Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov

Man tar väl bort lågfart 1 och kör bara lågfart 2. Den banan är i alla fall lättare att klara med en sporthoj. Man behöver inte lika mycket styrutslag för att klara den. Däremot så ska man klara att köra i krypfart där också.

Köper inte det dära med att lågfartsprovet är bra för att bevisa att man har kontrolm över sitt fordon. Det är skillnad på hoj och hoj! En hoj kanske man kan klaravlågfartsprovet ståendes på huvudet (för att överdriva en smula :fakta) medans man har helsikes problem att klara det med en annan hoj.

Det där är något man lär/vänjer sig genom timmar på sin hoj. Varför ska man bli tvingad att lägga tusentals kronor på att öva krypkörnng med EN hoj när du så gott som får vänja sig om på nytt med nästa hoj.

Konbanan och bromsproven räcker gott.

Mitt rövhål till körlärare ställde av min hoj (nån halv customvariant 125cc) så jag fick endast EN körlektion med den nya sport 125:an innan uppkörningen. Den hojen jag kört innan var en sån hoj man hade 110% koll på och hade inga som helst problem att klara de manövrar man skulle kunna, Gissa hur det gick på min första uppkörning ...

Säger som uppkörningskontrollanterna gör när man klarar uppkörningen... Nu kan du fortsätta att öva på egen hand!

Men för att säga emot mig själv... Som yrkeschaufför ser jag förjävla många där ute som man undrar hur fan dom klarade uppkörningen....

Har egentligen inga direkta synpunkter på enskilda moment i körkortstagandet. Vad som dock torde vara uppenbart är att det generellt är för lätt att ta körkort.

Alldeles för många korkskallar som lyckats med det och sedan obehindrat får lov att köra runt och riskera andras liv.

Och då syftar jag inte primärt på motorcyklister som kör fort utan på korkskallar som kör djävligt illa och inte har koll på vad som händer runt omkring dom i trafiken. Ett körkortstest som kunde sålla bort alla dom hade vart nåt...

Jag tror mer på att det är vår syn på män och kvinnor som orsakar skillnaden i statistiken. Krasst sätt så får kvinnorna höra att de är sämre i trafiken, sämre på att köra,sämre på att tävla och you name it, medans männen är störst bäst och vackrast.

Menar du typ det här? Rätt OT men passar in i din beskrivning.

Håller med om mycket av vad folk säger ang. skaderisk i förhållande till lågfartsövningar. Dock kan jag inte sluta tänka på hur fantastiskt dålig jag var i konbanan i början och hur mycket bättre jag faktiskt var när jag väl fick kortet. Någonting lärde jag mig trots allt under tiden jag tog körkort. Förmodligen var det mycket balans och att våga slappna av på hojen.

Hur som haver kan jag nog tycka att det är först efter att man fått sitt körkort som man börjar bli en bättre förare om man tränar aktivt med knix- och bandagar som andra redan har sagt.

Last edited:
Köper inte det dära med att lågfartsprovet är bra för att bevisa att man har kontrolm över sitt fordon. Det är skillnad på hoj och hoj! En hoj kanske man kan klaravlågfartsprovet ståendes på huvudet (för att överdriva en smula :fakta) medans man har helsikes problem att klara det med en annan hoj.

Det där är något man lär/vänjer sig genom timmar på sin hoj. Varför ska man bli tvingad att lägga tusentals kronor på att öva krypkörnng med EN hoj när du så gott som får vänja sig om på nytt med nästa hoj

Det håller jag helt med om, olika hoj olika förutsättningar osv. Men att det inte ger en indikation på om föraren kan hantera en hoj eller inte, det köper inte Jag .. dom kuggar ju inte per automatik nedsättning av foten, vidare kollar dom kontroll av kombo mellan gas, koppling, broms och blicken. Säger inte allt men betydligt mycket mer än ingenting :fakta!

