Tre-modd...den Verkliga Sanningen!

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Jag har liksom många hundra andra blonda trott att en tremodd för suzuki skulle hjälpa....att det bara skulle räcka med ett litet motstånd...vissa kostar 200 och upp till 1500....men det är i princip samma skit i dem.

Pratade med en extremt kunning person som mer el mindre har gsxr som sina föräldrar hehe...Tre-modden går inte att koppla ur med dom grejerna som finns att köpa...utan måste mekaniskt kopplas ur...(klippas av)

Tre-modden som suzuki lagt in påverkar dom tre första växlarna....UNDER HELA varvtalet...inte upp till 4500 som nån sa....den påverkar även toppfarten....dels pga av ljudkrav,highsiderrisk och att folk inte ska komma upp i topp direkt!

Min hoj bluddrade ganska mycket innan---specielt upp till 6000 varv...den kändes slö och svarade inte ordentligt på gasen...Kändes inte heller som att den varvade ur helt och hållet....Toppfarten var inte aktuell att ens försöka nå...

På boxen...som jag nu har förstått kan se ut lite olika...med olika anslutningar finns en kabel som alltid ligger på oavsett om motorcykeln är igång eller inte...på min 01:a sitter det tre sladdar...Rosa/blå/svartvit som är ihopkopplade från växellådan och vidare till tändboxen...Man kan se den om man lyfter tanken. På min var det den svart/vita som klipptes brutalt av...På vissa är denna sladd röd som du ska klippa....man har olika tillverkare därav kan man aldrig säga exakt vilken färg det är...enklast är att mäta upp vilken som har spänning när du vrider på strömmen utan att starta upp hojen...kontrollera att fläkt, lampor etc inte lägger av....

Hursomhelst...Efter att ha klippt denna är den som en helt ny hoj...Rapp i gashandtaget....driver på snabbare upp i toppfart å känns allmänt mycket starkare på hela registret...kändes som att få en 1000cc av en 750...

Har en GSXR 750...det ska vara samma princip på 1000....600 är jag inte hundra men sannolikheten är stor....är det fel så finns ju sockerbitar!

Jag va skeptisk å trodde min hoj var ett slutkört exemplar...men ack vad satans fel jag hade...nu är den som en ny hoj i min ägo...Pröva....å skriv gärna vilken aha-upplevelse ni får:)

vill ha många svar!!!

Last edited:
Jag har tre-mod inkopplad på min gsxr 1000 -01 och jag märkte inte alls någon skillnad. Men nu är den bänkad med allt smått och gott som sitter på. Det kanske inte skulle bli bra om man nu försökte sig på detta(om det funkar dvs så att inte detta är en skröna också). Kanske sabbar mappningen...

Är den om-mappad vågar jag inte svara på det...då den är inställd på nya preferenser...Men...somsagt...det går ju alltid att koppla tillbaka den igen med en skarv om den ändrar karaktär till det sämre...jag ångrar mig inte en sekund iaf!

Har en kompis som gjort det på den näst nyaste gsxr 1000....samma sak där....blev starkare och mer distinkt i gasen...Han har gjort det på samtliga sina gsxr:r

-Som tillägg kan jag säga att jag redan provat tre-modd....med brytare...den är numera urkopplad helt från hojen...

Last edited:
Nej, man kopplar inte ur den, man simulerar en växel som inte har någon tändförskjutning (och sänkt toppvarv på högsta växeln).

Att bara abrupt klippa kablarna genererar en ilsket lysande FI-lampa med en C31-kod. Iom felkoden går CPUn in i felsäkert läge vilket bla sänker toppvarvet.

Att skarva med sockerbitar bemödar jag mej inte ens kommentera.

Inlägg som dessa gör att missuppfattningar och myter lever vidare.
Citerar delar av reglerna för Teknikdelen:

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser

Jag har köpt en växelindikator med inbyggd tremod. Mycket nöjd med min .Tycker jag har fått mycket rappare gassvar, toppfarten har jag inte provat än. Då den tar bort spärren tydligen:gnissla

Nej, man kopplar inte ur den, man simulerar en växel som inte har någon tändförskjutning (och sänkt toppvarv på högsta växeln).

Att bara abrupt klippa kablarna genererar en ilsket lysande FI-lampa med en C31-kod. Iom felkoden går CPUn in i felsäkert läge vilket bla sänker toppvarvet.

Att skarva med sockerbitar bemödar jag mej inte ens kommentera.

Inlägg som dessa gör att missuppfattningar och myter lever vidare.
Citerar delar av reglerna för Teknikdelen:

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser

Personligen vill jag bara säga att du skriver ganska mycket bullshit....är kanske lite jäv då du själv gör affär på dessa! För du har väl försäljning av diverse varianter vad jag förstått...eller kanske är en närma bekant till dig?

Kan du förklara för mig varför lampan om felsäkert läge inte lyst på någon Gsxr 1000 från 00-06?....Jag känner många som gjort det enkla sättet med att bara klippa den...INGEN har nånsin haft problem....och varför den inte lyser på min kan du kanske förklara?...lampan och funktionen funkar då jag redan kontrollerat den...så...tell me please.

Tycker du ska ta reda på den riktiga faktan av vad som händer i motorcykeln....å framförallt förklara varför MIN Tre-modd INTE funkade ett piss...liksom alla andras!....och varför jag får fram effekten genom att klippa signalen mellan tändboxen och växellådan...

Jag pratar inte om att klippa alla kablage här, finns mätinstrument med en vass nål som man penetrera isoleringen med..ena ändan på minus...andra i metallen i kabeln...men väljer man att klippa den är sockerbit en utmärkt lösning för att få tillbaka orginalet...inte direkt utsatt för skit eller väta där den sitter....

Somsagt...Jag pratar fakta...detta är ingen skröna...och kunskap på detaljnivå saknar jag själv....men dom som gett mig råden har många års kunskap av den här hojen. Så vem är det som ska sållas bort...å vem sitter på felsvaren??? Jag har iaf provat tre-modden och konstaterat att den va skit...jag har ytterligare 5 pers till som provat den i olika varianter....ingen har märkt nån skillnad mer än på mer soppaförbrukninig och högre tomgång....kanske ska du pröva mitt sätt också...eller förlåt...sockerbitar förstör ju andrahansvärdet...ja jag är otrevlig nu men folk som försöker vara bror duktig har jag med flera inte mycke till övers...

snarare är det väl någon som försöker skapa affär på en myt som tre-modd...

Last edited:
Gör inte Tremodden att man låser insprutningsmappen på en särskild växel? Är det inte bättre att göra en vettig mappning av motorn via en PC3 och en bänk eller nåt sånt i så fall, att köra på en map som är specialdesignad för en viss växel kan ju inte vara optimalt, då måste det ju vara bättre att köra på en map som är speciell för just den motorn. Bänka och mappa om helt enkelt.

Tycker du ska ta reda på den riktiga faktan av vad som händer i motorcykeln....å framförallt förklara varför MIN Tre-modd INTE funkade ett piss...liksom alla andras!....och varför jag får fram effekten genom att klippa signalen mellan tändboxen och växellådan...

Eftersom du onekligen inte har läst på själv så testa den här länken så förstår du kanske vad som händer.

Last edited:
Har läst den sidan innan...men tack för upplysning till övriga!

Men fakta kvarstår...

Våra Tre-mod vi köpt funkar inte!!!!!

Felsäkertlägeslampan lyser inte som skåningen påstod att den skulle göra. Varvstoppet har inte förändrats

Rappare gassvar...snabbare upp till toppfart....allmänt starkare på SAMTLIGA växlar...Detta vill jag isåfall ha svaret på hur det funkar om jag bara klipper en kabel!?

Självklart är en powercommander att önskas...men spärren kvarstår!

Kan kanske vara så att den automatiskt väljer mappen för 5:an???

Bullshit och jäv? Hur då?

Var och en får tycka vad dom vill om TREn. Många upplever en förbättring, andra inte.
Däremot felaktiga påstående om att klippa kablar gillar jag inte. Varför finns det tex en specifik felkod för just den kretsen måntro? Därför att ECUn kräver funktionen/signalen.

Att skarva med sockerbitar är att be om problem. Ärg och kabelbrott kommer som ett brev med Posten.

Vill man nu prompt prova så kan man alltid sära på kontaktstycket och bygla neutralen för att se vad som händer.

Imaster: Att mappa insprutet hjälper inte eftersom det tändkurvan det handlar om. Möjligtvis med en tändmodul men mappningen blir nog trasslig när man ska kompensera förskjutningen från ECUn.

