Tre-modd...den Verkliga Sanningen!

Helt onödigt att köpa TRE-mod för dyra pengar när man kan göra en själv för några kronor med lite sladd, ett motstånd och en brytare.
Bara att klippa av rätt sladd från cdi-boxen och koppla in.
Med brytaren kan man snabbt koppla av och på TRE-modden så märker man skillnaden.
Gjorde en till min gamla TL1000S som funkade bra.
 
hade med brytare...var same same....på tomgång kände jag skillnaden....ibland...i själva körningen var det skitsamma...hände inget mirakel!

Menade naturligtvis med mappning i en pc3!
 
Last edited:
Och allt som står på Internet är sant, framförallt om det framförts av en firma som säljer produkten ifråga?(Geartronics) Säger varken eller, men faktum kvarstår då flera åkare påstår samma sak.

Med ett enkelt effektdiagram och en bänk kan man med blotta ögat se att det ökade varvtalet inte ger ökad effekt.

Vad jag själv märkt med tre/inte tre-mod är att den med tre-mod blir "mjukare" att hantera under 4000rpm.

Men det kostar inte många korvören att göra sig en egen tre-mod

Insprut på en hoj är inte direkt latest state of the art...

Jag vet inte var du vill komma riktigt, jag ville bara påpeka vad TRE-modden och kabeln i fråga gör. Har själv bekanta som klippt den där kabeln och tycker att hojen går som en påse nötter. Jag har själv inte gjort det på min hoj och kommer antagligen inte göra det heller, jag kopplar hellre in en PC3 och kopplar förbi den inbyggda datorn.

Tycker det är lite kul dock att folk på allvar verkar tro att man kan få upp till 15 hästar mer bara av att mappa om! Det är marknadsföring på hög nivå! Min hoj bänkades till 106 hk på slangen med originalmap. Tänk er en GSX-R 600 med 115, 120 hästar på slangen utan en enda modifiering mer än en vettig map. Då hade jag nog börjat fundera på om han som bänkar verkligen är en seriös person.
 
Jag vet inte var du vill komma riktigt...

Ta det inte som någon tillrättavisning, jag ställer mig enkom frågande till den såkallade "fakta" som Geartronics presenterar på den sida du länkat till i tidigare inlägg. Att det är tändtidpunkten som är variabel beroende på växel är vi nog alla överens om. Men att "bränslemappen" är delad för 6! olika växlar är något som de själva kallar "Highly likely", alltså inte verifierad fakta. 6:e växelns tändmap har uppenbarligen sänkt maxvarv(minskad toppfart, vid org. drevning dvs..), varvid motsåndet för 5:e växlen är att föredra på nyare hojar. Det är alltså snacket om bränslemap. som jag ställer frågande till...
Om nu inte detta är "by the book" avseende bränslet, hur stämmer resten med verkligheten? Är det kanske så att ett oändligt mostånd (=klippt kabel) inger samma händelseförlopp? Rimligen borde då de som klippt kablar få sänkt maxvarv :va och i så fall på alla växlar? Det florerar både rykten och sanningar i en enda röra avseende detta ämne om man försöker läsa sig till det på diverse forum och firmor. Jag är nyfiken och vill veta mer, därför ifrågasätter jag...
 
Ta det inte som någon tillrättavisning, jag ställer mig enkom frågande till den såkallade "fakta" som Geartronics presenterar på den sida du länkat till i tidigare inlägg. Att det är tändtidpunkten som är variabel beroende på växel är vi nog alla överens om. Men att "bränslemappen" är delad för 6! olika växlar är något som de själva kallar "Highly likely", alltså inte verifierad fakta. 6:e växelns tändmap har uppenbarligen sänkt maxvarv(minskad toppfart, vid org. drevning dvs..), varvid motsåndet för 5:e växlen är att föredra på nyare hojar. Det är alltså snacket om bränslemap. som jag ställer frågande till...
Om nu inte detta är "by the book" avseende bränslet, hur stämmer resten med verkligheten? Är det kanske så att ett oändligt mostånd (=klippt kabel) inger samma händelseförlopp? Rimligen borde då de som klippt kablar få sänkt maxvarv :va och i så fall på alla växlar? Det florerar både rykten och sanningar i en enda röra avseende detta ämne om man försöker läsa sig till det på diverse forum och firmor. Jag är nyfiken och vill veta mer, därför ifrågasätter jag...

Där finns folk som har drännerat ECU på mapparna och där är skillnad mellan växlarna och jag vill minnas att där är lite skillnad även på bränslebiten bla för att kompensera för trycksatt luftburk i fart. Med tanke på att det är uppfetning så borde det snarare vara bra att lura cykeln i högre växel då de av emissionskrav går snålt.
 
Ok, antingen hänger jag inte med eller så är jag bra mycket smartare än alla andra Suzuki ägare.

Troligtvis det första, men nu skall ni få höra...

Det går att programera om originalboxen på dem flesta Suzuki maskiner. Vilket till att börja med förkastar den där dyra extra boxen A.K.A pcII/III (som ändå bara reglerar bränsle).

Borde man då inte kunna programera om tändningen i originalboxen och slippa originalbegränsningarna? Jag bara undrar för självklart måste det ju vara så...

Och, om jag som skall bygga turbo på hojen under vintern har begränsningar så som ni beskriver det så kommer min cykel inte att gå 1km/h fortare än innan, trots +120hk extra. Maxvarvet är ju begränsat på 6:an så jag får snällt köra på 5:an.

Eller :va
 
Boris JR>> Tackar :tummenupp hoppas att det stämmer ock :)


Och, om jag som skall bygga turbo på hojen under vintern har begränsningar så som ni beskriver det så kommer min cykel inte att gå 1km/h fortare än innan, trots +120hk extra. Maxvarvet är ju begränsat på 6:an så jag får snällt köra på 5:an.

Eller :va

Men du ska ju inte varva mer för att åka snuurbo, härav drevar du om och kan åka galet fort :tungan
 
Det går att programera om originalboxen på dem flesta Suzuki maskiner. Vilket till att börja med förkastar den där dyra extra boxen A.K.A pcII/III (som ändå bara reglerar bränsle).

Och, om jag som skall bygga turbo på hojen under vintern har begränsningar så som ni beskriver det så kommer min cykel inte att gå 1km/h fortare än innan, trots +120hk extra. Maxvarvet är ju begränsat på 6:an så jag får snällt köra på 5:an.

Eller :va

Vet inte om det båg, men har hört att en PC3 har bra fler inställningsmöjligheter än orginal ECU'n.

Sen går inte hojen teoretiskt fortare med turbo än utan.
Varför? Begränsningarna sitter fortfarande kvar så att säga..
Motorns varvskydd, utväxling på lådan, drevning osv.

Kompensera kraften av snurran med ett mindre drev bak, större fram, så att du får en högre toppfart, om det är det du är ute efter.
 
Men du ska ju inte varva mer för att åka snuurbo, härav drevar du om och kan åka galet fort :tungan

Hmm... Men max varv (enligt förståsigpåarna det som uppnås på 5:ans växel) vill man ju ändå uppnå för att dreva så lite som möjligt.

Tror jag fick det till att min hoj med originaldrevning skall göra +340km/h med originaldrevningen om man når varvstoppet.

Vet inte om det båg, men har hört att en PC3 har bra fler inställningsmöjligheter än orginal ECU'n.

Sen går inte hojen teoretiskt fortare med turbo än utan.
Varför? Begränsningarna sitter fortfarande kvar så att säga..
Motorns varvskydd, utväxling på lådan, drevning osv.

Kompensera kraften av snurran med ett mindre drev bak, större fram, så att du får en högre toppfart, om det är det du är ute efter.

Den kan ju inte ha mer inställningar än det finns givare på hojen dock och dem som sitter där sitter där av en anledning. Sen om man plockar på massa annat så är säkert en pcIII en braatthagrej så att säga.

Vill bara dreva bort felvisningen dock, så det kommer bli många, många rundor med GPS på vårkanten... 299 skall vara 299, annars får det vara :)
 
Last edited:
Har jobbat inihelvete mycke med dom tidigare styrdonen till suzuki
(Busa och tidigare gsx har lika system)

Där är det med säkerhet så att klipper man kabeln så går den in i

" limp home mode" Av någon anledning blir här tändningen något högre på lågvarv och genererar som tidigare sagts felkod

Tändningen vid kallstart på en busa ligger runt 12-15 grader
men sjunker ner mot 0 grader ganska snabbt detta för att enligt uppgift
" elda" mer ut i rören för att tända katalysatorerna som sitter i orginalpiporna

Så låg tändning är inget vidare för maskinerna och med väldigt dålig effekt som påföljd

Att lura den rosa kabeln att tro att 5ans växel är i ger ju en märkbar skillnad i lägre varvtal , MEN fuckar samtidigt upp choke anrikningar och kallstartfunktioner

Därav en del folks missnöje med dålig gång mm

Suzuki har som nämts trycksatt lufftburk och har en väldigt spartansk
anrikning på 5an och 6an Här gör många fel i bänk och mappar med ICKE trycksatt burk på 5an eller 6an DÄRAV dessa tröstlösa ryckten om att man kan vinna MASSOR av effekt ( magrar ut och får glödande grenrör och dålig toppfart)


Kopplings switchen är med och styr tändläge den med, många kopplar ur denna ( byglar kablarna) och tappar här igenom 800 rpm på topp

Att standard ecu går att mappa är fel

Med yoshimuraboxen kan man välja av suzuki från början inlagda mappar som

Ligger - 10% -5 samt 0 sen +5 sen +10% dessa ligger på låg mellan och högvarv
Man kan tänka sig dessa mappar som pappersark som ligger i lager på varandra och går delvis in i varandra beroende på vad som väljs

Detta instrument är ett bra grundverktyg om stora förändringar har gjorts
och man vill komma in på kartan igen ICKE att förväxla med PC3a

Där har vi 9x24 lastpunkter i upplägg procent trottel som följer

0 2 5 10 20 40 60 80 100% samt 0- 12000rpm med 500rpm s intervall

Det vill säga 216 lastpunkter varav åtminstone 80% av dessa körs igenom
när vi kör tuninglinken ( dynojets tuningprogram som styr mot lambdasonden)
 
Well, helt säker och helt säker... Det var ju inte jag själv som gjorde jobbet. Men jag är helt säker på att jag betalade för det. Jag bytte avgaset mot ett Yoshi helssystem och de fick i uppdrag att mappa om hojen. Jag kollade med dem på förhand om de kunde mappa om original-ECU:n. Bänkpappren visade en effekthöjning med nästan 4 hk på topp och ett något bättre register.
 
Well, helt säker och helt säker... Det var ju inte jag själv som gjorde jobbet. Men jag är helt säker på att jag betalade för det. Jag bytte avgaset mot ett Yoshi helssystem och de fick i uppdrag att mappa om hojen. Jag kollade med dem på förhand om de kunde mappa om original-ECU:n. Bänkpappren visade en effekthöjning med nästan 4 hk på topp och ett något bättre register.

Ok....

Denna finns ju men jag vet faktiskt inte hur den fungerar men där finns bara 5 olika TP att mappa efter. http://www.factorypro.com/Prod_Page..._Tuning,_Teka_SFI_(Suzuki_Fuel_Injection_Tool)
 
Last edited:
Ok....

Rent hårdvarumässigt så går standard Denso ECU att mappa om men då man vill sälja raceECU till racingfolket så har man stängt av ommappningsfunktionen i standardupplagan. Där finns en del hemmahackare som har knäckt kodningen men vad jag vet så finns där inget färdigt system för mappning av orginalboxen.
Jag vet inte mer än det jag skrivit.

Förklaringen skulle kunna ligga i A-Turbos: "Med yoshimuraboxen kan man välja av suzuki från början inlagda mappar som Ligger - 10% -5 samt 0 sen +5 sen +10% dessa ligger på låg mellan och högvarv. Man kan tänka sig dessa mappar som pappersark som ligger i lager på varandra och går delvis in i varandra beroende på vad som väljs"

Om jag fattar det rätt menar han att det ligger flera färdiga mappar i ECU:n och att man kan välja att använda värdena från någon av de "alternativa". Sen om det bör kallas för mappning eller ej...
 
Eller så skiftade man bänkpapperna före och efter.....:D

Well, helt säker och helt säker... Det var ju inte jag själv som gjorde jobbet. Men jag är helt säker på att jag betalade för det. Jag bytte avgaset mot ett Yoshi helssystem och de fick i uppdrag att mappa om hojen. Jag kollade med dem på förhand om de kunde mappa om original-ECU:n. Bänkpappren visade en effekthöjning med nästan 4 hk på topp och ett något bättre register.
 
Jag vet inte mer än det jag skrivit.

Förklaringen skulle kunna ligga i A-Turbos:

Om jag fattar det rätt menar han att det ligger flera färdiga mappar i ECU:n och att man kan välja att använda värdena från någon av de "alternativa". Sen om det bör kallas för mappning eller ej...

Jepp en snabb googling svarade på den frågan. En Teka SFI är ung samma sak som en Yoshibox, duger för grovjustering men någon ommappning av orginalchippet är det inte.

Orginalchippet i Denso ECU är teoretiskt ommappningsbart men då man vill sälja kittECU till alla raceåkare så har man stängt av funktionen i standardboxen. Där finns en del hemmehackare som via egenhändigt byggda kablar har lyckats flasha in ny programvara i orginalboxen men något ommappningsverktyg utanför testbänken finns inte vad jag vet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top