Transportstyrelsen drar in körkort pga PEth-test

Så vi diskuterar formen/avsändaren och inte innehållet, gissar att det beror på att vi är överens i sakfrågan. Det var ju dåliga nyheter.
Nja. Vad gäller testerna tråden handlar om så är nog den liberala linjen rådande både på forumet och av artiklar och politikerreaktion att döma även i samhället som helhet.

Vad gäller ChatGPT så är det snarare en ny sakfråga. IMHO klart farligare än alkohol i trafiken.
 
Bara det faktum att halveringstiden varierar från 4 upp till 10 dygn borde räcka som faktum för att förkasta peth som metod. Möjligen kan den användas på kända missbrukare som slutat med alkohol och ska visa sig åter vara lämpade för körkort men inte omvänt.

Tittar vi på ytterlighetsfallet med 10 dagars halveringstid så innebär det alltså att peth skulle falla med 7% per dygn. Antag att en sån person dricker en 2.8% öl till varje middag. Vad har han då för peth-värde efter en månad? Efter ett år?
Han har alltså aldrig någonsin mer promille än att han skulle klara en poliskontroll. Men vad visar hans peth-värde?

Jag skulle kunna rada upp en lång rad andra konsumtionsmönster som knappast heller finns särskilt väl utredda då de studier som finns verkar baseras dels på ett allt för litet antal försökspersoner och endast kortare perioder av drickande.

Den studie det mest hänvisas till handlar om personer som druckit sig upp till 1 promille 5 dagar på raken. Att dricka fem dagar på raken är nåt som vi kulturellt förknippar med alkoholism men vi vet inte vilka mätvärden som uppvisas av en person som dricker tex varje fredag till diverse olika promillenivåer.
Har personen en halveringstid på 4 dagar så är det kanske lugnt för denne att testas, men den här personen med 10 dagar kommer ju ofelbart få ett peth-värde som ökar ordentligt för varje vecka som går.

Och iofs som kommer även personen med 4 dagars halveringstid få ett peth-värde som ökar för varje vecka. Hans peth minskar alltså med 16% per dygn och har alltså bara gått ner till en tredjedel när han återigen öppnar flaskan fredagen därpå. Peth-värdet ökar alltså även för honom varje vecka.

Man kan förvisso diskutera det lämpliga i att dricka en gång i veckan men ifall man inte kan göra det och behålla sitt körkort så skulle nog väldigt många svenskar förlora körkortet. En snabb googling säger att hälften av svenskarna dricker en gång i veckan. Det blir många körkort det.
 
Irrelevant. Som källa är ChatGPT helt värdelös. Eftersom det är en statistikbaserad motor som genererar text utifrån text den är tränad på. Den har ingen kunskap alls, men är bra på att formulera något som liknar konsensus väl och framstår därför som trovärdig dels via just vältalighet men också (pga statistik) pga confirmation bias.

Problemet är att ChatGPT är en statistisk process, och därmed demokratisk. Medan sanning inte är en demokratisk process. ChatGPT hade t.ex. garanterat sagt emot Kopernikus.
Fast Chat GPT är väl aldrig källan?
Detta är lite som att säga att Google är en dålig källa, det beror väl helt på vilken information man återger.
 
Fast Chat GPT är väl aldrig källan?
Detta är lite som att säga att Google är en dålig källa, det beror väl helt på vilken information man återger.
Nej. ChatGPT genererar, Google viktar. Båda är dåliga men på väldigt olika sätt.
ChatGPT återger inte information, den är mest en hejjare på att generera sannolika ordföljder som brukar korrelera med den prompt den matas med. Visst, ofta blir det ganska sant också men det är en biverkning...
 
Nej. ChatGPT genererar, Google viktar. Båda är dåliga men på väldigt olika sätt.
ChatGPT återger inte information, den är mest en hejjare på att generera sannolika ordföljder som brukar korrelera med den prompt den matas med. Visst, ofta blir det ganska sant också men det är en biverkning...
Det där fetade verkar svårt att få folk (inte bara @Markus) att förstå. Det är inte en sökning efter information man gör utan ett skapande av ordföljder.

