Trasig kopplingskåpa m.m. Ducati Streetfighter S

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tjenare,

jag ramlade med hojen idag vid en panikbromsning i krypfart på blött underlag.
Det hände inte så mycket med hojen mer än att kopplingskåpan sprack samt att fotbromspinnen vek sig lite.
Det läckte någon vätska, väldigt lite, när detta hände.
Jag misstänker att det är bromsvätska kanske?
Nu undrar jag vad jag kan göra åt det här.

Jag behöver ju en ny kopplingskåpa men är det bara att skruva på den eller kan något inuti gått sönder?
Bromsen då? Jag lägger upp lite bilder så kanske någon med lite mer kunskap hjälpa mig med en analys?

Tack på förhand!

IMG_2265.jpg

IMG_9427.jpg

IMG_9827.jpg
 
Lossa kopplingskåpan, ser inget skadat ut invändigt så byt kåpan.
Det är torrkoppling så det är ingen olja innanför.

Det lilla staget in i huvudcylindern ska vara lite så där krokigt, det är ledat innanför damasken.

Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl.

Är du osäker så tycker jag dock du ska kolla med en mek.
 
Last edited:
Lossa kopplingskåpan, ser inget skadat ut invändigt så byt kåpan.
Det är torrkoppling så det är ingen olja innanför.

Det lilla staget in i huvudcylindern ska vara lite så där krokigt, det är ledat innanför damasken.

Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl.

Är du osäker så tycker jag dock ska kolla med en mek.

Tack för svaret!
Du menar det här staget?

IMG_9427.jpg

Vad betyder "Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl."?
Du får ursäkta min okunskap.
 
Precis det staget jag menade.

Det jag menade med att det kan vara någon dränering är att det kan vara fullt normalt.
Varken bensintank, kylsystem eller oljekrets är 100% tät, dessa måste kunna tryckutjämna.
Vid normalt bruk ska det dock inte läcka ut något men tippar man omkull så kan det lätt hända att det kommer ut en skvätt av det ena med det andra.
Svårt att avgöra om det är något att oroa sig för utan att veta exakt vad som läckte.
Var det dock bromsvätska som du misstänker så måste bakbromsen ses över.
 
Precis det staget jag menade.

Det jag menade med att det kan vara någon dränering är att det kan vara fullt normalt.
Varken bensintank, kylsystem eller oljekrets är 100% tät, dessa måste kunna tryckutjämna.
Vid normalt bruk ska det dock inte läcka ut något men tippar man omkull så kan det lätt hända att det kommer ut en skvätt av det ena med det andra.
Svårt att avgöra om det är något att oroa sig för utan att veta exakt vad som läckte.
Var det dock bromsvätska som du misstänker så måste bakbromsen ses över.

Så, med andra ord, om jag har lite flyt så behöver jag bara byta kopplingskåpa och bromspinnen (då den är böjd)? :Bugar
 
Så, med andra ord, om jag har lite flyt så behöver jag bara byta kopplingskåpa och bromspinnen (då den är böjd)? :Bugar

Om du med "pinnen" menar bromspedalen så hade jag först testat att böja tillbaka den. Är det gjuten alu så kan den gå av och då måste du byta men ofta funkar det att värma och rikta, åtminstone till en viss gräns. Jag har lyckats en hel del gånger med att få det bra :)

Se bara till att montera lös den och dra fast den i ett skruvstäd, gör det inte på plats på hojen...
 
Inte kallrikta bromsdetaljer i Teknikforumet plis. Även om det "bara" är bakbroms. Byt bromspedalen istället.
 
Var skrev jag kallrikta? Värm ordentligt, har funkat många gånger för mig i väldigt många år...

Sorry Niklas, jag läste fort och fel. Med värme är det ok.

Till TS, tex först sota (med acetylen eller stearinljus) eller stryck såpa eller gnid tvål(ej flytande) på området, sedan värma tills sotet försvinner eller till tvålen färgas brun/svart.
Är du osäker så byt hellre pedalen.
 
Last edited:
Tack för svaren allihopa! Verkligen!

Jag var rädd för att den här fadäsen skulle springa iväg på ett bra gäng tusenlappar men så verkar ju inte vara fallet?
Känns riktigt skönt!
 
Ännu en fråga. Egentligen borde jag kanske ställa den i Ducati-tråden men varför starta ett nytt ämne när jag har ett på gång?

Säg nu att allt är frid och fröjd och jag i princip bara behöver byta kopplingskåpa.
Då kan jag ju byta till en öppen då jag har torrkoppling, är det risk för rost och så då?
Är det bara att glömma att ställa den ute över natten eller under längre tid, eller att för den delen att köra i regn?
 
Risk för rost? Tar du lös kåpan kommer du gråta. :crash
Orginalbitarna där ser ofta helt jävliga ut.
Så här såg det ut då jag bytte till öppen kåpa på min.
603666_10152289986839189_1474824923_n.jpg
Blev bra mycket bättre efteråt. :)
10177345_10152398437066663_6748860017514308491_n.jpg
 
Risk för rost? Tar du lös kåpan kommer du gråta. :crash
Orginalbitarna där ser ofta helt jävliga ut.
Så här såg det ut då jag bytte till öppen kåpa på min.
View attachment 410407
Blev bra mycket bättre efteråt. :)
View attachment 410408

Haha! :D Okej jag fattar, men det är ingen fara för fukt och så då alltså?
Jag funderar på att köra nån sån där variant om jag inte hittar en originalkåpa.
 
Haha! :D Okej jag fattar, men det är ingen fara för fukt och så då alltså?
Jag funderar på att köra nån sån där variant om jag inte hittar en originalkåpa.

Gamla Ducce-banrävar förordar ofta att hellre spejsa ut originalkåpan med några brickor om man vill ha mer ventilation/kylluft. Med aftermarket-kåpor av skelettmodell är det annars vanligt att man slår sönder kopplingen om man lägger hojen och det kommer in sten eller leca-kulor i kåpan.
 
Gamla Ducce-banrävar förordar ofta att hellre spejsa ut originalkåpan med några brickor om man vill ha mer ventilation/kylluft. Med aftermarket-kåpor av skelettmodell är det annars vanligt att man slår sönder kopplingen om man lägger hojen och det kommer in sten eller leva-kulor i kåpan.

Det är klart att det var nånting.
Men jag antar att så länge man inte lägger den så är det inte någon fara för någonting?
 
Det är klart att det var nånting.
Men jag antar att så länge man inte lägger den så är det inte någon fara för någonting?
Nej det är riktigt. Det är mer att originalkåpan skyddar kopplingen bättre mot yttre våld och "foreign object damage". Vattentvättar man en hoj med ventilerad torrkoppling är det extra bra att köra hojen efter tvätt.
 
Klart du ska köpa en öppen porrig kopplingskåpa med tillhörande tryckplatta så man ser/hör skönheten! :)
Ska du köra bana sätter du på original kåpan, vill du ha lite ventilation så tar du bort gummipackningen men behåller mässings distanserna från den.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top