Trasig lyftare på Suzuki GSX 600F -93

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
För en tid tillbaka sen köpte jag min första båge, och upptäckte under registeringsbesiktningen att den inte gick på alla cylindrar. Trodde först att den var strypt (därav att den var trött). Men enligt besiktningsmannen som hade mer tyskakunskaper än mig sa att den varit strypt.

Hursom, när jag tog bort förgasarna och rengjorde dem så upptäckte jag att en av insugsventilerna på cylinder 2 inte rörde sig när jag drog igång startmotorn.

Säljaren tog tillbaka cykeln och tog isär toppen och upptäckte att en lyftare hade gått av. Helt rent och snyggt. Inget övrigt slitage på kamaxel eller något. Hela toppen, ventilsäten och allt har inspekterats av en firma.
Det var inga missljud, eller något som helst tecken på att den gått hårt.
den har gått ca. 3900 mil. Enda tecknet på att något var galet var att den gick ojämt på tomgång och trög på låga varv.

Någon som har en idé om hur detta kan hända? :confused:

Fastrostade insugsventiler i stålstyrningarna.

Hojen har förmodligen stått oanvänd länge utomhus. Är det skruvjustering på vipparmarna? Isf har jag vipparmar (den smala typen) som passar din motor. Jag har förmodligen även ventiler du kan få av mig. Om det är så att de sitter fastrostade kan jag fixa det. Plockar du av toppen och skickar mig den tar det inte mer än 2 timmar att fixa det - om nu inte styrningarna måste bytas, då tar det 6 timmar. Kostnad, mellan 400 till 1200 spänn + eventuellt ventiljobb på de två insugarna (250 pix).

Farbrorn skrev:
För en tid tillbaka sen köpte jag min första båge, och upptäckte under registeringsbesiktningen att den inte gick på alla cylindrar. Trodde först att den var strypt (därav att den var trött). Men enligt besiktningsmannen som hade mer tyskakunskaper än mig sa att den varit strypt.

Hursom, när jag tog bort förgasarna och rengjorde dem så upptäckte jag att en av insugsventilerna på cylinder 2 inte rörde sig när jag drog igång startmotorn.

Säljaren tog tillbaka cykeln och tog isär toppen och upptäckte att en lyftare hade gått av. Helt rent och snyggt. Inget övrigt slitage på kamaxel eller något. Hela toppen, ventilsäten och allt har inspekterats av en firma.
Det var inga missljud, eller något som helst tecken på att den gått hårt.
den har gått ca. 3900 mil. Enda tecknet på att något var galet var att den gick ojämt på tomgång och trög på låga varv.

Någon som har en idé om hur detta kan hända? :confused:

andersbrink skrev:
Fastrostade insugsventiler i stålstyrningarna.

Hojen har förmodligen stått oanvänd länge utomhus. Är det skruvjustering på vipparmarna? Isf har jag vipparmar (den smala typen) som passar din motor. Jag har förmodligen även ventiler du kan få av mig. Om det är så att de sitter fastrostade kan jag fixa det. Plockar du av toppen och skickar mig den tar det inte mer än 2 timmar att fixa det - om nu inte styrningarna måste bytas, då tar det 6 timmar. Kostnad, mellan 400 till 1200 spänn + eventuellt ventiljobb på de två insugarna (250 pix).

Tack så jättemycket för erbjudandet! Men jag får det gjort av försäljaren, ville mest bara veta hur det kunde hända. Och det känns som jag fått svar på frågan nu. De håller på och plockar ihop den just nu, och han sa att de hade bytt ut 4 vipparmar och den ventil som vippan hade gått av på. Och det är shimsinställning på min vet jag. Resten av toppen var i "toppskick" :P
Åter igen tack för ditt generösa erbjudande!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda