Tre skruvar som sitter fast

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Skulle ta av ljuddämparen tidigare idag, den sitter med 3 st skruvar. Alla tre gick av :huvet Har försökt att borra ur och banka i skruvmejsel/bits, men antingen har dom gått av eller så har dom bara snurrat. Kan ju inte spänna fast ljuddämparen heller så det gör det hela ännu svårare....

Enda lösningen som återstår är att borra ur och gänga om, eller? Vad ska jag tänka på om jag gör det, eller finns det andra lösningar?

finns en grej som kallas grisapeck som e som en omvänd gängtapp man borrar ett lagom hål i skruven sedan skruvar man i tappen å drar åt å sedan försöker man skruva ur skruven smörj ordentligt med rostlösning av valfrittmärke :D

finns en grej som kallas grisapeck som e som en omvänd gängtapp man borrar ett lagom hål i skruven sedan skruvar man i tappen å drar åt å sedan försöker man skruva ur skruven smörj ordentligt med rostlösning av valfrittmärke :D

Vet inte om det skulle funka ändå eftersom jag inte kan spänna fast micronet utan måste hålla för hand och skruvarna sitter väldigt hårt.

Men om man ska testa, vet du var man kan få tag på sånna?

1. Svetsa fast en mutter i den del av skruven som sitter kvar, ta en mutter
som är ett nummer större än skruven...tex. M8 skruv = M10 mutter.

2. Låt muttrarna kallna, knacka till EN gång ordentligt på muttrarna.

3. Skruva ur skruvarna med lämplig nyckel.

KentW

P.S Glöm tankarna på "grispittarna", dom expanderar skruven och sen går
dom av..! Djävulens påfund.
D.S

Last edited:
Som Tooje skrev.. det liknar gängtappar men conade, spraya 5-56,, inte wd-40. i detta läget 5-56 är agressivare o "fräter" låt stå ngt dygn o prova sen. Själv jobbar jag på en smides firma o liknande saker dyker upp, o självklart hjälper man till om dett inte är för stora projekt. Åk till en lokal smides/verkstads firma o fråga snällt(ta med en kaka"S").. så hjälper dom dig säkert.

Vad du gör så bespara dig själv helvetet som grispittar orsakar, den fan som uppfann denna helvetessak skulle ha dödsstraff.:mad:

Det verkar vara bra verktyg. Är det bara att borra hål och dra i den då eller? Hade varit väldigt bra, ska åka och köpa mig ett sånt kit imorgon. Men ett av hålen är redan kört så det kommer jag behöva gänga, vart är det billigast att köpa gängverktyg?

Edit: Köper nog inte biltema verktygen iaf :gnissla

1. Svetsa fast en mutter i den del av skruven som sitter kvar, ta en mutter
som är ett nummer större än skruven...tex. M8 skruv = M10 mutter.

2. Låt muttrarna kallna, knacka till EN gång ordentligt på muttrarna.

3. Skruva ur skruvarna med lämplig nyckel.

KentW

P.S Glöm tankarna på "grispittarna", dom expanderar skruven och sen går
dom av..! Djävulens påfund.
D.S

Om jag fattade rätt så funkar inte det. Eller det blir svårt iaf för skruvarna sticker inte upp alls utan gick av precis i nivå med resten av metallen.

Last edited:
borra ett litet hål i skruven. slå inte ett bits(torx) som är lite större än hålet. de är idiotsäkert. har alltid funkat för mig.

Om du ska borra bort skruvarna, behöver du en skruvdragare, en lämplig borr till den tänkta gängtappen o sen nya skruvar. Borde inte vara några konstigheter, ta det försikt när du borrar bort de gamla skruvarna så du inte halkar snett med borren o lite lugnt när du gängar så det inte nyper fast o gängtappen går av.

Allt är bättre än gresapetten,För den går lätt av o då blir det ? ja hur gör man då?,,,

borra ett litet hål i skruven. slå inte ett bits(torx) som är lite större än hålet. de är idiotsäkert. har alltid funkat för mig.

Du menar väl att man SKALL slå i en torxbits i hålet väl ?

Funkar riktigt bra, till och med Bosse Bildoktorn tipsar om detta.

Det trode jag med, tills idag... Testade 5 gånger och bitset gick av varje gång..

Någon som vet någon i Kungsbacka trakten som antingen kan fixa en borrning/gängning ( är rädd att jag ska borra snett, eller hur viktigt är det att det är helt rakt?)?

Vad du än gör, använd aldrig någonsin grispittar! Det är jävulens påfund, skapade för att ställa till elände, katastrof och fanstyg :mad: :mad: :mad:
Som folk har nämnt ovan, borra hål och slå i torx, eller svetsa på något annat att dra med! Värme är din vän, några lagoma smällar med en hammare kan få skruvarna att släppa också! :smasha

//Hoztic på Polkas konto

Det verkar vara bra verktyg. Är det bara att borra hål och dra i den då eller? Hade varit väldigt bra, ska åka och köpa mig ett sånt kit imorgon. Men ett av hålen är redan kört så det kommer jag behöva gänga, vart är det billigast att köpa gängverktyg?

Edit: Köper nog inte biltema verktygen iaf :gnissla

Om jag fattade rätt så funkar inte det. Eller det blir svårt iaf för skruvarna sticker inte upp alls utan gick av precis i nivå med resten av metallen.

Det går att svetsa fast muttrarna ändå....det är värmen från svetsen som
gör jobbet, i de flesta fall så kan man skruva ur skruven med bara fingrarna,
låt den bara kallna först.

Lärde mig det här sättet nån gång i början på 70:talet, av en Volvo-mek.
Bakersta pinnskruven på avgasgrenröret på B20-motorn gick av slätt med
ytan när packningen gjort sitt.
Den här metoden fungerar varje gång.

KentW

Back