Finns det ingen hojtidning som verkligen törs testa olika moddar som säljs
till presumtiva kunder?
TRE-mod, K/N filter, DYNO-Jet, mm.

Bullshit och jäv? Hur då?

Var och en får tycka vad dom vill om TREn. Många upplever en förbättring, andra inte.
Däremot felaktiga påstående om att klippa kablar gillar jag inte. Varför finns det tex en specifik felkod för just den kretsen måntro? Därför att ECUn kräver funktionen/signalen.

Att skarva med sockerbitar är att be om problem. Ärg och kabelbrott kommer som ett brev med Posten.

Vill man nu prompt prova så kan man alltid sära på kontaktstycket och bygla neutralen för att se vad som händer.

Imaster: Att mappa insprutet hjälper inte eftersom det tändkurvan det handlar om. Möjligtvis med en tändmodul men mappningen blir nog trasslig när man ska kompensera förskjutningen från ECUn.

Att jag vågar påstå att det är jäv e väl enkelt...du vill inte tappa kunder...det är mycket snack om den här modifieringen...men har aldrig hört någon som konkret sagt...SHIT....prova den här...funkar kanon!...gör en undersökning här och kolla exakt hur många som upplevt den skillnaden som TRE-n ska ge oss...i detta fall mer än 30% på dom första växlarna...

Att det skulle vara ett felaktigt påstående att klippa kablen...well...inte mer än att det faktiskt funkar å att det isf gör det till ett felaktigt...ja vet inte...

Felkoden kan ju vara såpass enkelt som att man ska kunna kolla enkelt om begränsningen finns där med felsökningsinstrumentet....kanske att verkstäder el köpare/säljare vill veta om den är 100% fabriksstrypt..då är det ett enkelt sätt å se om någon tagit bort den!

För faktum med....den vissar ingen tänd FI-lampa när den är klippt...och det ska den ju göra i det här fallet som du nu påstår isf! ECU kräver alltså ingen signal för att den ska funka, utan den indikerar om begränsningen är borta eller inte...därav ligger den på hela tiden...Du kan ju inte påstå nåt annat när jag har fakta i handen att det funkar!!!

Skulle vilja påstå att ärg inte är nåt problem...för suzukis kontakter e ganska dåliga i allmänhet...man kan ju göra en snygg hona och hane...sockerbit e inget "krav"

Jag vill inte kasta skit på nån men blir trött när jag får höra att det jag gör inte fungerar...vissa saker behöver inte lösas med dyra trim....bara en tång.

Sorry, kompisen kapa svart/rosa kabeln på sin r1000 03, inga felmedelanden där inte :tummenupp

Skulle vilja påstå att ärg inte är nåt problem...för suzukis kontakter e ganska dåliga i allmänhet...man kan ju göra en snygg hona och hane...sockerbit e inget "krav"

Sockerbit är skit i längden, ska man göra något ska man göra det riktigt.
Lödning & krympslang. :mattias

Last edited:
:tummenupp
Att jag vågar påstå att det är jäv e väl enkelt...du vill inte tappa kunder...det är mycket snack om den här modifieringen...men har aldrig hört någon som konkret sagt...SHIT....prova den här...funkar kanon!...gör en undersökning här och kolla exakt hur många som upplevt den skillnaden som TRE-n ska ge oss...i detta fall mer än 30% på dom första växlarna...

Att det skulle vara ett felaktigt påstående att klippa kablen...well...inte mer än att det faktiskt funkar å att det isf gör det till ett felaktigt...ja vet inte...

Felkoden kan ju vara såpass enkelt som att man ska kunna kolla enkelt om begränsningen finns där med felsökningsinstrumentet....kanske att verkstäder el köpare/säljare vill veta om den är 100% fabriksstrypt..då är det ett enkelt sätt å se om någon tagit bort den!

För faktum med....den vissar ingen tänd FI-lampa när den är klippt...och det ska den ju göra i det här fallet som du nu påstår isf! ECU kräver alltså ingen signal för att den ska funka, utan den indikerar om begränsningen är borta eller inte...därav ligger den på hela tiden...Du kan ju inte påstå nåt annat när jag har fakta i handen att det funkar!!!

