Trefasfråga till elektriker, hjälp!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Vänder mig till kunskapsbanken på Sporthoj för att kolla om jag har haft otur när jag tänkte...
Vår gamla ugn rasade häromdagen och eftersom styrningen till hällen även satt där i blev vi tvungna att idag köpa både ny ugn och ny induktionshäll. Den gamla ugnen satt kopplad med en perilexkontakt i väggen och den gamla hällen fick sin matning från ugnen.
Nu är det däremot två separata maskiner som matas via separata kablar. Ugnen skall ha 230v en fas och hällen 230v en eller två faser.
Jag hade tänkt att helt enkelt låta bägge kablarna gå in i en perilexkontakt, koppla hällen till L1 och L2 samt nollan och ugnen till L3 och nollan. Alla faserna är säkrade med 16A.
Har jag tänkt rätt, eller kommer hela huset brinna ner när jag slår på strömmen?

Det låter rätt. Men mät upp perilexuttaget först. Det är inte säkert att nollan verkligen är framdragen. Det händer att den hoppas över ifall det man kopplar in går på 380V.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Tack! Har haft isär uttaget och kollat så blå kabeln finns, men får se till att skaffa ett mätinstrument och kolla att det verkligen är en nolla också...

Två av plattorna ligger på en fas och två på den andra? Iom att den går på 230 volt så behöver du en nolla för att få rätt spänning.

Men hur kan det vara en eller två faser till hällen?

2faser då är det 380v men man använder bara 2 proppar .Brukar gå att koppla på olika sätt

Två av plattorna ligger på en fas och två på den andra? Iom att den går på 230 volt så behöver du en nolla för att få rätt spänning.

Men hur kan det vara en eller två faser till hällen?

Du byglar L1 och L2 i hällen om du kör på en fas. Behöver ju i och för sig säkra upp en smula i så fall...

Ja, i en modern häll behöver elektroniken nolla...
Hm.. trådkapning på G men det faller iaf inom trådrubriken!
Påståendet väcker en del frågor..
Bor i ett gammalt hus (-68) och där finns bara fyra trådar in från jordkabeln.
Ger det några begränsningar betr trefasutrustning?
Nån som vet?
Har en arboga borr och en pinnsvets som stått.. "ett tag" och väntat på kräm...

Nån som vet?

Du menar enfas? För du har hyfsat säkert trefas och jord in, jorden går över till nolla i skåpet.

Nån som vet?

Gissar att du med 'jordkabel' menar servisen och att denna har fyra ledare..? (Jordkabel kan ju i sammanhanget annars lätt missförstås.) I TN-C-system så delar du ju upp PEN-ledaren i centralen till en jordskena och en nollskena. (Nolla och jord är anslutna till samma punkt i trafon...) Om flerfaslaster behöver nolla eller ej avgörs ju av dess karakteristik. En 3-fasmotor är ju helt symmetrisk och behöver ingen nolla medan en panna av modernare snitt behöver en nolledare, pga elektroniken, även om dess elementspänning är 400V...
Svaret är - nej, servisen i sig ger inga begränsningar men se till att de laster som ska ha nolla har det, annars händer tråkigheter...

Last edited:
Du byglar L1 och L2 i hällen om du kör på en fas. Behöver ju i och för sig säkra upp en smula i så fall...

Helt korrekt, men jag antar att jag i så fall måste effektbegränsa hällen eller säkra upp och dra grövre tråd.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och dra en Perilex-hane till en kopplingsdosa där jag sedan grenar ut respektive faser/nolla/jord till bägge maskinerna. Troligen inte helt korrekt gjort, men förhoppningsvis fungerande och säkert.

Helt korrekt, men jag antar att jag i så fall måste effektbegränsa hällen eller säkra upp och dra grövre tråd.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och dra en Perilex-hane till en kopplingsdosa där jag sedan grenar ut respektive faser/nolla/jord till bägge maskinerna. Troligen inte helt korrekt gjort, men förhoppningsvis fungerande och säkert.

Nej, helt enligt boken blir det inte hur man än gör då man normalt inte får blanda 1- och 2-faslaster på samma grupp. Det man dock gör i praktiken är att splitta ut en av faserna i Perilexen och sätter ett 1-vägs 230V-uttag på sidan och kör hällen på de två resterande faserna - här behövs egentligen också ett 3-poligt överströmsskydd... Det som ställer till det ytterligare är att ett flerfasuttag måste vara fullkopplat - vilket gör att ett lån av L3 till ugnen blir svårt att förena med både SS 436 40 00 och god elsäkerhet... (Spännande saker händer om man kör en Old Schoolspis 3-fas i en sån installation...) Meeeen, nu kommer väl inte installationen följa SS hur som helst, då jag med tanke på frågeställningen antar att du saknar AB-L...

Last edited:
Nej, helt enligt boken blir det inte hur man än gör då man normalt inte får blanda 1- och 2-faslaster på samma grupp. Det man dock gör i praktiken är att splitta ut en av faserna i Perilexen och sätter ett 1-vägs 230V-uttag på sidan och kör hällen på de två resterande faserna - här behövs egentligen också ett 3-poligt överströmsskydd... Det som ställer till det ytterligare är att ett flerfasuttag måste vara fullkopplat - vilket gör att ett lån av L3 till ugnen blir svårt att förena med både SS 436 40 00 och god elsäkerhet... (Spännande saker händer om man kör en Old Schoolspis 3-fas i en sån installation...) Meeeen, nu kommer väl inte installationen följa SS hur som helst, då jag med tanke på frågeställningen antar att du saknar AB-L...
Korrekt antagande... Just därför tänkte jag göra själva splittningen i en extern dosa och behålla Perilex-uttaget intakt med alla faser kopplade så att eventuella utbyten av vitvaror i framtiden inte skall råka medföra några risker.
Skall även passa på att regla ihop dvärgbrytarna i gruppen så jag slipper bli av med bara en fas om säkringen löser.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...