Jag har så många åsikter om denna fråga att jag nästan spricker.
Och när jag ska försöka formulera dem inser jag att mina samlade syn kommer att framstå som lätt schizofren.
I punktform:
1. Det måste bli lättare att ta A1, A2 och A-kort. Släppa igenom fler vid uppkörningarna med någon form av "tillfälligt körkort-status" under de två första åren. I värsta fall med den engelska "L"-skylten på hojen.
2. Det måste bli "billigare" att ta A1, A2, A och B-kort. Det är en klassfråga idag. Medelklassungar i storstad och uppåt klarar sig utan, men de ungar som bor utanför tätorterna och/eller behöver ett vanligt knegarjobb måste ha körkort.
3. Mer tid bör läggas på lågfartsövningarna (men utan att man betalar körskolorna för träningstimmar). Jag skulle vilja se att det utvecklas en "tradition" att man köper en egen "första hoj" i 10-15000-kronorsklassen som man kan ta med till "körgårdar" (inhägnade områden) och övningsköra lågfarten på egen hand eller med frivilliga handledare/kompisar från mc-kollektivet kostnadsfritt. Ingen borde försöka köra upp utan 30h lågfartsövningar - men det har ingen vettig människa råd att ta med en körskola.
Just detta tror jag är något som MC-Sverige skulle satsa på som en aktivitet för att värva fler till mc-rörelsen och sporten - man erbjuder lågfartsövningar varje söndag från april till oktober. 5h lågfart med körskolan för att fatta övningarna + tre söndagar med gratisgänget = bättre motorcyklister. Och mindre onödig ångest vid uppkörningarna.
4. Lågfartsövningarna bör vara kvar, men alla förare oavsett kön, bör kunna köra upp på en hoj som passar deras mått/vikt (Exempel: En 16-årig person som är två meter lång och väger 130 kg bör få övningsköra på inhägnat område och köra upp för A1 på en A2-hoj, och en 25-årig person som är 155 cm lång och väger 47 kg bör få köra upp för A på en A1-hoj). Och nästa idiot som fortsätter att hävda att det handlar om kön kastar jag onda ögat på.
5. Min absolut viktigaste punkt: Körkortsutbildningen av idag verkar gå ut på att klara körkortet. Och endast det. Inte att bli bra på att köra motorcykel, eller bli en smidig trafikant.
Detta tycker jag är uselt av alla parter - från oss inom mc-kollektivet, trafikstyrelsen och övriga myndigheter, körskolorna, handlarna och försäkringsbolagen. Det måste gå att skapa en bättre utbildning idag som både lär ut alla "trafikregelskraven" kombinerat med riktig körteknik och god trafikförståelse.
Här fyller SMC en livsviktig funktion, och jag tror att Ulvhamne har en poäng med "obligatoriska" KNIX-utbildningar även om jag är allergisk mot lösningar som innehåller "obligatoriska" saker från tredje part (i detta fall SMC). Jag hade hellre sett ett aktivt drag från försäkringsbolagen där nya förare med "L"-status för avdrag på försäkringspremien om de går på avrostning och Knix till den grad att det blir korkat att inte göra det.
Utan kurs = högre försäkringsavgift. Med kurs = lägre avgift så att det både finansierar SMC-avgiften, KNIX:en och avrostningen. Efter 2 år med avrostning och KNIX-kurser kan man börja med Stegutbildningarna för att behålla sin "kursrabatt".
Hur man än vänder och vrider på det - jag vill alltså ha med "lågfart", mer körkunskap, all djävla teori, lättare uppkörning i trafik, billigare körkort och en himla massa mer utbildning under hela mc-karriären. Till ett lägre pris.
Låter nästan som en politisk karriär...