trasig motorkåpa på monster

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
Nån som vet om det går att laga motorkåpan på en ducati monster?
eller är det bara att köpa en ny kåpa. Den läker nämligen olja.
Vad kostar en ny kåpa? :confused:

mycket dålig skärpa på bilderna är det oxå. :huvet
 

Bifogat

  • motorkåp1.jpg
    motorkåp1.jpg
    135.9 KB · Visningar: 181
  • motkåpa2_2.jpg
    motkåpa2_2.jpg
    108 KB · Visningar: 145
Några varianter:
Svetsa i skadan i tätytan.
Spackla i skadan.
Nöja sig med en omgång silikon i skadan.
 
Robban_C skrev:
Några varianter:
Svetsa i skadan i tätytan.
Spackla i skadan.
Nöja sig med en omgång silikon i skadan.

Funkar verkligen det eller måste man göra om det lite då och då.
Syrran köpte hojen igår med muntlig garanti om att det absolut inte är nått fel på hojen. Killen som sålde hojen är underättad och kommer som det ser ut nu att lösa problemet på ett eller annat sätt.
 
bandit uno skrev:
Funkar verkligen det eller måste man göra om det lite då och då.
Syrran köpte hojen igår med muntlig garanti om att det absolut inte är nått fel på hojen. Killen som sålde hojen är underättad och kommer som det ser ut nu att lösa problemet på ett eller annat sätt.


Tycker det kan va värt att testa o svetsa sprickan...inte helt säkert att det går bara för gjuten aluminium är inte alltid det lättaste att svetsa i!har svetsat en del kåpor och ibland funkar det ibland inte!kan vara konstiga blandningar i materialet!men lämnar du den hos en kunnig alusvetsare så märker han snabbt hur det går!
 
Kåpan är köpbar, kostar ett par tusenlappar beroende på modell..

Låsningen av framdrevet ser skum ut förresten...

/B
 
bandit uno skrev:
Funkar verkligen det eller måste man göra om det lite då och då.
Syrran köpte hojen igår med muntlig garanti om att det absolut inte är nått fel på hojen. Killen som sålde hojen är underättad och kommer som det ser ut nu att lösa problemet på ett eller annat sätt.
Som Smeden skrev, fungerar det att svetsa så fungerar det för gott. Fungerar det inte pga skum legering så fungerar det verkligen inte, tro mig!
De övriga förslagen jag gav får anses som mer eller mindre primitiva så att säga.

Och så håller jag med Björn om att skruven till drevet ser skum ut, kolla detta och gör om gör rätt. Du vill garanterat inte att drevet lossnar. Kom också ihåg att det bara lossnar vid fel tillfälle!
 
Hej.

Är den bara sprucken så funkar troligen Technoweld från Technohobby http://home.swipnet.se/~w-61973/. Jag har lött igen hålet efter oljepåfyllningen i ventilkåpan på min super-seven med detta och det funkar bra. Bilderna funkar inte så jag ser inte hur det ser ut.

Anders
 
Jag TROR att framdrevet har lossnat någon gång, och kedjan har slagit sönder motorkåpan. Sen har ägaren istället för att köpa ny, orginal drevlåsplatta med tillhörande 2 st bultar slängt dit en näve brickor och en bult in i drivaxeln..

Troligen läcker det inte så mycket va?

FAN vad sne jag skulle bli om jag hittade det där fuskjobbet på en hoj jag köpt :kocko
 
Chronic skrev:
Jag TROR att framdrevet har lossnat någon gång, och kedjan har slagit sönder motorkåpan. Sen har ägaren istället för att köpa ny, orginal drevlåsplatta med tillhörande 2 st bultar slängt dit en näve brickor och en bult in i drivaxeln..

Troligen läcker det inte så mycket va?

FAN vad sne jag skulle bli om jag hittade det där fuskjobbet på en hoj jag köpt :kocko

Jo han erkände att det var så det gick till men att det var ägaren innan han som det hade gjort det. Det som är lite mysko är att han inte märkt det när han kört 400 mil på säsonger. Men det verkar som han tydligen betala en ny kåpa.

Det är inte jag som har köpt hojen utan min syster.

/Martin
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top