Jag vill inte kasta skit på nån men blir trött när jag får höra att det jag gör inte fungerar...vissa saker behöver inte lösas med dyra trim....bara en tång.

:tummenupp bra tips om kabeln greven ska provas ,märkte ingen skillnad m första tremodden jag hade så jag fick en annan av säljaren samma omärkbara skillnad där också ,ingen märkbar skillnad på första 3 växlarna så jag kan bara hålla m om att det är en skitprodukt. likaså m toppfartsspärren 299 på mätaren både m och utan tremodden motorn varvar dock lite till fast hastigheten stannar både m och utan tremodden ,gött o höra att fler än jag inte är imponerade av produkten

Vet inte om det här också är en skröna...men att det bara är 750:ns instrumenthus som kan visa över 300...min har visat 303...men det va för att den ergade sig lite i "orginal"-kontaken hör å häpna....och inte nåt extremmonster hehe...

Gsxr 1000 varvar förbi 299 men kan bara visa just 299...

Sen ska det visst gå att plocka ut ex antal hk till genom om-mappning...
Någonstans i bakhuvudet har jag förmig att nån sa att det tydligen ska gå å tvinga ur 10-15hk till bara genom mappningen...

Motorn ska också tydligen vara känslig för andra delar såsom kn-luftfilter och annan bult-on....och om man inte mappar den efter detta så sjunker tillochmed effekten...

Men detta är lite off-topic

Sen ska det visst gå att plocka ut ex antal hk till genom om-mappning...
Någonstans i bakhuvudet har jag förmig att nån sa att det tydligen ska gå å tvinga ur 10-15hk till bara genom mappningen...

Det där tror jag på när jag ser det. Få 15 hk för att du försöker optimera blandningen med hojen helt orginal? Förlåt mig men det där köper jag inte nånstans.

Men om du får 15hk mer ur min hoj i helt orginalutförande utan några modifieringar(går med på en pc3'a) förutom just en mappning. Så får du den.

129hk och 72nm hade jag i min gixxer 750 från 2000.
Monterat är kn filter, slipon (laser) och tremod.
Tycker min 750 gör skillnad med tremod mot att köra utan.
Vad har ni andra fått i era 750is?

Har k7 r1000 också TRE-begränsning? :va

Finns det någon som kan knäcka den där förbenade programvaran i mätaren så att den visar över 299? Min visar ju 299 på 5:an, sen har man en växel till att skoja med...

Det där tror jag på när jag ser det. Få 15 hk för att du försöker optimera blandningen med hojen helt orginal? Förlåt mig men det där köper jag inte nånstans.

Men om du får 15hk mer ur min hoj i helt orginalutförande utan några modifieringar(går med på en pc3'a) förutom just en mappning. Så får du den.

Med Yoshi kablar och helsystem så skall man väl ha 215hk i k7:an har jag för mig...

Får jag din hoj nu då? Så slipper jag tvätta min :D

Last edited:

Eftersom du onekligen inte har läst på själv så testa den här länken så förstår du kanske vad som händer.
Och allt som står på Internet är sant, framförallt om det framförts av en firma som säljer produkten ifråga?(Geartronics) Säger varken eller, men faktum kvarstår då flera åkare påstår samma sak.

Med ett enkelt effektdiagram och en bänk kan man med blotta ögat se att det ökade varvtalet inte ger ökad effekt.

Vad jag själv märkt med tre/inte tre-mod är att den med tre-mod blir "mjukare" att hantera under 4000rpm.

Men det kostar inte många korvören att göra sig en egen tre-mod

Insprut på en hoj är inte direkt latest state of the art...

Du får aldrig ut 10-15 häst extra på bara en mappning.
Det kräver helsystem mm för att få ut ca 7-10 hp extra.

Som andra säger här så en sockerbit.. det skulle jag aldrig använda för att skarva ihop en kabel. Finns betydligt bättre grejer till det. Grejer som ger en vattentät skarv dessutom. '

Känns ju ändå som ett skott i luften alra helst på en 1000cc. 80% människa 20% maskin. Lär er köra skiten istället.. Bara min åsikt.

129hk och 72nm hade jag i min gixxer 750 från 2000.
Monterat är kn filter, slipon (laser) och tremod.
Tycker min 750 gör skillnad med tremod mot att köra utan.
Vad har ni andra fått i era 750is?

SAE eller?

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...