Last edited:
Det enda som är vettigt på manöverprovet är bromsprovet, resten är ju blaha blaha som man aldrig använder i vanlig mc-körning. Visst är det bra att kunna grunderna i en undanmanöver men det krävs ju många år av erfarenhet att inte låsa bromsarna i en paniksituation. Lågfarten är störtlöjlig och har ingen praktiskt nytta. När jag körde upp var det ju garagevändning och serpentinkörning som gällde och båda lades nog minst tre av sju körlektioner på.
När jag började ta mitt mc-kort hade jag redan övningskört 150 mil på gata privat. De som lärde mig att köra gick då igenom balans och viktförskjutning så jag fick ju det med mig och hade nytta av det. Den mesta tiden gick bara åt att lära sig att göra samma sak fast på en annan hoj så det kändes väldigt onödigt.

Krypkörning/konbaneövningar är hojåkningens wax on - wax off (referens till filmen Karate Kid)

Innan man kan vara säker på en motorcykel i trafik så måste hanteringen av motorcykeln ha passerat inlärningstrappan:

omedveten inkompetens
(man vet inte att man inte kan hantera motorcykeln)

medveten inkompetens
(man har förstått att man inte kan hantera motorcykeln och att man måste börja öva på det)

medveten kompetens
(man kan hantera motorcykeln men det är fortfarande mycket att tänka på medan man gör det)

till omedveten kompetens
(man hanterar motorcykeln utan att behöva tänka på det)

Först då klarar man av att vara medveten om vad som händer och hur man skall bete sig i trafiken. Innan dess har man fullt upp att tänka på både hur reglagen på motorcykeln skall doseras, var blinkersen sitter samt hur man skall hantera sin egen kropp för att balansera och rikta blicken rätt osv.

Konbanor med rätt handledning ger så mycket mer än att man lär sig göra cirkuskonster med hojen.

Jag tolkar det inte som att förslaget är att ta bort lagfartsmomentet i sig, utan bara ta bort en av två banor..
En av lågfartsbanorna är väl något lättare än den andra, men jag vet inte hur stor skillnad det faktiskt kommer att göra bland körkortstagarna.

Personligen vill jag inte att körkortstagare ska påtvingas fler moment (som tex knixkurs). Den biten tycker jag SMC och de flesta motorcyklister sköter bra genom att rekommendera sina nyblivna mc-vänner att köra en sådan.

Lägger man på ännu en avgift så blir totalpriset för mc-körkortet dyrare och då är det nog fler som skulle välja att antingen vänta med a-kortet eller hopp över det helt.

Vidare tycker jag att det är bra med en uppkörning från tex A2 till A. Men att uppkörningen blir billigare och endast fokuserar på trafikmiljö. De flesta som tar A2 kort kör säkert mycket mc men det finns säkert de som också knappt kör. Så det är nog bra att visa att man kan behärska en större/tyngre hoj.

Gör om risk2 till en ordentlig knix, eller motsvarande. Mycket svårare än så är det inte, och det borde inte behöva bli dyrare då heller. Och inte ett moment till heller, bara att ett av de existerande blir bättre.

Jag tycker inte att manöverproven visar att att man kan köra hoj. Kurvtagning ingick i princip inte alls i min körkortsutbildning, det fick jag lära mig själv via SMC, ändå blev jag utan anmärkning godkänd på min första uppkörning.

Det som jag tycker är konstigt är att med mc så finns det A1, A2 och A som får tas vid olika åldrar. Tar du ett B kort när du är 18 så får du köra en vilken superbil somhelst. Är man alltså mer mogen att köra en snabb bil än en snabb mc när man är 18? :va

Sen så ska man självklart kunna hantera hojen i krypfart men det läggs alldeles för stor vikt på det nu. När jag tog hojkort så hade jag haft bilkort i 10 år och kört mycket men det var ändå mycket som var nytt i trafiken på mc. Så mera fokus på stadskörning/landsväg osv.

Det som jag tycker är konstigt är att med mc så finns det A1, A2 och A som får tas vid olika åldrar. Tar du ett B kort när du är 18 så får du köra en vilken superbil somhelst. Är man alltså mer mogen att köra en snabb bil än en snabb mc när man är 18? :va

Sen så ska man självklart kunna hantera hojen i krypfart men det läggs alldeles för stor vikt på det nu. När jag tog hojkort så hade jag haft bilkort i 10 år och kört mycket men det var ändå mycket som var nytt i trafiken på mc. Så mera fokus på stadskörning/landsväg osv.

