Tre skruvar som sitter fast

Det går att svetsa fast muttrarna ändå....det är värmen från svetsen som
gör jobbet, i de flesta fall så kan man skruva ur skruven med bara fingrarna,
låt den bara kallna först.

Lärde mig det här sättet nån gång i början på 70:talet, av en Volvo-mek.
Bakersta pinnskruven på avgasgrenröret på B20-motorn gick av slätt med
ytan när packningen gjort sitt.
Den här metoden fungerar varje gång.

KentW

Ok, då förstår jag. Ska se om Limez vill hjälpa mig med det imorgon då jag varken kan svetsa eller har en svets.

Tack för tipsen :tummenupp

Det trode jag med, tills idag... Testade 5 gånger och bitset gick av varje gång..

Någon som vet någon i Kungsbacka trakten som antingen kan fixa en borrning/gängning ( är rädd att jag ska borra snett, eller hur viktigt är det att det är helt rakt?)?

då måste du göra något fel :va. de går ju med bits från biltema för mig. hoppas du får bort skruvarna iallfall :tummenupp

Skippa grispittarna! Drog själv av 5 skruvar när jag bytte vattenpump på min bil. Försökte förjäves få ut dom med grispitt med fanskapet gick av och då är det omöjligt att borra upp skruven. Svetsa istället på en mutter på skruven. Banka till lite försiktigt på skallen och skruva ur. Denna metod har funkat bäst för mej iaf.

Allt är bättre än gresapetten,För den går lätt av o då blir det ? ja hur gör man då?,,,
Då är man fetrökt! Been there done that.
En så'n där liten jävel är stenhård och det måste till riktigt seriösa saker
för att få bort den om den går av...

Skippa grispittarna! Drog själv av 5 skruvar när jag bytte vattenpump på min bil. Försökte förjäves få ut dom med grispitt med fanskapet gick av och då är det omöjligt att borra upp skruven. Svetsa istället på en mutter på skruven. Banka till lite försiktigt på skallen och skruva ur. Denna metod har funkat bäst för mej iaf.
Jag testade samma övning på en bärarmsbult på förra bilen :huvet Det tog 3v att få bort skiten! Elda med svetsen, få bort nån hundradel, elda med svetsen, få bort nån hundradel, osv. Det gick åt mååååånga borrar, klinkersborrar, diamantfräsar mm :huvet

Rätt många bra ideer här men som folk säger grispittar suger, men själv har jag fått något från meckbrorsan som dom använder på hans underhålsavdelning på industri som jag tycker är överlägset.

Man borrar upp ett hål i skruven sen så knackar man in dom så dom sitter hårt, vet fan inte vad det heter men som en stenhård fyrkantig stav lätt konformad i hållet så den sitter jävligt hårt och sen är det bara att ta en skifnycket eller ringnyckel eller liknade och gänga ur skruven. 5-56 är ju bra att dra på en stund innan så det hinner krypa in och göra nytta.

Dock är dom jag fick jävla dyra vill inte hålla på med nått skit så det går av som en grispitt i hålet men jag har då aldrig misslyckats med en sån.

Annars så är ju svets och mutter jävla bra med om man har möjlighet till det.

Men när du borrar så se till att borra helt rakt.

Last edited:
vet fan inte vad det heter men som en stenhård fyrkantig stav lätt konformad

Såna har jag också använt, dom är inte riktigt fyrkantiga heller, den "platta" ytan är konkav så arr hörnen blir spetsiga.

Det bästa jag har provat i den vägen hittils!

Jag har även provat "torx-formade" pinnar som man släppte ner en slags mutter på som man sedan drog med nyckel.
Dom funkade dom med, men dom fjädrade så förbannat så varje gång det knäckte till och skruven lossnade så hann man bli rädd att det var stiftet som gick av.

Angående 5-56 förstår jag inte att folk envisas med det fortfarande, nästan alla andra rostlösare är bättre.
Senast använde jag något som heter "rost-chock", en slags rostlösande kylspray som gör att värmeväxlingen spräcker rost/oxidskiktet.
Oslagbart i kombination med värme.