När det gäller sakfrågan i ämnet tycker jag det här summerar det bra.
 
Om det är av hänsyn till säkerheten för oss andra i trafiken, som ST-läkaren säger, borde väl även annat som försämrar reaktionstiden rendera i körkortsindragning?

Alla ni som färdas i trafiken och inte är i telefon, GPS eller annat utan kör har väl märkt att fler som beter sig som rattfulla? Taxiförare, Teslaförare och andra bilister som pillar på skärmen, vinglar mellan filer, åker i lägre hastighet, men ökar när samtalet avslutas.



Om Linn kör som den här kvinnan var det rätt att ta hennes körkort tycker jag.
Men här hade Lunds tingsrätt inte fått ett Peth-prov? :crash

Drograttfull körde i sömnen på E6 – frias av domstol

13 maj 2025 06:00
Kvinnan körde drograttfull mellan Knutpunkten i Helsingborg och Landskrona. Efter en vinglig färd stannade bilen med krockskador.
Men hon frias av Lunds tingsrätt som anser att hon körde i sömnen och inte hade uppsåt att köra berusad.

View attachment 515078
Domen i Lunds tingsrätt är en i flera stycken omskakande läsning.

Kvinnan från Landskrona har berättat att hon tog bilen till Helsingborg och Knutpunkten eftersom hon var väldigt deprimerad. Väl på plats satt hon på en bänk vid Espresso house och funderade på vad hon skulle göra. Hon hade även med sig en sexpack folköl för att samla mod.

Hon drack en öl och tog en mängd tabletter, åtta tramadol som är narkotikaklassat och 14 tabletter av sömnmedlet zolpidem.

Sedan vet hon inte vad som hände förrän hon vaknade upp i baksätet på en polisbil.

Kvinnan, en småbarnsförälder i 30-årsåldern, hade då inget minne av att hon kört bil mellan Knutpunkten och Landskrona. Flera trafikanter blev dock vittne till hennes framfart på E6 och larmade polis om en vinglig färd i väldigt ojämn hastighet där hon var nära att krocka med andra bilister.
”Ibland körde hon väldigt långsamt och ibland gasade hon väldigt snabbt” berättade ett vittne.

View attachment 515079
Kvinnan körde bland annat in i mitträcket på E6 innan färden tog slut vid trafikplats Landskrona södra.
Bild: Polisen
Vittnen blev omkörda på insidan i väldigt hög fart och såg hur bilen sicksackade över vägbanorna innan den körde in i mitträcket för att sedan svänga av från motorvägen vid trafikplats Landskrona södra.

När en polispatrull kom till platsen såg de en krockskadad bil med punktering. Föraren hade då tagits om hand av ambulanspersonal och blåste positivt, 0,27 promille alkohol, när polisen kontrollerade om hon var berusad.

Polisen tog hand om körkortet och kvinnan delgavs misstanke om att ha kört rattfull. Hon erkände också att hon druckit alkohol och ätit narkotiska preparat men förnekade brott när det blev rättegång. Då menade kvinnan att hon tagit sömnmedel, inte varit medveten om sitt handlande och därmed inte haft uppsåt att köra bilen.

Domstolen hade då även fått ta del av ett yttrande från en överläkare, specialist i psykiatri, som noterade att kvinnan mått mycket dåligt.

Han skrev bland annat att den tar insomningsmedicin bör sova minst åtta timmar innan man kör bil.

Han påpekade också mycket stor risk för somnambulism [att gå i sömnen] och amnesi [minnesförlust] om man, som kvinnan gjorde, tar större dos än ordinerat.
Domstolen tog fasta på överläkarens ord och slog fast att att personer som tagit sömnmedlet kan ha gjort saker som till exempel kört bil, ringt telefonsamtal, eller haft sex.

Därmed ansåg Lunds tingsrätt att kvinnan kört bil i sömnliknande tillstånd och att det ”inte var ställt bortom rimlig tvivel” att hon hade haft uppsåt att göra det.

Därför frias kvinnan. Men domstolen var inte enig, rådmannen och en av nämndemännen anmälde skiljaktig mening och ville att kvinnan skulle dömas för grovt rattfylleri.

Åklagaren Ruben Degerman anser att tingsrätten dragit en felaktig slutsats och har redan överklagat till hovrätten.

– Jag menar att hon kört bil under en ganska avsevärd sträcka. Det visar på att hon varit i sånt tillstånd att hon varit medveten om sitt handlande, säger Ruben Degerman.

Fotnot: Om det är två mot två när tingsrätten förkunnar dom, som i detta aktuella fall, är det den åsikt som är lindrigast för den åtalade som gäller. Därför frias kvinnan.


Bah, vad är en liten fenderbender när allt kommer omkring.
Det är som alltid lite säreget med vad som går att adressera och inte. ”Rättsväsende.”
Om man fixar allt för att kunna fylleköra, hur är det inte uppsåtligt?
Dog en kille på en HD på avfarten Mörrum västra, östgående.
Den kvinnliga juristen eller advokaten negligerade stop eller väjningsplikt när hon körde ut från elleholmshållet.
Vännerna visste om hennes systematiska fyllekörningar och hade tagit nyckeln utav henne. Tydligen hänt tidigare så hon är inte dummare än att hon har nyckel nr 2 med sig. Hon ska alltså bara fylleköra och är beredd att gå ganska långt för att kunna genomföra den handlingen, vilket kostade en motorcyklist livet.
För mig är det uppsåt att planera en sån handling, ytterst medvetet och troligtvis i nyktert tillstånd.
 
Bah, vad är en liten fenderbender när allt kommer omkring.
Det är som alltid lite säreget med vad som går att adressera och inte. ”Rättsväsende.”
Om man fixar allt för att kunna fylleköra, hur är det inte uppsåtligt?
Dog en kille på en HD på avfarten Mörrum västra, östgående.
Den kvinnliga juristen eller advokaten negligerade stop eller väjningsplikt när hon körde ut från elleholmshållet.
Vännerna visste om hennes systematiska fyllekörningar och hade tagit nyckeln utav henne. Tydligen hänt tidigare så hon är inte dummare än att hon har nyckel nr 2 med sig. Hon ska alltså bara fylleköra och är beredd att gå ganska långt för att kunna genomföra den handlingen, vilket kostade en motorcyklist livet.
För mig är det uppsåt att planera en sån handling, ytterst medvetet och troligtvis i nyktert tillstånd.

Jag bryr mig egentligen inte om anledningen, allt som gör att föraren inte är med i trafiken är dåligt tycker jag.
Nu är den aktiva säkerheten, att undvika en olycka, borta med Noll Vision.
Det är passiv säkerhet, när olyckan skett ska konsekvenserna inte bli död eller allvarlig skada, som gäller.
Dåligt för oss i sadeln.

Mobilsurfande bilist åtalas – körde ihjäl motorcyklist

  • En kvinna i 30-årsålden som körde på och dödade en motorcyklist norr om Gävle förra sommaren har nu åtalats.
  • Motorcyklisten, en man i 25-årsåldern från Tyskland blev påkörd bakifrån och dog av sina skador.
  • Nu åtalas kvinnan för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.
 
Är lite kluven till det här med rattfylleri, personligen kör jag aldrig påverkad, säkert när jag är för trött dock.

Sverige har valt en modell där det kostar mycket att göra fel trots att ingen skadas, och en modell där det kostar lite när det är katastrof. Det rimmar illa med min allmänna syn på staten men det är självklart att man skall undvika att köra för fort, påverkad eller med en gammal bil eller, eller, eller.

Hur viktigt är det att man tagit körkort på rätt sätt, inte alls om jag minns rätt?
 
Nej det där med att ta körkort är ju förhållandevis enkelt. Även en person som misslyckas de 10 första uppkörningarna kommer att få kortet om den av en slump lyckas gå igenom den 11:e uppkörningen utan att göra några allvarliga fel. Men gud nåde den som firat lite hårt med alkohol så pass att man med hjälp av att analysera blodet kan se att den varit berusad i närtid (inte idag eller ens igår, utan kanske förra veckan). Då sitter kortet löst!

