tre mod gixxer någon som vet

Fixa själv!

Hejhopp!

Den gör ingen stor skillnad, men det är å andra sidan enkelt att fixa själv.

Det går 3 kablar till GPS:en (gear position sensor). Den för neutralläge låter du vara (blå), de andra två klipper du av (svart & rosa). De två avklippta stumparna som går ner till GPS:en fixar du till med buntband så de inte fladdrar omkring. Mellan de andra två avklippta kabelstumparna (de som går till ECU:n) kopplar du in ett 15Kohm-motstånd (0,25W räcker). Lödkolv och krympslang gör att du kan få det att se snyggt ut.

Nu tror hojen att du har 6:an ilagd. Detta gör att det blir mindre på/av mellan 3-5000rpm.

Edit: Ajdå, såg inte att du hade en 1000. Då ska motståndet vara 6,8Kohm, då tror hojen att 5:an är ilagd och då finns ingen spärr.

Materialkostnad: 20:-

Tidåtgång: 30 min

/Stefan M

Last edited:
alexandersen skrev:
hej har en gixxer 02 undrar om någon vet om tre mod en fungerar hittade en för 299 men motospeed har för 1200 eller så va de 1400??????????????????????

<-----Klicka på Bikersneed här bredvid så hittar du tre-moddar med switch för bra mycket mindre än 1200....kanske e där du hittade den för 299 ?

sandstream skrev:
Spärren sitter på mätarfarten då hojen inte känner till någon annan fart.
En R750 orginal når inte 299 men det gör en R1000 och en Busa utan problem.
Mätaren på min K5:a visar max 299 men då finns det ca 1000 varv kvar innan rödmarkeringen och farten fortsätter att öka.
Är inte detta aningen motsägelsefullt. Om din ökar vid 299 så verkar ju inte spärren gå på mätarfarten. Eller har du PC3, det skulle väl förklara saken?
Annars tycker jag mig ha läst att spärren snarare går in på varvtalet, fast hittar inte den texten nu.

EDIT: Såg att du inte har PC3. Så varför ökar din vid 299?

Last edited:
sandstream skrev:
En R750 orginal når inte 299...
Jorå, det är en fråga om årsmodell bara... Har jag hört alltså, inget jag vågat testa själv :rolleyes:

>> FARTGALEN << skrev:
Är inte detta aningen motsägelsefullt. Om din ökar vid 299 så verkar ju inte spärren gå på mätarfarten. Eller har du PC3, det skulle väl förklara saken?
Annars tycker jag mig ha läst att spärren snarare går in på varvtalet, fast hittar inte den texten nu.
EDIT: Såg att du inte har PC3. Så varför ökar din vid 299?
Den ökar för att den inte har någon spärr (svenska K5:or har ingen fartspärr), mätaren går inte högre än 299 men den riktiga hastigheten fortsätter att öka.
Jag vet inte vilka modeller i Sverige som kan tänkas ha en fartspärr men Busan har det tex i USA enligt vad jag läst mig till (168 mph ca 300 km/h).
Bingo skrev:
Jorå, det är en fråga om årsmodell bara... Har jag hört alltså, inget jag vågat testa själv :rolleyes:
Önsketänkande :D
Min R750 -02 gjorde dock inga 299 på mätaren :(

sandstream skrev:
Den ökar för att den inte har någon spärr (svenska K5:or har ingen fartspärr), mätaren går inte högre än 299 men den riktiga hastigheten fortsätter att öka.
Jag vet inte vilka modeller i Sverige som kan tänkas ha en fartspärr men Busan har det tex i USA enligt vad jag läst mig till (168 mph ca 300 km/h).
Fään vad jobbigt, jag vill ha en K5!
Aja, får testa i vår men nog är det konstigt att dom sätter spärren efter en glädjemätare istället för som på bilar som går efter :confused: ...ehh något annat iaf.

sandstream skrev:
Spärren sitter på mätarfarten då hojen inte känner till någon annan fart.
En R750 orginal når inte 299 men det gör en R1000 och en Busa utan problem.
Mätaren på min K5:a visar max 299 men då finns det ca 1000 varv kvar innan rödmarkeringen och farten fortsätter att öka.
Jag har också fått känslan av att de med större hojar märker mer skillnad, iaf av inlägg här på SH att döma, så att döma ut det som en placebogrej kanske var lite fel av mig, sorry.

vet du om det går att få bort spärren? trist att ser mätarn stå på 299 hela tiden...

Botte skrev:
Menar du att din 750 inte passerar 299 på mätaren???

jepp står och blinkar på 299 väldigt väldigt länge och skjuter fortfarande på duktigt tills jag kissar på mig av upphetsning och slår av... :D

CHIPPEN_no1 skrev:
jepp står och blinkar på 299 väldigt väldigt länge och skjuter fortfarande på duktigt tills jag kissar på mig av upphetsning och slår av... :D
Ok... då kom det på 01:an då, för som jag skrev ovan så rullar min på över 300-strecket :va

Konverterat själv eller köpt??
:yoparty :yoparty :yoparty

Botte skrev:
Ok... då kom det på 01:an då, för som jag skrev ovan så rullar min på över 300-strecket :va

Konverterat själv eller köpt??
:yoparty :yoparty :yoparty

ok jo min stannar där... Skulle konvertera själv men hittade en färdig så jag slapp.

Back