Trasig topplockspackning och olja i kylarvattnet

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Är lite bitter och besviken och sitter dessutom enbart med en mobiltelefon på Kinnekulle med en hoj som har olja i kylarvattnet. Ska egentligen inte klaga så mycket för höll mig på hjulen och missödet skedde nära depåinfarten. Finns säkert trådar om alla mina frågor men är bökigt att söka o läsa på mobil så därför jag skapar en ny tråd med allt jag undrar. Nu till frågorna. Hojen är en Triumph Daytona 675 08a

Är det nåt jag måste/borde göra direkt innan jag lastar hojen och drar hem den med bilen?

Är det nåt jag måste/borde göra direkt när jag kommer hem? Tänker tömma motorn på olja, tömma kylsystemet och skölja genom det med vatten...eller något annat som ni kan komma på.

Är det bara byta packningen och sen fylla på vätskor eller måste saker sköljas ur och rengöras? Om rengöring behövs, vad ska göras?

Något speciellt att tänka på vid byte av packning eller är det bara plocka ner vad som behövs och byta?

Sprutade ganska rejält med vatten-oljeblandningen ur expansionskärlet så fick det på ena halvan av bakdäcket. Ska däcket kasseras eller vad bör jag göra med det?

Kan det va något annat än topplockspackningen?


Det är vad jag kan komma på i frågväg hittills men kommer säkert mer.

Tack på förhand
 
Last edited:
Har alltid undrat över det där med att plana krokiga toppar.. om man bara fräser av dom lär ju lagerlägena till kammarna fortfarande vara krokiga?
Har hört att man kan pressa rätt dom i hydraulpress?
 
Har ingen aning varför den gick. Allt jag vet är att det sprutade olja och kylarvätska ur expansionskärlet. Kom precis hem nu så har ställt hojen i garaget och får titta närmare på det imorrn. Vet inte ens vad det finns för anledningar som kan göra att packningen går sönder.

Behöver det ens va topplockspackningen eller kan det va något annat som hänt? Vet inte ens vart jag ska börja felsöka, vill ju va säker på att hitta felet.
 
Last edited:
När min topplockspackning var kass fick jag rådet av en bilmek att bara byta packningen utan att plana toppen. Han sa det brukar räcka på bilar och på min mc räckte det.
 
Kan hojen stå som den gör nu eller måste jag ta tag i att göra något med den efter jobbet idag? Har lite tight med tid närmaste 2 veckorna för att riva ner motorn och mecka med den men "enklare" grejer eller måstegrejer kommer jag ta mig tid till.
 
Topplock mäter man med rätskiva över packningsytan, rätt simpelt.

Är det så enkelt.

När jag snackade med en topplocksfräsare fick jag beskedet att han inte kunde mäta och bekräfta att toppen var ok men han kunde fräsa av lite om jag ville. Han visste tydligen inte att det bara är att kolla med rätskiva.
 
Är det så enkelt.

När jag snackade med en topplocksfräsare fick jag beskedet att han inte kunde mäta och bekräfta att toppen var ok men han kunde fräsa av lite om jag ville. Han visste tydligen inte att det bara är att kolla med rätskiva.
Han kanske inte hade lust?
Rätskiva och bladmått kollar man med.
Är det inte mätbart krokigt så rätar det sig när man drar toppen.
Nu är jag ingen motorguru direkt men detta är vad motorgurusar sagt till mig när vi ätit saft och bulle och pratat motorreparationer..
 
Han kanske inte hade lust?
Rätskiva och bladmått kollar man med.
Är det inte mätbart krokigt så rätar det sig när man drar toppen.
Nu är jag ingen motorguru direkt men detta är vad motorgurusar sagt till mig när vi ätit saft och bulle och pratat motorreparationer..

Då klarnar det. Enligt bilmeken mäter man med rätskiva och ser man då inget skevt brukar det räcka med att byta topplockspackning, brukar räcka. Givetvis skall man mäta innan man byter topplockspackning. Slutsatsen är att man behöver nog inte fräsa toppen så fort topplockspackningen gått sönder.
 
Är du helt säker på att det är toppen?
"Sooner or later any 2006/12 Daytona or Street Triple used on the track will blow its heat exchanger. When it goes which will be without warning. You will get a big white smoke trail as water and oil mix. This has disastrous effects and can wreck an entire engine"
 
Tyvärr ett vanligt fel att oljekylaren (heat exchanger) går sönder på Daytona 675 och med högre oljetryck än tryck i kylsystemet hamnar oljan i expansionskärl, kylare etc.
Symptomen liknar trasig topplockspackning men enklare/billigare att åtgärda. När det hände mig trycktes locket upp på expansionskärlet och en blandning av olja/kylarvätska trycktes ut. Inte något vatten i oljan bara tvärtom så motorn klarade sig. Så mållås inte på toplockspackningen!
 
Jag kommer kollat allt noga då min säsong ofrivilligt tagit slut nu. Så tips på allt jag ska kolla, göra och felsöka för att garantera att det inte kommer gå ut olja i kylvattnet igen tas emot med öppna armar.

Min packing gick 5 dagar innan min första bandag. Jag hade aldrig öppnat mer än ventilkåpan på en motor. Det största ingreppet jag gjort innan dess på en hoj var att byta kåpor och byta olja. Eller nä, jag hade plockat av cylindern på en 2t 125:a med för att konstatera totalras. Likförbannat hann jag få ihop den tills det var dags för bandagen, trots att packningen inte fanns hemma hos leverantören. Mutor till mecken för att kolla toppen inkluderade kostade det inte ens 1000 spänn, dessutom fick jag tummen ur o kollade ventilerna samtidigt, så din säsong är minsann inte slut än!
 
Har legat i feber två dagar och varit bortkopplad från internet men kollade till nu. Oljekylaren lät ju både bättre och sämre än topplockspackningen. Motorn gick i max 2 minuter efter det hände om det är till min fördel. Såg ju absolut ingen gegga på oljestickan så måste varit oljan som gått i vatten och inte tvärtom med de få kunskaper jag har om sånt. Har aldrig skruvat med annat än 1,9 cc metanolmotorer men har min bästa vän Haynesboken till hojen och har hittills löst allt med den.

Det du Sned beskriver låter precis som det jag va med om. Hur diagnostiserade du felet till oljekylaren? Vad gjorde du efter att oljekylaren bytts? Jag har tänkt skölja genom kylsystemet med vatten i mängder. Motorn om det inte är vatten i oljan är planen bara att fylla på ny olja och byta filter om ingen har något att invända mot det.

Att min säsong tagit slut är en kombination av Moto GPresa till Brno, en kusin som gifter sig nästa helg och sen är det inte många bandagar kvar att åka på förutom Mantorp med actionpics. Päraåkern Gelleråsen lockar mig inte så mycket.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top