På jobbet har vi en porrig rostlösare med namnet "Penetrant", den funkar den med.

Såna har jag också använt, dom är inte riktigt fyrkantiga heller, den "platta" ytan är konkav så arr hörnen blir spetsiga.

Det bästa jag har provat i den vägen hittils!

Jag har även provat "torx-formade" pinnar som man släppte ner en slags mutter på som man sedan drog med nyckel.
Dom funkade dom med, men dom fjädrade så förbannat så varje gång det knäckte till och skruven lossnade så hann man bli rädd att det var stiftet som gick av.

Angående 5-56 förstår jag inte att folk envisas med det fortfarande, nästan alla andra rostlösare är bättre.
Senast använde jag något som heter "rost-chock", en slags rostlösande kylspray som gör att värmeväxlingen spräcker rost/oxidskiktet.
Oslagbart i kombination med värme.

På jobbet har vi en porrig rostlösare med namnet "Penetrant", den funkar den med.

Aha ja du har rätt i det jag var väll lite hastig när jag skrev beskrivningen men satt på jobbet och var lite halvstressad när jag skrev.
Hur som Penetrant är det bra skit alltså, vart köper man sånt då? Skulle va kul att testa

Rätt många bra ideer här men som folk säger grispittar suger, men själv har jag fått något från meckbrorsan som dom använder på hans underhålsavdelning på industri som jag tycker är överlägset.

Man borrar upp ett hål i skruven sen så knackar man in dom så dom sitter hårt, vet fan inte vad det heter men som en stenhård fyrkantig stav lätt konformad i hållet så den sitter jävligt hårt och sen är det bara att ta en skifnycket eller ringnyckel eller liknade och gänga ur skruven. 5-56 är ju bra att dra på en stund innan så det hinner krypa in och göra nytta.

Dock är dom jag fick jävla dyra vill inte hålla på med nått skit så det går av som en grispitt i hålet men jag har då aldrig misslyckats med en sån.

Annars så är ju svets och mutter jävla bra med om man har möjlighet till det.

Men när du borrar så se till att borra helt rakt.

Jag har en sån sats...Ridgid Screw Extractors... Ruskigt bra ! Går inte att jämföra med varken gris eller svinpittar...

Bifogat

• DSC02516.jpg
    DSC02516.jpg
    118.9 KB · Visningar: 59
Aha ja du har rätt i det jag var väll lite hastig när jag skrev beskrivningen men satt på jobbet och var lite halvstressad när jag skrev.
Hur som Penetrant är det bra skit alltså, vart köper man sånt då? Skulle va kul att testa
Kan tänka mig att det är Lantmännen som gäller.
Optimol penetrat - krypsmörja.
Optimol viskogen - Klisterolja.

Biltema..............

Snabbrostlösare
Snabbpenetrerande olja med fryseffekt. Rost och smuts kyls ner (-40 °C), spräcks och efterlämnar små sprickor. Den aktiva vätskan tränger snabbt och djupt in i dessa sprickor, varvid de fastrostade delarna lätt frigörs. Fri från silikoner och syror. 500 ml.

Art nr 36-333 Pris 34,90 kr

Den här använder jag.........

KentW

Vi svetsar bort skiten nån dag :tummenupp :gnissla

Drog av 2 bult i gjutjärns-toppen när jag bytte topppackning i jeepen för ett tag sen.. den ena lossna när jag borra ett hål och slog i en 6kants bits, (insexbits) Den andra lossa inte för nått! fick låna sådana där ni prata på som är typ fyrkantiga men det ville fan inte ur. Kan hända att det kunde gått men jag drog så mkt jag våga!

Slutade med borr o nya gängor.. Så vissa gånger kan det helt enkelt va sista omöjligt att göra nått annat..

Va försiktig om du svetsar så du inte öser på för mkt runt om eller rent av svetsar fast bulten i gängan.. (fast det är väl iofs alu:P)

Vad du gör så bespara dig själv helvetet som grispittar orsakar, den fan som uppfann denna helvetessak skulle ha dödsstraff.:mad:

helt rätt..... vad du än gör använd INTE grispittarna....:huvet

Back