Trasiga tändstift ? (YZ250)

Anderssan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2001, Yamaha YZ250
Hej!

Min YZ250-01 strular ideligen. Ofta stannar den när jag är ute och kör, sen vill den ej starta. Senast tiden har jag kört 4 ggr och bytt tändstift 3 ggr. De pajar och det blir ingen gnista mellan elektroderna (det blir dock gnista mellan ramen på hojen och stiftet). Satte i nytt stift i går och det blir bra gnista. Någon som har en aning om vad det kan bero på ?
 
Var dom är inköpta säger ingenting.

Standardstift håller inte länge på en cross du ska ha ett racingstift. Antagligen EG eller EGV på slutet om det är NGK.

Kostar dessvärre mer också men det har du tillbaka
 
Min första tanke är felbestyckad. Original bestyckning behöver inte vara rätt för din körning, kan hända att du måste justera.

Nästa tanke men lite mer långsökt, dålig tätning mellan blockhalvorna så den drar i sig lite växellådsolja men med största säkerhet bestyckning. Behöver inte vara huvudmunstycke, kan vara nålen som sitter i fel position eller luftskruv/tomgångsmunstycke.
 
Kör man väldigt försiktigt så bör man använda sig av ett mjukare stift.
Ett eller till och med två steg mjukare stift.

För mycket 2-t olja i bränslet kan också orsaka att stiften slocknar. Men även en "dålig" olja.

Slocknar stiften pga för mycket bränsle är det oftast på lågfartsbestyckningen det beror.

Ett annat sätt att bota problemet är att köra hårdare :-)

Mats
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top