Pinne o mothåll blir slitet med tiden och glappar ibland onödigt mkt.
Egentligen bör ju man byta både handtag och pinne men det finns pinnar av olika längd och andra trix att fuska. Stor försiktighet rekommenderas.
Pirathandtag är ibland för korta eller för långa mot pinnen.
finns gott om folk på forat som fått självnyp tack vare för tajt tolerans.
Borra eller slipa lite på handtaget.
Kontrollera att det ALLTID kan gå tillbaka olja upp i kärlet med lite tolerans efter att bytt saker kring handtag, pinne o dylikt.
Finns även många som bytt belägg med redan hög oljenivå som sedan fått nyp då oljan inte kunna försvinna någonstans.
Vanligast att folk har glapp är att man har luft i systemet trots allt.
Se till att även lufta alla nipplar och fyll på med spruta underifrån.
Jojust. torx aningens stor. Klappa dit det. Works 99%
Värsta fall svetsa på mutter. Biltema har som sagt något kit för detta.
Värma? ja en del loctite tål 200 grader och det kan vara svårt att få den värmen kring skruven trots allt utan svets eller öppen låga som riskerar att göra andra märken. Men som backup. Absolut.
Har aldrig hörttalas om någon som förlängt pinnen till bromshandtaget, och det är kanske däeför som jag inte hört någon som bromsen låst sig för?
Är detta verkligen att rekommendera?
Bromsgeppet går ju att ljustera och om du har glapp när ljusteringen står på 1 så tror jag att du har något problem med att bromskolvarna går tillbaks för långt i oken.
Har du kollat så inte en skiva slår lite så den trycker tillbaks kolvarna?
Eller om du har torra packningar i oken som gör att kolvarna sugs tillbaks för långt?