Trasig växel efter kedjebrott

PacMan skrev:
Jag har upptäckt att mitt kedjelås sitter åt "fel" håll, dvs med öppningen framåt, (för det är väl bäst om det sitter på andra hållet?).
Tycker 'framåt' är tvetydigt. Öppningen ska vara bakåt I KEDJANS RÖRELSERIKTNING (inte nödvändigtvis hojens).
/u

ulf_lundin skrev:
Tycker 'framåt' är tvetydigt. Öppningen ska vara bakåt I KEDJANS RÖRELSERIKTNING (inte nödvändigtvis hojens).
/u

Med framåt menade jag ju givetvis kedjans rotationsriktning, när hojen FRAMförs som brukligt, dvs. FRAMåt!! Är jag tydlig nog? :gnissla :7peta :)

Byt olja och kolla om det är mycket spån i oljan. Är det spån så river du motorn bums.

Är det inga spån och du inte har råd att renovera kan du ju sälja hojen "billigt". =)

Men som sagt, riv ur motorn själv och lämna in till mc-firma om du inte kan meka själv. Det blir nog bra mycket billigare om meken slipper lägga ner 2-3 timmar på att riva ur motorn och sen lika många timmar + olja + glykol på att sätta ihop hojen.

ulf_lundin skrev:
/u
..

Varför krånga till allt? Öppningen på kedjelåset ska ALLTID vara bakåt. :arsele

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back