Trasig insexskruv och glappande handtag

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tjena

Efter ett däckbyte har jag nu lyckats demolera insidan på en insexskruv (bild) och kan alltså inte lossa den. Hur får man enklast bort en sådan?

Dessutom tänkte jag höra hur man enklast spänner både kopplings- och bromshandtag så att jag blir av med det 1cm glapp som finns innan handtagen verkar. Bra tips?

Tack för svar

Bifogat

• IMG_0470.jpg
    IMG_0470.jpg
    237.6 KB · Visningar: 270
skruven: har du torxbits med hylsa så kan man försöka knacka in en "förstor" torx, risken är att man förstör torxen, annars skulle alt vara svetsa på en bult på insexskallen:)

man kan även att prova att knacka loss skruven med en dorn eller huggmejsel om man kommer åt, väl lös så brukar vanlig skruvmejsel eller torx av rätt storlek funka...

Det finns speciella bits för just detta, de ser ut som torxbits faktiskt men är gjorda i en hårdare legering. Finns ett kit på Biltema.

Angående handtagen så brukar man kunna förlänga(byta ut den) pinnen som trycker på själva bromspumpen för att bli av med glappet. Men var väldigt försiktig med detta då vätskan sväller när den blir varm och pumpen går ut något. Har man då för lite spel så kan bromsen nypa. Detta hände för mig i höstas. Inget allvarligt om man märker det i tid men man blir stående tills man kan lossa handtaget. Har hört talas om andra där bromsen nypt helt och de stått på näsan.

Det finns speciella bits för just detta, de ser ut som torxbits faktiskt men är gjorda i en hårdare legering. Finns ett kit på Biltema.

Angående handtagen så brukar man kunna förlänga(byta ut den) pinnen som trycker på själva bromspumpen för att bli av med glappet. Men var väldigt försiktig med detta då vätskan sväller när den blir varm och pumpen går ut något. Har man då för lite spel så kan bromsen nypa. Detta hände för mig i höstas. Inget allvarligt om man märker det i tid men man blir stående tills man kan lossa handtaget. Har hört talas om andra där bromsen nypt helt och de stått på näsan.

Har aldrig hörttalas om någon som förlängt pinnen till bromshandtaget, och det är kanske däeför som jag inte hört någon som bromsen låst sig för?

Är detta verkligen att rekommendera?

Bromsgeppet går ju att ljustera och om du har glapp när ljusteringen står på 1 så tror jag att du har något problem med att bromskolvarna går tillbaks för långt i oken.

Har du kollat så inte en skiva slår lite så den trycker tillbaks kolvarna?
Eller om du har torra packningar i oken som gör att kolvarna sugs tillbaks för långt?

Det SKALL vara glapp i broms och koppling.
Har du inte det så kommer bromsen ligga på och kopplingen slira.

Ang skruven så är torxsknepet att rekomendera.
Men försök få i ett dorn i skruvskallen och dunka till innan för att få den att släppa.
Inga huggmejaslar eller annat tok så du skadar gaffeln.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar/

Ja dessa funkar, och förmodligen finns det någon storlek som passar i insexan så du inte behöver borra

Sen finns den här typen som kanske är bra till insex...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragare-15-st/

eller den riktigt dåliga typen...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Skruvutdragare-5-st/

Jag skulle först tagit bort den andra skruven, gjort rent, dragit på lite fett och sen dragit fast den rejält för att klämma ihop klämman lite extra, det släpper spänningen på den andra skruven, den du önskar få bort.

Tryck in lite 5-56 också lite här och där.

Jag skulle först tagit bort den andra skruven, gjort rent, dragit på lite fett och sen dragit fast den rejält för att klämma ihop klämman lite extra, det släpper spänningen på den andra skruven, den du önskar få bort.

Tryck in lite 5-56 också lite här och där.

Det första tipset är riktigt bra faktiskt, det stämmer att spänningen släpper på den ena skruven om man drar åt den andra hårdare. Viktigt på just såna här fästen där det är minst 2 st skruvar på samma klämma, att se till att båda skruvarna är dragna lika hårt, så det blir till att känna på dem några gånger när man drar det sista. :)

Det andra tipset tror jag dock att han kan strunta i, 5-56 kommer nog inte hjälpa här då skruven med all största sannolikhet är låst med rikliga mängder gänglåsning, vilket 5-56 inte klarar av att tränga igenom. Hade jag varit TS så hade jag nog gråtit en skvätt, för att sedan testa torxsmetoden. Bäst vore not att hitta ett torxsbits i rätt storlek som passar i en slagskruvmejsel, men det är nog inte så lätt. :va

Annars finns det något som på engelska kallas "spark erosion". Jag vet inte exakt hur det fungerar mer än att det är elektricitet med i bilden. Det är perfekt för att få ut fastrostade bultar och avdragna skruvar utan att vålda sönder materialet runt omkring. :)

http://www.youtube.com/watch?v=pjCytNO1lNU

varför inte värma hela stycket med en varmluftspistol? Den delen tål väl en del värme.

Pinne o mothåll blir slitet med tiden och glappar ibland onödigt mkt.

Egentligen bör ju man byta både handtag och pinne men det finns pinnar av olika längd och andra trix att fuska. Stor försiktighet rekommenderas.

Pirathandtag är ibland för korta eller för långa mot pinnen.
finns gott om folk på forat som fått självnyp tack vare för tajt tolerans.
Borra eller slipa lite på handtaget.

Kontrollera att det ALLTID kan gå tillbaka olja upp i kärlet med lite tolerans efter att bytt saker kring handtag, pinne o dylikt.

Finns även många som bytt belägg med redan hög oljenivå som sedan fått nyp då oljan inte kunna försvinna någonstans.

Vanligast att folk har glapp är att man har luft i systemet trots allt.
Se till att även lufta alla nipplar och fyll på med spruta underifrån.

Jojust. torx aningens stor. Klappa dit det. Works 99%
Värsta fall svetsa på mutter. Biltema har som sagt något kit för detta.

Värma? ja en del loctite tål 200 grader och det kan vara svårt att få den värmen kring skruven trots allt utan svets eller öppen låga som riskerar att göra andra märken. Men som backup. Absolut.

Har aldrig hörttalas om någon som förlängt pinnen till bromshandtaget, och det är kanske däeför som jag inte hört någon som bromsen låst sig för?

Är detta verkligen att rekommendera?

Bromsgeppet går ju att ljustera och om du har glapp när ljusteringen står på 1 så tror jag att du har något problem med att bromskolvarna går tillbaks för långt i oken.

Har du kollat så inte en skiva slår lite så den trycker tillbaks kolvarna?
Eller om du har torra packningar i oken som gör att kolvarna sugs tillbaks för långt?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...