Tre veckor till Rossis debut på Yamaha.

Vad tusan. Det skulle ju vara en poll det här. Blev väl ngt knas....

Jag tror i varje fall att han kommer att vara snabb från start, kanske inte snabbast men snabb.
 
Tror han kommer lyckas bra med det han ska göra sitt första test. D.v.s tala om vad han vill ha gjort och vad han vill ha ändrat. Förmodligen har de redan pratat om det en del, så teknikerna jobbar väl på det redan.
Men några fantomtider på hojen direkt är väl ganska osannolikt, men inte omöjligt givetvis när det gäller rossi.
 
Nja, nu tror jag att Valentino är ute på tunn is. Fast visst, en utmaning som heter duga blir det ju, och det var ju det han sökte.
 
Helt ärligt tror jag att den nya Yamman är betydligt bättre än fjolårets. Nu såhär i början kommer han nog inte att bry sig så mycket om varvtider.
 
Goodstuff, vad för val vill du ha i pollen så fixar jag det.

Rossi, kommer ta det lugnt och lära känna hojen! Fast hans "lugnt" är nog inte vad vi tror, han lär pusha och se vad hojen klarar av.
 
Chris Ash skrev:
Helt ärligt tror jag att den nya Yamman är betydligt bättre än fjolårets. Nu såhär i början kommer han nog inte att bry sig så mycket om varvtider.

Lite av problemet är väl att det inte är bestämt vad som är den "nya" yamahan, eller det är iaf inte känt vad yamaha har, eller om de har något speciellt i skjortärmen.

Valmers, nog är det en utmaning för rossi, men jag är ganska säker på att rossi och yamaha kommer ta segrar nästa år, titeln blir svårare, men jag anser att Rossi är bra mycket snabbare än vad checa och melandri är, och trots att ingen av dem segrat i år, så har de vart i täten och nosat..
 
Dom har väl gjort ordning Fortunan precis som Rossi vill att den ska vara va?
 
Joker skrev:
Dom har väl gjort ordning Fortunan precis som Rossi vill att den ska vara va?

Nja, de säger att de ska göra det, men att lyckas är en helt annan femma.
yamaha har dock varit med så länge att chansen för att de ska lyckas är ganska så stor.
 
oFFkeFF skrev:
Lite av problemet är väl att det inte är bestämt vad som är den "nya" yamahan, eller det är iaf inte känt vad yamaha har, eller om de har något speciellt i skjortärmen.

Valmers, nog är det en utmaning för rossi, men jag är ganska säker på att rossi och yamaha kommer ta segrar nästa år, titeln blir svårare, men jag anser att Rossi är bra mycket snabbare än vad checa och melandri är, och trots att ingen av dem segrat i år, så har de vart i täten och nosat..

Jag menar 04:an som den kommer att vara(och utvecklas) under säsongen. Det är allt som spelar nån roll egentligen.
 
Det ska bli riktigt intressant att se hur årets M1 kommer att vara (eller kommer den att heta M2 nu?). Frågan är om den kommer att vara konkurrenskraftig OCH pålitlig. Då kommer Vale definitivt vara med och kämpa om titeln i år igen.

Undrar om dom kommer att överge 5-ventilstoppen i förmån för 4-ventilaren? Dom har visst haft svårt att få 5:an att ge mer effekt än 4:an enligt det man hört.
 
Jag tror att han kommer vara långsammare än alla förväntar sig. Han har ända sedan tiden med Aprilia kört på toppmaterial. Nu gör han inte det.

Kenny Roberts Snr formulerade problemet på ett bra sätt:

"...if he has to ride the 2003 bike, there's no way. No way. No way for the championship."

"It just seems that it took them [Yamaha] a while to understand that the road they were going down wasn't going to be successful. I think being that they are a Japanese company and that they are Japanese, they take little steps in where they want to go. Because obviously they don't need sponsorship to get where they want to go. So they can make these little steps and no one cares except Marlboro, who they lost."

Läs mer här.
 
Nyteknik skrev:
Jag tror att han kommer vara långsammare än alla förväntar sig. Han har ända sedan tiden med Aprilia kört på toppmaterial. Nu gör han inte det.

Kenny Roberts Snr formulerade problemet på ett bra sätt:

"...if he has to ride the 2003 bike, there's no way. No way. No way for the championship."

"It just seems that it took them [Yamaha] a while to understand that the road they were going down wasn't going to be successful. I think being that they are a Japanese company and that they are Japanese, they take little steps in where they want to go. Because obviously they don't need sponsorship to get where they want to go. So they can make these little steps and no one cares except Marlboro, who they lost."

Läs mer här.

Det står som sagt, 2003 års cykel och ingen chans till mästerskapet.. Däremot med förbättringar så ökar ju det chanserna.
Men både yamaha och rossi skulle överraska om de tog titeln nästa år, men race kommer vinnas, trots att hondan är bättre. Exempelvis tror jag inte duccen är så mycket bättre än yamahan, men att ducce hade en värre förare än yamaha hade tillgång till i år, nämligen capirossi..
Nästa år har yamaha Rossi, och förhoppningsvis oskadad barros, dessutom tror jag melandri börjar få än mer erfarenhet. Räkna inte bort yamaha..
 
Att 2003 års Yamaha inte kommer att räcka till är ju ganska solklart men Yamaha lär ju inte lägga ner alla de pengarna på att signa Rossi med personal för att ge honom fjolårets hoj. Satsningen är fundamental och de har omorganiserat hela sin racingavdelning för att Rossi ska kunna leverera de resultat som de hoppas. Angående femventilstopparna så kommer fortsätta med det, i varje fall utåt, eftersom den kopplingen till deras gathojar är viktig. Det är ingen nackdel i varje fall.
 
Sete vinner 2004.... :tungan

Risken finns ju att Rossi kommer vurpa rätt mycket i början, har han otur blir han skadad.
Men han är ju känd för att kunna "utveckla" sina hojar rätt bra, så det kommer nog gå snabbt i slutet av säsongen!
 
Blir intressant att se vad Rossi kan göra med Yamman. Melandri nämnde att chassiet var på gränsen till farligt och Randy Mamola tyckte motorn var hopplös, så det finns lite att jobba på. :hihi Fast Rossi är grymt duktig...
 

Bifogat

  • claudios.jpg
    claudios.jpg
    35.8 KB · Visningar: 91
Goodstuff skrev:
Yamaha lär ju inte lägga ner alla de pengarna på att signa Rossi med personal för att ge honom fjolårets hoj. Satsningen är fundamental och de har omorganiserat hela sin racingavdelning för att Rossi ska kunna leverera de resultat som de hoppas.

Det får vi verkligen hoppas! Men det måste ju vara så de resonerat, för man pyntar ju inte dyra pengar för att sätta "den bäste" på en otillräcklig hoj. Yamaha har väl letat efter det här tillfället sedan de förlorade Rainey 1993 egentligen. De försökte ju göra samma sak med Doohan när det begav sig.
 
Det var faan vad alla ska tycka å tro så fort man ens nämner Rossi's faster! Vi lär väl komma till insikt ett par,tre race in i säsongen..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Det var faan vad alla ska tycka å tro så fort man ens nämner Rossi's faster! Vi lär väl komma till insikt ett par,tre race in i säsongen..

/B

Men du måste hålla med om att hans flytt är bland det intressantaste som har hänt i racingen på senaste tid. Alltid kul att spekulera!
 
Bj.O.rn skrev:
Det var faan vad alla ska tycka å tro så fort man ens nämner Rossi's faster! Vi lär väl komma till insikt ett par,tre race in i säsongen..

/B

Men den som vet något alls om racing vet också att det är en nära nog unik händelse. När senast flyttade en regerande/dominerande mästare från Honda (eller något annat överlägset fabrikat) i 500/MotoGP? Som om Doohan hade flyttat från Honda till Suzuki eller Fogarty från Ducati till Yamaha. Klart att man är nyfiken!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top