Man tar väl bort lågfart 1 och kör bara lågfart 2. Den banan är i alla fall lättare att klara med en sporthoj. Man behöver inte lika mycket styrutslag för att klara den. Däremot så ska man klara att köra i krypfart där också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror mer på att det är vår syn på män och kvinnor som orsakar skillnaden i statistiken. Krasst sätt så får kvinnorna höra att de är sämre i trafiken, sämre på att köra,sämre på att tävla och you name it, medans männen är störst bäst och vackrast.
Köper inte det dära med att lågfartsprovet är bra för att bevisa att man har kontrolm över sitt fordon. Det är skillnad på hoj och hoj! En hoj kanske man kan klaravlågfartsprovet ståendes på huvudet (för att överdriva en smula) medans man har helsikes problem att klara det med en annan hoj.
Det där är något man lär/vänjer sig genom timmar på sin hoj. Varför ska man bli tvingad att lägga tusentals kronor på att öva krypkörnng med EN hoj när du så gott som får vänja sig om på nytt med nästa hoj
Jag tolkar det inte som att förslaget är att ta bort lagfartsmomentet i sig, utan bara ta bort en av två banor..
En av lågfartsbanorna är väl något lättare än den andra, men jag vet inte hur stor skillnad det faktiskt kommer att göra bland körkortstagarna.
Personligen vill jag inte att körkortstagare ska påtvingas fler moment (som tex knixkurs). Den biten tycker jag SMC och de flesta motorcyklister sköter bra genom att rekommendera sina nyblivna mc-vänner att köra en sådan.
Lägger man på ännu en avgift så blir totalpriset för mc-körkortet dyrare och då är det nog fler som skulle välja att antingen vänta med a-kortet eller hopp över det helt.
Vidare tycker jag att det är bra med en uppkörning från tex A2 till A. Men att uppkörningen blir billigare och endast fokuserar på trafikmiljö. De flesta som tar A2 kort kör säkert mycket mc men det finns säkert de som också knappt kör. Så det är nog bra att visa att man kan behärska en större/tyngre hoj.
Det som jag tycker är konstigt är att med mc så finns det A1, A2 och A som får tas vid olika åldrar. Tar du ett B kort när du är 18 så får du köra en vilken superbil somhelst. Är man alltså mer mogen att köra en snabb bil än en snabb mc när man är 18?![]()
Sen så ska man självklart kunna hantera hojen i krypfart men det läggs alldeles för stor vikt på det nu. När jag tog hojkort så hade jag haft bilkort i 10 år och kört mycket men det var ändå mycket som var nytt i trafiken på mc. Så mera fokus på stadskörning/landsväg osv.
Det som jag tycker är konstigt är att med mc så finns det A1, A2 och A som får tas vid olika åldrar. Tar du ett B kort när du är 18 så får du köra en vilken superbil somhelst. Är man alltså mer mogen att köra en snabb bil än en snabb mc när man är 18?![]()
Sen så ska man självklart kunna hantera hojen i krypfart men det läggs alldeles för stor vikt på det nu. När jag tog hojkort så hade jag haft bilkort i 10 år och kört mycket men det var ändå mycket som var nytt i trafiken på mc. Så mera fokus på stadskörning/landsväg osv.
Hur många 18åringar har råd eller möjligheten att köpa/köra en "superbil"?
Hur många 18åringar har råd eller möjligheten att köpa/köra en "superbil"?
Det där är den sämsta myten ever. Kolla tex garaget.org hur många snorisar som bygger 600hästars turbo bmw och helt plötsligt ska bli pro int mästare
Att bondtrimma bilar räknas liksom inte.Nu är det inte det det handlar om. Det är principen. Du får inte köra en 150 hp hoj men du får köra en bil med 600hp. Oavsett om den är trimmad eller stock. Väldigt underligt enligt mig.
Att bondtrimma bilar räknas liksom inte.
Dessutom är det väl olagligt då man inte får öka effekten med mer än 20%?
Är den typgodkänd så får du väl inte göra ett skit?
Sedan kan man tycka att det är mer tekniskt krävande att köra hoj än bil.
HAr man råd med en sporthoj (på lån) så har man råd med en begagnad muskelbil (på lån). Inte mycket svårare att få ihop pengarna för att skaffa en muskelbil än att skaffa en sporthoj. Att underhållet på sagda muskelbil kostar mer än på sporthojen är ju lite irrelevant, då det är just att skaffa och köra den som ett grottmongo utan att kunna hantera effekten som är problemet, och det går ju utmärkt fram tills något går sönder.![]()
Sedan håller jag väl med övriga, att man får aldrig visa att man kan hantera effekten på uppkörningen. Åas är väl lagen mest där för att göra det besvärligare för 20-25-åringar att köra ihjäl sig DiREckT! (vilket de fantiskt har en statistiskt belagd tendens att göra)
Menar du typ det här? Rätt OT men passar in i din beskrivning.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten