du intresserad av att byta kan du PM:a mig.
 
Lam-Kaka skrev:
2554970 Hur är det med hållbarheten om hojen kommer kunna varvas till 13k?

En försämring med en faktor 10 lär man kallt räkna med jämfört med 11k.

Veckovisa oljebyten (för att kolla efter lagerpartiklar) är iaf något man måste pyssla med om man vill ha någon liten chans att kunna rädda vev och stakar från att lufta motorns övriga delar.
 
Lam-Kaka skrev:
2554970 Hur är det med hållbarheten om hojen kommer kunna varvas till 13k?

Var noga med riktning/balansering av veven samt viktning av kolvar och stakar...
 
andersbrink skrev:
2555518 En försämring med en faktor 10 lär man kallt räkna med jämfört med 11k.

Veckovisa oljebyten (för att kolla efter lagerpartiklar) är iaf något man måste pyssla med om man vill ha någon liten chans att kunna rädda vev och stakar från att lufta motorns övriga delar.

Anders du kan skriva hur du skulle trima hojen för att få max effekt och samt få en lättkörd hoj för vardag.
 
GSX-R1100W93 skrev:
2549945 Vad sägs om det här trim receptet på en gsxr 1100w 93

Big-bore med JE kolvar 1195cm
Full-race portning och epoxy plastning
Förgasare mikuni TMR-41
Kammar yoshimura steg 3
Carrillo vevstakar

vad blir det för slut effekt ? nåt bättre förslag ?

Ja ett: sälj din vattenskadade, överviktiga touringsläde och och lägg dina 60k på en riktig gixxer med luft/oljekylning... :D en -91 tex :yoparty :yoparty
 
GSX-R1100W93 skrev:
2555743 Anders du kan skriva hur du skulle trima hojen för att få max effekt och samt få en lättkörd hoj för vardag.

Det enklaste sättet för dig att beskriva hur du vill ha din motor är att rita upp hur du vill att vridmomentkurvan ska se ut.

En lättkörd hoj för dig är kanske svårkörd för någon annan eller tvärt om. Ett annat sätt att beskriva motorn är att bestämma sig för hur ofta du är villig att lyfta på ventilkåpan samt byta motorolja+filter.
 
andersbrink skrev:
2556369 Det enklaste sättet för dig att beskriva hur du vill ha din motor är att rita upp hur du vill att vridmomentkurvan ska se ut.

En lättkörd hoj för dig är kanske svårkörd för någon annan eller tvärt om. Ett annat sätt att beskriva motorn är att bestämma sig för hur ofta du är villig att lyfta på ventilkåpan samt byta motorolja+filter.

jag vill få en jämn register från botten till topp kanske lite extra på topp för att ha den kick känsla på toppen, olje byte kan jag göra vid 500 mil.
 
Några 180 hästar på bakhjulet blir det inte, möjligen runt 170 och får inte varvas mer än 11k. Det är kall- och varm-starter som kommer att fresta på kammarna (som slits ned i "förtid") och du bör ha toppsmörjning för att kunna förlänga intervallerna till 500 mil. Jag är osäker på om det går att montera 32/28 ventiler, har inte kikat mer noggrant på avståndet mellan insugarna men även 31/27 kan supporta 170. Med den relativt lilla kubiken går det inte att få samma vrid vid 4k som vid 10k. Kompet lär du begränsa till 13:1 och köra på 98. Orkar du konvertera till E85 kan du köra på 15:1, även på gatan. Effektskillnaden blir 11 hästar pga komphöjningen.
 
Om jag Vill ha turbo vad blir det då för kostnad och vilka förändrigar skall jag göra i motor jag kan använda mina JE kolvar,Carrillo vevstakar, CV 40 ...

Anders du kan komma med en Turbo förslag istället för sugbygge.
 
GSX-R1100W93 skrev:
2562050 Om jag Vill ha turbo vad blir det då för kostnad och vilka förändrigar skall jag göra i motor jag kan använda mina JE kolvar,Carrillo vevstakar, CV 40 ...

Anders du kan komma med en Turbo förslag istället för sugbygge.

Kan du kompsämka så att du får ca 8:1 (geonom spacer samt nersvarvning av kolvtopparna OBS Min godstjocklek 5mm) så kan du men APE stänger + muttrar , carillostakar och heavyduty kolvbultar kan du kräma 400hk ur den spisen.