Det hela är ganska farsartat tycker jag, och det speglar nog ganska bra nivån på kompetensen på Transportstyrelsen.
 
Jag är inte kluven när det gäller rattfylla. Fyllskallar ska vi inte ha i trafiken.
Men vi ska heller inte ha trafikanter som kör som fyllskallar. Trötta, i telefon, GPS, pillar på skärmen eller annat som ger samma resultat. Skillnaden är att det går att "nyktra till" genom att sova en stund, avsluta samtalet, stanna och kolla på GPS och koncentrera sig på körningen.

Det finns några kända periodare, ska de bli av med körkortet även om de bara kör under den nyktra perioden?
 
Nej det där med att ta körkort är ju förhållandevis enkelt. Även en person som misslyckas de 10 första uppkörningarna kommer att få kortet om den av en slump lyckas gå igenom den 11:e uppkörningen utan att göra några allvarliga fel. Men gud nåde den som firat lite hårt med alkohol så pass att man med hjälp av att analysera blodet kan se att den varit berusad i närtid (inte idag eller ens igår, utan kanske förra veckan). Då sitter kortet löst!

Det hela är ganska farsartat tycker jag, och det speglar nog ganska bra nivån på kompetensen på Transportstyrelsen.
Hur var det med de svarta körskolorna, fusket på proven och tolkbehov, var det något att bry sig om?
 
Jag är inte kluven när det gäller rattfylla. Fyllskallar ska vi inte ha i trafiken.
Men vi ska heller inte ha trafikanter som kör som fyllskallar. Trötta, i telefon, GPS, pillar på skärmen eller annat som ger samma resultat. Skillnaden är att det går att "nyktra till" genom att sova en stund, avsluta samtalet, stanna och kolla på GPS och koncentrera sig på körningen.

Det finns några kända periodare, ska de bli av med körkortet även om de bara kör under den nyktra perioden?

Väldigt svår fråga. Jag kan tänka mig att periodare är just den riskgrupp som adresseras med PEth-testerna.

Nästan alla som ertappas med rattfylleri är periodare sedan tidigare. Dvs har alkoholproblem på den nivå att man ljuger för sig själv och kör när man inte skall.


Med vänlig hälsning,
 
Jag är inte kluven när det gäller rattfylla. Fyllskallar ska vi inte ha i trafiken.
Men vi ska heller inte ha trafikanter som kör som fyllskallar. Trötta, i telefon, GPS, pillar på skärmen eller annat som ger samma resultat. Skillnaden är att det går att "nyktra till" genom att sova en stund, avsluta samtalet, stanna och kolla på GPS och koncentrera sig på körningen.

Det finns några kända periodare, ska de bli av med körkortet även om de bara kör under den nyktra perioden?
Jag tycker mig se ett antal typiska svenska "myndighetssjukor" som spökar här.
  • Målstyrningen fokuserar ofta på enkla mål och inte den komplexa verkligheten som snarare handlar om en ständig avvägning mellan svåra målkonflikter och där det krävs mänskligt omdöme och ansvar. Kan visserligen tyckas vara politikens uppgift att balansera detta, men där uppstår ett glapp för politiken har varken möjlighet eller kompetens att vara med i detaljerna i alla dagliga beslut som kräver sådana avvägningar.
  • I det dagliga arbetet blir det överddrivet fokus på det enkelt och objektivt mätbara (t ex hastighet, PEth-test), medan sådant som inte enkelt kan mätas (t ex det du tar upp) ignoreras.
  • Fokus på att förebygga, framför att enbart hantera konsekvenserna. I sig något bra, men problemet är att man i allt för liten utsträckning involverar de som berörs (trafikanterna/medborgarna) och vars egna ansvarstagande är nödvändigt inte bara för efterlevnad och att få effekt, utan också för långsiktig acceptans och tilltro till systemet. Istället blir det mer av ett internt myndighetsarbete för att uppfylla de förenklade och mätbara målen, där människor bestraffas (som i exemplet med Linn) när de inte passar in i myndighetens mall för det förebyggande arbetet.
  • Pga. ovan får myndighetspersoner bristande anvarskänsla för helheten, dvs den sammanvägda effekten av besluten, och vågar inte gå utanför det som är "ens eget bord". De argumenterar istället utifrån specifika lagar/regler, belönas för "pinnjakter" och liknande för att uppfylla de förenklade mätetalen, men ingen tar ansvar för att intentionen i den yttersta lagen, dvs grundlagen, uppfylls. (EDIT: tänker t ex på 1 kap. 1 § första stycket regeringsformen om att all offentlig makt i Sverige utgår från folket.)
Ett par inte obetydliga faktorer som bidragit till dessa "sjukor" är antagligen:

...dels att myndigheterna de senaste åren svämmat över av högskoleutbildade byråkrater ("..."-strateger, "..."-utvecklare m.m.) i olika stabsfunktioner som genererar en oerhörd mängd av sådant i punkterna ovan, men som samtidigt har bristande kontakt med verksamheten och verkligheten...

...dels att diverse "managementflugor" från näringslivet letat sig in i offentlig sektor och där McKinsey, BCG och liknande konsultbolag säljer in gamla metoder som knappt ens funkade i näringslivet, än mindre i den helt annorlunda kontext som offentlig sektor innebär. New Public Management (NPM) är ett exempel på detta.
 
Last edited:
Hög alkoholkonsumtion över tid medför rimligen också kraftigt ökade risker för att inte vara en trafiksäker, omdömesgill och nykter förare
Det vore otroligt märkligt att tänka sig att samma politik plötsligt skulle säga att du får dricka exakt hur mycket alkohol som helst på din fritid utan att det kan få konsekvenser för din lämplighet att inneha tex körkort. När man samtidigt vet att ett högt alkoholintag innebär en mycket hög risk för att framföra fordon i trafik.
Jag kan tänka mig att periodare är just den riskgrupp som adresseras med PEth-testerna. Nästan alla som ertappas med rattfylleri är periodare sedan tidigare. Dvs har alkoholproblem på den nivå att man ljuger för sig själv och kör när man inte skall.

Återigen, har du några källor som styrker dina påståenden? Hade varit intressant att veta var du fått den informationen ifrån.
Kopplat till vandelskrav och övriga omständigheter tycker jag att det är väldigt svårt att påstå att det är ett övergrepp mot person med tanke på att man också kan tappa körkortet bara genom att vid en omkörning på 100-väg passera en dold 70-skylt eller att köra mot rött ljus pga lastbil i vägen för sikten. Det är förvisso definitionsmässiga brott men nog ser jag hellre att de med så pass höga alkoholintag håller sig borta från vägarna trots att de inte (ännu) åkt dit för rattfylleri.
Det är alltså din högst personliga åsikt kring hur mycket en person bör dricka på fritiden det handlar om, att staten ska kunna ingripa mot individer som inte begått brott bara för att du tycker att de lever på ett sätt som inte är förenligt med dina värderingar. Tack, då vet vi.
 
Återigen, har du några källor som styrker dina påståenden? Hade varit intressant att veta var du fått den informationen ifrån.

Det är alltså din högst personliga åsikt kring hur mycket en person bör dricka på fritiden det handlar om, att staten ska kunna ingripa mot individer som inte begått brott bara för att du tycker att de lever på ett sätt som inte är förenligt med dina värderingar. Tack, då vet vi.

Du får läsa igen och lära dig att inte lägga dina ord i andra människors mun.

Jag har inte den minsta åsikt om folk dricker alkohol på sin fritid, däremot förstår jag sambandet mellan att vara alkoholist och att åka dit för rattfylleri.

