Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov

Pratar vi lån så får man väl anse att det är betydligt svårare att som 18 åring att få ett sådant, speciellt i högre valörer då man oftast behöver en fast anställning.
Idag kan man köpa en R1a för 30k, hur mycket muskelbil får man för de pengarna?:crash

Finns massor av bilar med skaplig effekt för småpengar, t.ex http://www.blocket.se/alvsborg/Cadillac_Seville_STS_58762841.htm?ca=16&w=3

Sen kostar en R1'a 10x mer i försäkring än en bil också.

Men vad dte kostar borde vara helt irrelevant, vad som borde spela roll är hur stor fara en bilförare är för sig själv och andra när denna är 18 jämfört med 24 (förutsatt nytaget körkort då), och sen vad en motorcykelförare utgör för risk för sig själv och andra.

Andra borde ju enligt mig ha en högre prioritet, 9 av 10 kollisioner mellan bil och MC orsakas av bilisten. För cyklister och fotgängare vet jag inte siffran men säkert en stor del av olyckorna där som också orsakas av bilisten. Hur vanligt är det att någon skadas för denna blivit påkörd av en bil kontra MC? Fara för andra borde naturligtvis vägas in och inte bara som nu, fara för föraren själv

Finns massor av bilar med skaplig effekt för småpengar, t.ex http://www.blocket.se/alvsborg/Cadillac_Seville_STS_58762841.htm?ca=16&w=3

Sen kostar en R1'a 10x mer i försäkring än en bil också.

Men vad dte kostar borde vara helt irrelevant, vad som borde spela roll är hur stor fara en bilförare är för sig själv och andra när denna är 18 jämfört med 24 (förutsatt nytaget körkort då), och sen vad en motorcykelförare utgör för risk för sig själv och andra.

Andra borde ju enligt mig ha en högre prioritet, 9 av 10 kollisioner mellan bil och MC orsakas av bilisten. För cyklister och fotgängare vet jag inte siffran men säkert en stor del av olyckorna där som också orsakas av bilisten. Hur vanligt är det att någon skadas för denna blivit påkörd av en bil kontra MC? Fara för andra borde naturligtvis vägas in och inte bara som nu, fara för föraren själv

295 häst på 1.7 ton (och fyrväxlad). Det kanske rullar skapligt men ordentligt slö jämte en sporthoj.

Angående försäkring så delar jag inte uppfattning. Det skiljer inte massiva pengar mellan en 80tals sportbil som jag hade vid 18 års ålder om man jämför med en sporthoj. 1.5x pengen kanske. Bostadsort spelar stor roll.

Bilister är generellt sett skyldiga vid kollision med hoj men i väldigt många fall tror jag att hojen inte körde lagligt.
På det här forumet blir bilister kallade för galningar om de inte uppmärksammar en hoj som lanesplittar i hög hastighet.
Många som åker hoj i storstäder borde prova att köra typ en skåpbil och inse hur dåligt man syns om man inte aktivt jobbar med det.
Tom baronvongrumble har insett det ;)

Last edited:
J
Slutsatsen av att "ett av de två momenten" ska försvinna med motivationen att lägga mer fokus på de moment där "olycksrisken är störst" innebär ju garanterat att krypkörningen försvinner helt och att undanmanöver-momentet görs om.

Kan inte påstå att jag är något stort fan av krypkörningen - ser däremot gärna att det byts ut mot något med mer relevans för hur det är att köra i trafik.

Samtidigt är jag mest less på det faktum att jag överhuvudtaget ens behöver göra en ny uppkörning för att uppgradera mitt A2-kort till A. Tycker det borde komma automatiskt med 1300+ mil bakom styret.

Det är framförallt vid uppgradering av körkort som jag håller med om att en knixkurs + en tre timmars teorikurs i SMCs regi verkligen varit lämplig istället för dagens system.

Pratar vi lån så får man väl anse att det är betydligt svårare att som 18 åring att få ett sådant, speciellt i högre valörer då man oftast behöver en fast anställning.
Idag kan man köpa en R1a för 30k, hur mycket muskelbil får man för de pengarna?:crash

Det beror väl lite på var man sätter gränsen för muskelbil, men 300 hästar är ju trivialt att uppnå då. Och 300 hästar på en bil är väl lite som en hoj med mer än 35kw kan man väl tycka.
Plus att så jävla svårt är det inte att varesig få lån eller jobb att en 18-åring inte kan lyckas.

Nu är det inte det det handlar om. Det är principen. Du får inte köra en 150 hp hoj men du får köra en bil med 600hp. Oavsett om den är trimmad eller stock. Väldigt underligt enligt mig.

Är inte det minsta svårt att förstå. Det handlar om skadestatistik. Väldigt få nybakade körkortsslynglar kör ihjäl sig i muskliga bilar.

Jag har så många åsikter om denna fråga att jag nästan spricker.
Och när jag ska försöka formulera dem inser jag att mina samlade syn kommer att framstå som lätt schizofren.

I punktform:
1. Det måste bli lättare att ta A1, A2 och A-kort. Släppa igenom fler vid uppkörningarna med någon form av "tillfälligt körkort-status" under de två första åren. I värsta fall med den engelska "L"-skylten på hojen.

2. Det måste bli "billigare" att ta A1, A2, A och B-kort. Det är en klassfråga idag. Medelklassungar i storstad och uppåt klarar sig utan, men de ungar som bor utanför tätorterna och/eller behöver ett vanligt knegarjobb måste ha körkort.

3. Mer tid bör läggas på lågfartsövningarna (men utan att man betalar körskolorna för träningstimmar). Jag skulle vilja se att det utvecklas en "tradition" att man köper en egen "första hoj" i 10-15000-kronorsklassen som man kan ta med till "körgårdar" (inhägnade områden) och övningsköra lågfarten på egen hand eller med frivilliga handledare/kompisar från mc-kollektivet kostnadsfritt. Ingen borde försöka köra upp utan 30h lågfartsövningar - men det har ingen vettig människa råd att ta med en körskola.
Just detta tror jag är något som MC-Sverige skulle satsa på som en aktivitet för att värva fler till mc-rörelsen och sporten - man erbjuder lågfartsövningar varje söndag från april till oktober. 5h lågfart med körskolan för att fatta övningarna + tre söndagar med gratisgänget = bättre motorcyklister. Och mindre onödig ångest vid uppkörningarna.

4. Lågfartsövningarna bör vara kvar, men alla förare oavsett kön, bör kunna köra upp på en hoj som passar deras mått/vikt (Exempel: En 16-årig person som är två meter lång och väger 130 kg bör få övningsköra på inhägnat område och köra upp för A1 på en A2-hoj, och en 25-årig person som är 155 cm lång och väger 47 kg bör få köra upp för A på en A1-hoj). Och nästa idiot som fortsätter att hävda att det handlar om kön kastar jag onda ögat på.

5. Min absolut viktigaste punkt: Körkortsutbildningen av idag verkar gå ut på att klara körkortet. Och endast det. Inte att bli bra på att köra motorcykel, eller bli en smidig trafikant.
Detta tycker jag är uselt av alla parter - från oss inom mc-kollektivet, trafikstyrelsen och övriga myndigheter, körskolorna, handlarna och försäkringsbolagen. Det måste gå att skapa en bättre utbildning idag som både lär ut alla "trafikregelskraven" kombinerat med riktig körteknik och god trafikförståelse.
Här fyller SMC en livsviktig funktion, och jag tror att Ulvhamne har en poäng med "obligatoriska" KNIX-utbildningar även om jag är allergisk mot lösningar som innehåller "obligatoriska" saker från tredje part (i detta fall SMC). Jag hade hellre sett ett aktivt drag från försäkringsbolagen där nya förare med "L"-status för avdrag på försäkringspremien om de går på avrostning och Knix till den grad att det blir korkat att inte göra det.
Utan kurs = högre försäkringsavgift. Med kurs = lägre avgift så att det både finansierar SMC-avgiften, KNIX:en och avrostningen. Efter 2 år med avrostning och KNIX-kurser kan man börja med Stegutbildningarna för att behålla sin "kursrabatt".

Hur man än vänder och vrider på det - jag vill alltså ha med "lågfart", mer körkunskap, all djävla teori, lättare uppkörning i trafik, billigare körkort och en himla massa mer utbildning under hela mc-karriären. Till ett lägre pris.

Låter nästan som en politisk karriär...

Som vanligt genomtänkt och logiskt :tummenupp men jag tycker du har tokfel i punkt 5. En extern seriös intresseorganisation som får mandat att certifiera eller leverera intyg till certifiering tycker jag är en lysande lösning. Titta bara vad SFRO betyder för hemmabyggarna. Det får naturligtvis inte vara maffiafasoner där nån skall sko sig på verksamheten bara för att den är obligatorisk.

Sen finns det inget idag som hindrar att försäkringsbolagen att ge rabatt om man genomgått kurser. Många (eller nån) lämnar redan rabatt vid tex SMC medlemskap (sen kan man fundera på hur man blir en säkrare förare med ett medlemskort i plånkan?). Tror inte det ligger i försäkringsbolagens intresse att göra nåt sånt.

Men fan vad många grymma RR-piloter Sverige skulle leverera om det i princip var obligatoriskt att nöta bana för att ha råd med försäkring.

Bara en tanke. Vad hade det kostat SMC att låta de som precis tagit ett mc-kort gå en kurs gratis eller till ett kraftigt reducerat pris. Man hade ju t ex kunnat slå ut kostnaden för det på övriga deltagarna över en säsong eller lägga det på medlemsavgiften.

Säger detta utan att ha någon som helst koll på hur många som tar ett mc-kort på ett år. Det kan vara en helt orimlig tanke rent ekonomiskt. SMC hade ju på så sätt kunnat locka till sig fler medlemmar och man hade gjort något för att öka säkerheten bland de som precis tagit sitt mc-kort.

Jag hade utan tvekan kunnat bidra med att få en något högre medlemsavgift och något förhöjd avgift för kursdagarna för att främja något positivt för oss alla. För egen del konstaterade jag att jag utvecklades mer på en dag på bana med SMC än vad jag gjorde en hel säsong på egen hand i trafiken.

Att lära sig hantera garagesvängen i all ära. Det är inte det som gör att man överlever i trafiken. Under förhållandevis säkra förhållanden på bana inser man hur ens överlevnadsinstinkter fungerar. Man respekt för ens begränsningar på ett helt annat sätt än vad man får i trafiken. Kanske kan den insikten rädda någons liv och få personen i fråga att vilja förbättra sin körteknik och öka sina överlevnadsmarginaler.

Det håller jag helt med om, olika hoj olika förutsättningar osv. Men att det inte ger en indikation på om föraren kan hantera en hoj eller inte, det köper inte Jag .. dom kuggar ju inte per automatik nedsättning av foten, vidare kollar dom kontroll av kombo mellan gas, koppling, broms och blicken. Säger inte allt men betydligt mycket mer än ingenting :fakta!

Hmm, nu nämnde ju nån lågfart och att det tidifare var garagevändning.. Det var givetvis garagevändningen jag syftade på som lågfart... Den var störtlöjlig! Har ingen koll på hur det ser ut nu :/ Finns inte den kvar :glömdet

Bara en tanke. Vad hade det kostat SMC att låta de som precis tagit ett mc-kort gå en kurs gratis eller till ett kraftigt reducerat pris. Man hade ju t ex kunnat slå ut kostnaden för det på övriga deltagarna över en säsong eller lägga det på medlemsavgiften.

Säger detta utan att ha någon som helst koll på hur många som tar ett mc-kort på ett år. Det kan vara en helt orimlig tanke rent ekonomiskt. SMC hade ju på så sätt kunnat locka till sig fler medlemmar och man hade gjort något för att öka säkerheten bland de som precis tagit sitt mc-kort.

Jag hade utan tvekan kunnat bidra med att få en något högre medlemsavgift och något förhöjd avgift för kursdagarna för att främja något positivt för oss alla. För egen del konstaterade jag att jag utvecklades mer på en dag på bana med SMC än vad jag gjorde en hel säsong på egen hand i trafiken.

Att lära sig hantera garagesvängen i all ära. Det är inte det som gör att man överlever i trafiken. Under förhållandevis säkra förhållanden på bana inser man hur ens överlevnadsinstinkter fungerar. Man respekt för ens begränsningar på ett helt annat sätt än vad man får i trafiken. Kanske kan den insikten rädda någons liv och få personen i fråga att vilja förbättra sin körteknik och öka sina överlevnadsmarginaler.

Knix är ju inte direkt kostsamt, så det borde ju gå...
Det är väl mest tillgängligheten som är besväret. Innan man blivit biten av bandjävulen känns det ju helt barockt att ställa hojen på ett släp och köra till en bana 20-30 mil bort bara för att köra 7x20 minuter runt runt... När man kört bana verkar det ju däremot tvärtom som en väldigt bra idé. :hihi

Manöverproven är helt onödiga jämfört med att kunna hantera hojen i farter över promenadtakt. Det är länge sedan jag tog kort men det fanns lika lite då som nu antar jag manöverprov i lite mer normala farter som kräver medveten motstyrning för att kunna ändra riktning snabbt. Min lärare visste i alla fall inte varför en hoj kan svänga utan lärde att ut det rätta sättet var att man lutade sig åt sidan och samtidigt släppte av på gasen :rofl

Manöverproven är helt onödiga jämfört med att kunna hantera hojen i farter över promenadtakt. Det är länge sedan jag tog kort men det fanns lika lite då som nu antar jag manöverprov i lite mer normala farter som kräver medveten motstyrning för att kunna ändra riktning snabbt. Min lärare visste i alla fall inte varför en hoj kan svänga utan lärde att ut det rätta sättet var att man lutade sig åt sidan och samtidigt släppte av på gasen :rofl
:död
Teh fuck, antar att han dessutom inte lutade åt rätt håll heller. :gnissla

Det som jag tycker är konstigt är att med mc så finns det A1, A2 och A som får tas vid olika åldrar. Tar du ett B kort när du är 18 så får du köra en vilken superbil somhelst. Är man alltså mer mogen att köra en snabb bil än en snabb mc när man är 18? :va

Sen så ska man självklart kunna hantera hojen i krypfart men det läggs alldeles för stor vikt på det nu. När jag tog hojkort så hade jag haft bilkort i 10 år och kört mycket men det var ändå mycket som var nytt i trafiken på mc. Så mera fokus på stadskörning/landsväg osv.

Säg inte det där alldeles för högt bara.

För vad tror du är rimligast om politikerna börjar tänka på saken?

A: De tar bort MC klasserna.
eller
B: De inför begränsningar för B körkort.

Jag tror på alternativ B.

Knix är ju inte direkt kostsamt, så det borde ju gå...
Det är väl mest tillgängligheten som är besväret. Innan man blivit biten av bandjävulen känns det ju helt barockt att ställa hojen på ett släp och köra till en bana 20-30 mil bort bara för att köra 7x20 minuter runt runt... När man kört bana verkar det ju däremot tvärtom som en väldigt bra idé. :hihi

Det framstår rätt patetiskt när du lägger fram det så. Ungefär som vissa ser på de som springer och sparkar efter en boll.

Man kan givetvis inte förvänta sig att alla som erbjuds att gå en kurs gör det på grund av att det är otillgängligt och omständigt att ta sig till en motorbana eller övningsplats beroende på vilken del av landet man bor i. Alla har ju inte ens en egen motorcykel eller utrustning när de tagit ett mc-kort. Det kanske är sådana omständigheter som gör att idén skulle kunna bära sig ekonomiskt å andra sidan. Man skulle ju kunna reservera en kvot av platser i långsammaste gruppen vid varje övningstillfälle som stod till förfogande för de som tagit ett körkort. Skulle man nu inte kunna tillgodose efterfrågan hade man ju ändå kunnat sätta ett maxtak och se det hela som ett gott projekt för att få fler till sina kursdagar. Det hade ju om inte annat givit SMC ytterligare goodwill utanför mc-kollektivets gränser. En sak man hade kunnat stoltsera med när man träffar Tingvall och Co bland allt annat man gör redan.

Det framstår rätt patetiskt när du lägger fram det så. Ungefär som vissa ser på de som springer och sparkar efter en boll.

Man kan givetvis inte förvänta sig att alla som erbjuds att gå en kurs gör det på grund av att det är otillgängligt och omständigt att ta sig till en motorbana eller övningsplats beroende på vilken del av landet man bor i. Alla har ju inte ens en egen motorcykel eller utrustning när de tagit ett mc-kort. Det kanske är sådana omständigheter som gör att idén skulle kunna bära sig ekonomiskt å andra sidan. Man skulle ju kunna reservera en kvot av platser i långsammaste gruppen vid varje övningstillfälle som stod till förfogande för de som tagit ett körkort. Skulle man nu inte kunna tillgodose efterfrågan hade man ju ändå kunnat sätta ett maxtak och se det hela som ett gott projekt för att få fler till sina kursdagar. Det hade ju om inte annat givit SMC ytterligare goodwill utanför mc-kollektivets gränser. En sak man hade kunnat stoltsera med när man träffar Tingvall och Co bland allt annat man gör redan.

Ja, jag gillar tanken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...