Det jag tycker är mest intressant är ju att inget test görs för att kolla att man hanterar den högre effekten egentligen. Sen är det kanske svårt att göra det på svenska vägar. Visserligen så sa min kontrollant innan vi körde iväg att nu vill jag se att vi kör motorcykel så inget mes med gasen. :rock

Hur kollar man att man hanterar effekten? Måste klara en viss tid på bana?

Hur många 18åringar har råd eller möjligheten att köpa/köra en "superbil"?

Hur många 18åringar har råd eller möjligheten att köpa/köra en "superbil"?

Nu är det inte det det handlar om. Det är principen. Du får inte köra en 150 hp hoj men du får köra en bil med 600hp. Oavsett om den är trimmad eller stock. Väldigt underligt enligt mig.

Sen är det väl så att dom flesta (nästan alla) kan köra en bil, långt ifrån alla klarar av att köra motorcykel.
Dyker det upp en fara framfördig med bil så står du på bromsen det du kan och eventuellt rattar från faran. Med MC är det inte lika "bara".

Så nog kan jag på vissa sätt förstå skillnaden. Rätt säker på att skillnaden skulle bli försummbar om man satte in en gräns på säg 150hp upp till att du är 21.
Kolla bara på hur många Volvo 740 som sladdar i snöiga rondeller och som kör 110 på smal grusväg.
Antalet som köper/bygger en 600hp bil och smackar in i ett träd är nog väldigt väldigt liten. Jämför med hur många körkortslösa/ej behöriga "coolingar" som bränner runt på en gixxer 1000 och lyckas träffa något alldels för hårt?

Eller nått.:glömdet

Det där är den sämsta myten ever. Kolla tex garaget.org hur många snorisar som bygger 600hästars turbo bmw och helt plötsligt ska bli pro int mästare

Nu är det inte det det handlar om. Det är principen. Du får inte köra en 150 hp hoj men du får köra en bil med 600hp. Oavsett om den är trimmad eller stock. Väldigt underligt enligt mig.
Att bondtrimma bilar räknas liksom inte.
Dessutom är det väl olagligt då man inte får öka effekten med mer än 20%?
Är den typgodkänd så får du väl inte göra ett skit?
Sedan kan man tycka att det är mer tekniskt krävande att köra hoj än bil.

Att bondtrimma bilar räknas liksom inte.
Dessutom är det väl olagligt då man inte får öka effekten med mer än 20%?
Är den typgodkänd så får du väl inte göra ett skit?
Sedan kan man tycka att det är mer tekniskt krävande att köra hoj än bil.

HAr man råd med en sporthoj (på lån) så har man råd med en begagnad muskelbil (på lån). Inte mycket svårare att få ihop pengarna för att skaffa en muskelbil än att skaffa en sporthoj. Att underhållet på sagda muskelbil kostar mer än på sporthojen är ju lite irrelevant, då det är just att skaffa och köra den som ett grottmongo utan att kunna hantera effekten som är problemet, och det går ju utmärkt fram tills något går sönder. :hihi

Sedan håller jag väl med övriga, att man får aldrig visa att man kan hantera effekten på uppkörningen. Åas är väl lagen mest där för att göra det besvärligare för 20-25-åringar att köra ihjäl sig DiREckT! (vilket de fantiskt har en statistiskt belagd tendens att göra)

HAr man råd med en sporthoj (på lån) så har man råd med en begagnad muskelbil (på lån). Inte mycket svårare att få ihop pengarna för att skaffa en muskelbil än att skaffa en sporthoj. Att underhållet på sagda muskelbil kostar mer än på sporthojen är ju lite irrelevant, då det är just att skaffa och köra den som ett grottmongo utan att kunna hantera effekten som är problemet, och det går ju utmärkt fram tills något går sönder. :hihi

Sedan håller jag väl med övriga, att man får aldrig visa att man kan hantera effekten på uppkörningen. Åas är väl lagen mest där för att göra det besvärligare för 20-25-åringar att köra ihjäl sig DiREckT! (vilket de fantiskt har en statistiskt belagd tendens att göra)

Pratar vi lån så får man väl anse att det är betydligt svårare att som 18 åring att få ett sådant, speciellt i högre valörer då man oftast behöver en fast anställning.
Idag kan man köpa en R1a för 30k, hur mycket muskelbil får man för de pengarna?:crash

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!