Jag har haft rattfyllon som medarbetare och jag har företrätt rattfyllon som facklig. Ingen skräll heller att det finns ett samband mellan total alkoholkonsumtion och rattfylleri. Det är oftast inte medelsvenne som åker dit för rattfylleri utan det har ofta gått ganska långt i missbruket innan man börjar köra fordon påverkad. Och väldigt sällan är det första gången man åker dit. Detta får nog faktiskt anses vara allmän kännedom.



Med vänlig hälsning,
 
Du får läsa igen och lära dig att inte lägga dina ord i andra människors mun.
Och du får lära dig hur man tolkar studieresultat. Att EN studie påvisar ett samband betyder inte att det därmed är bevisat att det är så, och en enda studie är ett synnerligen dåligt underlag om man nu vill pröva individers körkortslämplighet baserat på ett test som eventuellt kan påvisa att individen eventuellt har en hög alkoholkonsumtion över tid.

Jag har inte den minsta åsikt om folk dricker alkohol på sin fritid,
Citerar dig igen:
"nog ser jag hellre att de med så pass höga alkoholintag håller sig borta från vägarna trots att de inte (ännu) åkt dit för rattfylleri."

Du har ingen åsikt om att folk dricker alkohol på sin fritid, men helst ska de hållas borta från vägarna eftersom de troligtvis är alkoholister och därmed troligtvis kör rattfulla. Skitsamma att det inte finns några bevis för att de gjort/gör det, det är din preferens att de inte ska få framföra fordon på allmän väg eftersom de dricker vad du anser är mycket och du förutsätter därför att de kör eller kommer köra rattfulla... Men du har ingen åsikt om det, nejnej... :rofl

däremot förstår jag sambandet mellan att vara alkoholist och att åka dit för rattfylleri.

Jag har haft rattfyllon som medarbetare och jag har företrätt rattfyllon som facklig. Ingen skräll heller att det finns ett samband mellan total alkoholkonsumtion och rattfylleri. Det är oftast inte medelsvenne som åker dit för rattfylleri utan det har ofta gått ganska långt i missbruket innan man börjar köra fordon påverkad. Och väldigt sällan är det första gången man åker dit. Detta får nog faktiskt anses vara allmän kännedom.



Med vänlig hälsning,
Du umgås med många alkisar och vet vad individerna du känner är kapabla till, det är noterat. Och vad vill du att vi ska göra av den informationen?

Återigen, vad du tycker är inte empirisk sanning och dina personliga observationer utgör på intet sätt någon slags fastställd norm eller bevis för att hela samhället fungerar enligt ett av dig "fastställt" mönster :fakta
 
Last edited:
Slappna av nu. Du får slåss med väderkvarnarna på annat håll.


Med vänlig hälsning,
Är det ditt sätt att säga att "jag hade bara en studie att hänvisa till, resten av min så kallade statistik drog jag ur röven och nu när jag har slut på argument vill jag fly från diskussionen"? Det är noterat, tack och hej :hej
 
Är det ditt sätt att säga att "jag hade bara en studie att hänvisa till, resten av min så kallade statistik drog jag ur röven och nu när jag har slut på argument vill jag fly från diskussionen"? Det är noterat, tack och hej :hej

Nej, det är mitt sätt att säga att du verkar grälsjuk, beter dig märkligt och ovänligt samt försöker lägga ord i andras mun för att försöka inhösta billiga poäng. Tydligt nog?

Diskussionen rör PEth-test och dess eventuella relevans för att göra vägarna säkrare ställt i perspektiv mot enskilda körkortsinnehavares rättssäkerhet och jag tror att vi alla kommit fram till att dessa tester har en bra funktion men kan absolut inte utgöra enda underlaget för ett körkortsingripande. Vilket även Transportstyrelsen tydligen också insett.

Sedan kan du säkert anstränga dig lite själv för att hitta vetenskapligt belagda korrelationer mellan hög alkoholkonsumtion och rattfylleri. Jag är säker på att du kommer att hitta en del om du anstränger dig. Mina anekdoter är bara för att illustrera att det inte är särskilt ovanligt och att fenomenet är välkänt hos både rättsvårdande instanser, sjukvården och bland arbetsmarknadens parter.


Med vänlig hälsning,
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top