Men i ditt fall skulle jag köra E85, och bespara mycket "kompsänkningsproblem"

F.ö satsa på Misu TD04 serien t.ex 16,18,19T de är väldigt prisvärda och funkar mycket bra.

Sök i turboforumet (min byggtråd m.fl) så hittar du vad du behöver

/ Jonas
 
1100 wc'n behöver bara kompsänkas (med bibhållna originalkolvar) för att tåla ca max 300 hästar med turbo. Förslagsvis siktar du på ca 270 hästar och det är bara kompsäkning, justerbara kamdrev och styvare koppling (MC-Xpress kitet) som behövs - utöver turboprylarna.

Ska du ladda mer än 300 måste Carillo, JE kolvar och APE dragstänger+muttrar monteras. Lådan håller för ca 450. Vevaxeln för ca 500.
 
Jag körde med Wiseco 1195cc och turbo funkade utmärkt laddade upp till 1bar, komp sänkte med hemma gjord cyliderfot spacer i 2mm alu.
Använde en mit16t den kändes för liten så jag skulle nog satsa på en större turbo.
Enda problemet jag hade var förgasarna orginal cv40 dom ville gärna flöda över.

GSX-R1100W93 skrev:
2562050 Om jag Vill ha turbo vad blir det då för kostnad och vilka förändrigar skall jag göra i motor jag kan använda mina JE kolvar,Carrillo vevstakar, CV 40 ...

Anders du kan komma med en Turbo förslag istället för sugbygge.
 
gsxr1200 skrev:
2563378Enda problemet jag hade var förgasarna orginal cv40 dom ville gärna flöda över.

Malpassi-regulatorerna behöver alltid få fjädern avkortad för att man ska kunna ställa ned bränsletrycket till 0.1 Bar.
 
andersbrink skrev:
2558805 Några 180 hästar på bakhjulet blir det inte, möjligen runt 170 och får inte varvas mer än 11k. Det är kall- och varm-starter som kommer att fresta på kammarna (som slits ned i "förtid") och du bör ha toppsmörjning för att kunna förlänga intervallerna till 500 mil. Jag är osäker på om det går att montera 32/28 ventiler, har inte kikat mer noggrant på avståndet mellan insugarna men även 31/27 kan supporta 170. Med den relativt lilla kubiken går det inte att få samma vrid vid 4k som vid 10k. Kompet lär du begränsa till 13:1 och köra på 98. Orkar du konvertera till E85 kan du köra på 15:1, även på gatan. Effektskillnaden blir 11 hästar pga komphöjningen.

Bohlin fick ju 186 hästar med motsvarande trim, så varför bara 170 på denna motor? Vill korrigera lite, han hade inga 28:or på avgas, utan 27:or.
 
Klart det går att få 180 hästar (och mer än så), men sänker man ribban till 170 hästar är det trevliga väghästar med originalkammarna då Yosh Stage 3 inte är speciellt hållbara och sliter hårdare på lober och ventiler.
 
det innebär att jag skall bara utöka till 1195 , porta toppen med originalkammarna och TMR 41 för att få dem 170hk och samt klara mej med en service intervallerna på 500 mil ? Vad får man med 750w originalkammarna istället för 1100w kammar ? dem är väl lite vassare


ett ex. på en vattenbuffeln : http://www.gsxr.tk/
 
Last edited:
Det är nog ingen här på SH som vet skillnaden i lyft och duration på 750w och 1100w kammar. Vassare kammar sliter mer på ventilerna - och om 750w kammarna är vassare (som nu används i en motor med mindre/lättare ventiler) så slits 1100-ventilerna snabbare.

Ska du köra på gatan, samtidigt ha en trevlig vridkurva och inte vill serva motorn mer än vanligt ska du inte stoppa in vassare kammar än originalet.
 
GSX-R1100W93 skrev:
2609646 Vilka modifieringar skall göras om man skall använda lustgas och hur många hästar vinner man med lustgas ?

O-ringade foder, kopparpackning (den vattenkylda blir svår att få tät), bättre dragstänger, smidda kolvar, bättre vevstakar, minst 3 mm gods i kolvbultarna, racesoppa.

Du kan skjuta ca 100% mer effekt med lustgas. Om din sugmotor ger 170 på baken kan du få ca 340 med lustgas. SVEMO's regelverk har förbjudit lustgas i alla MC-klasser utom Funnybike.

Rekommenderas ej, iaf för hur reglerna ser ut idag.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top